Superchargers Göteborg?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Superchargers Göteborg?
Är det bara jag som är besviken på att det saknas superchargers i storstäderna? Varför ska det löna sig mer att äga en Tesla i Uddevalla t ex?
Re: Superchargers Göteborg?
Superchargers placeras typiskt mellan städerna för att möjliggöra längre resor. Hemma är tanken att du ska ladda i garaget och inte åka och ladda på en SC lite då och då. Man måste helt enkelt tänka om jämfört med hur man gör med en bil som drivs med traditionellt bränsle.
Även om jag bodde i uddevalla eller någon av de andra platserna det finns en SC så skulle jag inte ladda där utan fortsätta ladda bilen hemma varje natt.
Så när de bygger ut längs E4 söder om stockholm så hoppas jag på att de INTE placerar en i Linköping där jag bor...
Även om jag bodde i uddevalla eller någon av de andra platserna det finns en SC så skulle jag inte ladda där utan fortsätta ladda bilen hemma varje natt.
Så när de bygger ut längs E4 söder om stockholm så hoppas jag på att de INTE placerar en i Linköping där jag bor...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Superchargers Göteborg?
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Superchargers Göteborg?
Du har nog inte läst på ordentligt. Konceptet innefattar inte SC i storstäderna. SC är till för att möjliggöra långresor, inte för de dagliga resorna. Om många skulle ladda merparten på SC så skulle kalkylen inre gå ihop heller. Visst kan de som bor i Uddevalla spara några tusenlappar om året på att konsekvent tanka på SC istället för hemma. Men det är knappast värt besväret. Det är ju så enormt bekvämt att aldrig behöva fundera på att åka och tanka till vardags. Tanken är full varje morgon. Det är det som är iden.Alexei skrev:Är det bara jag som är besviken på att det saknas superchargers i storstäderna? Varför ska det löna sig mer att äga en Tesla i Uddevalla t ex?
Re: Superchargers Göteborg?
Jag kan se behovet av snabbladare i stan för oss som bor i lägenhet.
Men jag tror de är bettre att va på hyresvärden att skaffa några parkeringsplatser med vanliga snigelladare
Men jag tror de är bettre att va på hyresvärden att skaffa några parkeringsplatser med vanliga snigelladare
Re: Superchargers Göteborg?
En annan anledning är att om dem hade legat i storstäderna och folk hade laddat där istället för hemma så skulle det betydligt oftare bli köer och allt färre hade kanske kört sin tesla på långresor om dem visste att chabseb var stor att det skulle vara kö på varenda SC. Då hade ju även hela idén med dem fallerat så dem gör helt rätt i att inte sätta dem precis vid storstäderna
- G F
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
- Ort: Halmstad
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Superchargers Göteborg?
Men vist hade det varit smuttigt med en SC på vart o vart annat matställe längst alla vägar i framtiden. Så som det nog kommer att se ut på Toftaholm, så man kan äta gott och få bilen smidigt laddad under tiden.
Det är en stor skillnad till på en SC kontra offentlig snabbladdare som sällan tas upp. Smidigheten att inte behöva plocka loss laddaren ur sitt garage och rulla i hop lägga in den i bilen för att sedan kunna ta fram och rulla ut och plugga i lämpligt uttag (efter en del SMS:ande vändande och vridande (undantag Typ2 mod-3 laddare med fast kabel)).
Med en SC tar man bara tag i kontakten och stoppar in så är det klart!. Det normala är att man åker runt utan laddkabel.
Det är en stor skillnad till på en SC kontra offentlig snabbladdare som sällan tas upp. Smidigheten att inte behöva plocka loss laddaren ur sitt garage och rulla i hop lägga in den i bilen för att sedan kunna ta fram och rulla ut och plugga i lämpligt uttag (efter en del SMS:ande vändande och vridande (undantag Typ2 mod-3 laddare med fast kabel)).
Med en SC tar man bara tag i kontakten och stoppar in så är det klart!. Det normala är att man åker runt utan laddkabel.

Re: Superchargers Göteborg?
