Bättre än första kvartalet på samtliga marknader

Moderator: Redaktion
Det blir fler och fler bilar in-transit varje kvartal då. Har dom tappat bort några skepp?FinaFisken skrev: ↑05 jul 2023 20:59Det Bloomberg kallar inventory är en blandning av inventariebilar och bilar in-transit. Att bilar in-transit ökar när försäljningen ökar är inget konstigt. En annan faktor till in-transit är att de börjat leverera MiC-bilar till USA och Kanada.
Det blir absolut fler och fler bilar in-transit varje kvartal eftersom den sista veckan/veckornas produktion inte hinner levereras till kund. Men det är inget problem då dessa i slutändan levereras till kund. Tesla säljer alla bilar de tillverkar och kommer att göra det långt in i framtiden utan att behöva dra ner på produktionen.spacecoin skrev: ↑05 jul 2023 21:09Det blir fler och fler bilar in-transit varje kvartal då. Har dom tappat bort några skepp?FinaFisken skrev: ↑05 jul 2023 20:59Det Bloomberg kallar inventory är en blandning av inventariebilar och bilar in-transit. Att bilar in-transit ökar när försäljningen ökar är inget konstigt. En annan faktor till in-transit är att de börjat leverera MiC-bilar till USA och Kanada.![]()
Och det är Bernstein som sammanställt siffrorna baserat på Teslas siffror.
Antalet bilar i lager har väl ifs ökat proportionellt berydligt mer än priduktionsökningen och även om bilar i transit skulle räknas in så räcker väl inte det för att förklara lageruppbyggnaden?Sabbe skrev: ↑06 jul 2023 10:55Det blir absolut fler och fler bilar in-transit varje kvartal eftersom den sista veckan/veckornas produktion inte hinner levereras till kund. Men det är inget problem då dessa i slutändan levereras till kund. Tesla säljer alla bilar de tillverkar och kommer att göra det långt in i framtiden utan att behöva dra ner på produktionen.spacecoin skrev: ↑05 jul 2023 21:09Det blir fler och fler bilar in-transit varje kvartal då. Har dom tappat bort några skepp?FinaFisken skrev: ↑05 jul 2023 20:59Det Bloomberg kallar inventory är en blandning av inventariebilar och bilar in-transit. Att bilar in-transit ökar när försäljningen ökar är inget konstigt. En annan faktor till in-transit är att de börjat leverera MiC-bilar till USA och Kanada.![]()
Och det är Bernstein som sammanställt siffrorna baserat på Teslas siffror.
spacecoin skrev: ↑05 jul 2023 21:09Det blir fler och fler bilar in-transit varje kvartal då. Har dom tappat bort några skepp?FinaFisken skrev: ↑05 jul 2023 20:59Det Bloomberg kallar inventory är en blandning av inventariebilar och bilar in-transit. Att bilar in-transit ökar när försäljningen ökar är inget konstigt. En annan faktor till in-transit är att de börjat leverera MiC-bilar till USA och Kanada.![]()
Och det är Bernstein som sammanställt siffrorna baserat på Teslas siffror.
Kod: Markera allt
+---------+-------+-------------+
| quarter | total | off_quarter |
+---------+-------+-------------+
| 2022-Q1 | 3133 | 153 |
| 2022-Q2 | 2377 | 14 |
| 2022-Q3 | 1442 | 134 |
| 2022-Q4 | 1839 | 870 |
| 2023-Q1 | 4610 | 1299 |
| 2023-Q2 | 5670 | 2149 |
| 2023-Q3 | 115 | 115 |
+---------+-------+-------------+
In Q1, we produced a record number of vehicles, thanks to ongoing ramps at our
factories in Austin and Berlin. We remain committed to reducing the percentage of
vehicles delivered in the 3rd month and smoothing deliveries throughout the quarter,
which will help to reduce cost per vehicle, while increasing in-transit inventory at the
end of each quarter.
Eller också så analyserar man det så, att man börjar se svalnande intresse,r så höjer man referral programmet för att "locka" fler. Det är väl inte omedelbart ett positivt signal.
Kanske att man blir mer sugen på att köpa FSD efter att ha fått prova det i 3 månader.
Jag skulle snarare tro på motsatt effekt. FSD leverar långt ifrån full självkörning vilket man skulle kunna förledas att tro av namnet och jag tror att många presumtiva köpare blir besvikna edter att ha provat och avstår köp. Om något borde det här sänka marginalerna
När det gäller tesla kan nästan allt tolkas som positivt. Sänker tesla priserna tolkas det av vissa som dom inte behöver pengarna. Höjer dom priserna är för att dämpa efterfrågan. När andra tillverkare sänker priser ses det av vissa som desperata handlingar och höjda priser är tecken på dålig lönsamhet.Remuz skrev: ↑07 jul 2023 14:48Märkligt, jag tolkade detta som ett tydligt tecken på svaghet
Andra som ett tecken på styrka
Verkar varit en massa utdelning av rosa glasögon på sista tiden eftersom man kan tolka att Tesla ger bort mer (plus sänker priset med 5k på 3/Y 10k på S/X) som att det är bra för Tesla. Det är ju givetvis så att företaget har problem att sälja det dom tillverkar och det krävs incitament. Det kommer också såklart äta av marginalen, de 5k/10k kan ju bara tas på marginalen, ingen annanstans. Räknar man då att fler än 1 (2 på 3/Y) på 20 hoppar på FSD så kommer man upp på samma nivå igen mer eller mindre. Självklart kan Tesla lura några, men ingen som testat det och vet lite historik kommer ju vilja betala för det. Köpte min FSD-bil 2017... den skulle kunna köra genom USA slutet av det året tror jag det sas, men AP1 är fortfarande bättre än AP2/2.5/3
Ja, eftersom man bara kan få den över huvudtaget i USA. Tre månader gratis kommer garanterat att avskräcka 90% antagligen fler.
Ja, det är en rabatt på ytterligare $600 med sidoeffekten att man inte säljer FSD för $15000 till de här kunderna. Konsensus på TMC är att det är värt max $3k.
För att det ska vara värt något mer än vanlig ADAS, så måste det vara eyes-off på motorväg så man frigör tid till annat. Jag tror inte att computer vision kommer att vara "där" det här årtiondet. Vi litar inte ens på unsupervised CV i cancerdiagnostik. Autonom bilkörning är långt svårare. Just nu kör Tesla 10-15 miles mellan ingripanden. Att tro att det skulle bli autonoma fordon med FSD i någon vettig operationell domän de kommande tre åren är helt enkelt skrattretande dumt.agehall skrev: ↑07 jul 2023 16:36Så fort FSD fungerar tillräckligt bra för att det ska vara ”självkörande” så kommer de garanterat sluta sälja det och bara ha det som prenumeration. Det är tyvärr så framtiden ser ut. De har nog en bit kvar i USA innan de kommer dit, men inte jättelångt. Det behöver inte vara perfekt, bara tillräckligt bra. I resten av världen lär det ta ett tag innan de kommer dit.