Om jag åker till Stockholm så vill jag ha en SC lättillgängligt i Stockholm också... Precis som jag tror att de som besöker Göteborg hade uppskattat att ha en station där, personligen har jag ingen fast arbetsplats utan är ute och far hela dagarna så skulle vilja ha en på hemmaplan.
Visst sparar man pengar på att ha SC i närheten, men det är inte enbart det, jag hade inte brytt mig jättemycket om jag fått betala för strömmen i en SC om den ligger vid några bra ställen att stanna till vid... (man har nog råd med 50 kr om man har råd med en bil för 1 miljon) det är även smidigheten man vill åt.
Idag finns det ju inte direkt många bilar men i framtiden lär trycket öka och då kommer vi nog få se SC i storstäderna. Går "paket 2" för miljöbilspremie samt förmånsbeskattning igenom så kommer ni få se många Teslabilar på vägarna nästa år.
Visst sparar man pengar på att ha SC i närheten, men det är inte enbart det, jag hade inte brytt mig jättemycket om jag fått betala för strömmen i en SC om den ligger vid några bra ställen att stanna till vid... (man har nog råd med 50 kr om man har råd med en bil för 1 miljon) det är även smidigheten man vill åt.
Idag finns det ju inte direkt många bilar men i framtiden lär trycket öka och då kommer vi nog få se SC i storstäderna. Går "paket 2" för miljöbilspremie samt förmånsbeskattning igenom så kommer ni få se många Teslabilar på vägarna nästa år.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Superchargers Göteborg?
Hur menar du nu? Samtliga snabbladdare har ju fasta kablar precis som en SC. Mode-3 Type-2 är ju ingen snabbladdare utan på sin höjd en semisnabbladdare. De enda "snabbladdarna" för övriga elbilar är Chademo och CCS vilka kan avge upp till ca 50 kW och de har alltid fasta kablar. En SC ger mer än det dubbla och kommer nog att sätta ribban för vad som får kallas snabbladdare i framtiden. hittills är också alla offentliga snabbladdare i Sverige gratis och kräver inget bök med SMS eller liknande. Dock får man i våra kära grannländer vara beredda på dylika SMS-operationer...G F skrev:Det är en stor skillnad till på en SC kontra offentlig snabbladdare som sällan tas upp. Smidigheten att inte behöva plocka loss laddaren ur sitt garage och rulla i hop lägga in den i bilen för att sedan kunna ta fram och rulla ut och plugga i lämpligt uttag (efter en del SMS:ande vändande och vridande (undantag Typ2 mod-3 laddare med fast kabel)).
Med en SC tar man bara tag i kontakten och stoppar in så är det klart!. Det normala är att man åker runt utan laddkabel.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Superchargers Göteborg?
Hej
Tesla ett annat initiativ som ska lösa snabbladdning på destinationer.
Det är ju inga riktiga SC men deras highpower kontaktdon laddar med 11 mil i timmen om jag inte räknade fel.
Vi får helt enkelt lobba på de ställen vi besöker att de skaffar riktiga snabbladdare.
http://www.siliconbeat.com/2014/08/28/t ... d-resorts/
https://teslafactory.wufoo.com/forms/q7b8imo1g0og2v/
Björn
Tesla ett annat initiativ som ska lösa snabbladdning på destinationer.
Det är ju inga riktiga SC men deras highpower kontaktdon laddar med 11 mil i timmen om jag inte räknade fel.
Vi får helt enkelt lobba på de ställen vi besöker att de skaffar riktiga snabbladdare.
http://www.siliconbeat.com/2014/08/28/t ... d-resorts/
https://teslafactory.wufoo.com/forms/q7b8imo1g0og2v/
Björn
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7987
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Superchargers Göteborg?
Det programmet gäller bara i USA mig veterligen.
Det kan dock komma till Sverige i framtiden kanske.
Men i Sverige behöver de ju inte ens investera i dyra laddare - att smocka upp ett trefasuttag för några hundra spänn räcker gott och väl och kan ladda de flesta elbilar på marknaden.
Det kan dock komma till Sverige i framtiden kanske.
Men i Sverige behöver de ju inte ens investera i dyra laddare - att smocka upp ett trefasuttag för några hundra spänn räcker gott och väl och kan ladda de flesta elbilar på marknaden.
Re: Superchargers Göteborg?
Jasså okej, ja det är ju sant 3 fas funkar ju fint.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- G F
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
- Ort: Halmstad
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Superchargers Göteborg?
Det skulle stått offentliga laddare inte snabbladdare, jag syftade på vanliga Schucko uttag 10-16A som är de man kan stöta på i stort sett var man än åker. Ska man stå över natten så ger även ett sådant en hel del. Men då krävs att man har med sin Tesla kabel för att kunna ladda (som naturligtvis hänger på uttaget hemma i garaget). På en SC kan du alltid slinka in och ladda utan att ha planerat det i förväglator skrev:Hur menar du nu? Samtliga snabbladdare har ju fasta kablar precis som en SC. Mode-3 Type-2 är ju ingen snabbladdare utan på sin höjd en semisnabbladdare. De enda "snabbladdarna" för övriga elbilar är Chademo och CCS vilka kan avge upp till ca 50 kW och de har alltid fasta kablar. En SC ger mer än det dubbla och kommer nog att sätta ribban för vad som får kallas snabbladdare i framtiden. hittills är också alla offentliga snabbladdare i Sverige gratis och kräver inget bök med SMS eller liknande. Dock får man i våra kära grannländer vara beredda på dylika SMS-operationer...G F skrev:Det är en stor skillnad till på en SC kontra offentlig snabbladdare som sällan tas upp. Smidigheten att inte behöva plocka loss laddaren ur sitt garage och rulla i hop lägga in den i bilen för att sedan kunna ta fram och rulla ut och plugga i lämpligt uttag (efter en del SMS:ande vändande och vridande (undantag Typ2 mod-3 laddare med fast kabel)).
Med en SC tar man bara tag i kontakten och stoppar in så är det klart!. Det normala är att man åker runt utan laddkabel.
Re: Superchargers Göteborg?
Jag undrar om Tesla funderat över tillbakaresan man oftast gör då man reser med egen bil. Om jag vill köra Stockholm-Göteborg (via E4 givetvis, hatar E20), så har jag sista SC i Ödeshög. Därifrån har jag 210 km till Göteborg C, och då gäller det att jag litar på att jag hittar ett vettigt uttag att använda där, eller så får jag snigla tillbaka med räckviddsångest hela vägen till Ödeshög igen.
Destination Charging kanske är ett koncept som kan lösa denna sorts situation, om/när det börjar implementeras. För om jag är ute på långresa har jag inte bilen i mitt eget garage med eget uttag, jag är hysat beroende av SC. Även på vägen hem igen.
Destination Charging kanske är ett koncept som kan lösa denna sorts situation, om/när det börjar implementeras. För om jag är ute på långresa har jag inte bilen i mitt eget garage med eget uttag, jag är hysat beroende av SC. Även på vägen hem igen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Superchargers Göteborg?
Håller helt med, borde finnas en mellan borås och jönköping. Samma sak om man skall från göteborg ned i småland lite söder om jönköping och inte passerar den där nere i löddeköpinge eller vad det är. Så helt klart en liten lucka tyvärr.Surfaren skrev:Jag undrar om Tesla funderat över tillbakaresan man oftast gör då man reser med egen bil. Om jag vill köra Stockholm-Göteborg (via E4 givetvis, hatar E20), så har jag sista SC i Ödeshög. Därifrån har jag 210 km till Göteborg C, och då gäller det att jag litar på att jag hittar ett vettigt uttag att använda där, eller så får jag snigla tillbaka med räckviddsångest hela vägen till Ödeshög igen.
Destination Charging kanske är ett koncept som kan lösa denna sorts situation, om/när det börjar implementeras. För om jag är ute på långresa har jag inte bilen i mitt eget garage med eget uttag, jag är hysat beroende av SC. Även på vägen hem igen.
Re: Superchargers Göteborg?
Om det nu blir Service Center i gamla Yamaha Center så kan vi ju hoppas att dom slänger dit ett par SC, som dom gjort i Infra City. Då går det iallafall att åka till Götet och tillbaka igen. Från Götet och sydöst ner genom Småland är väl fortsatt besvärligt i det läget, på den resan är ju Borås-Jönköping ett bättre ställe.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla