Läser du mitt (långa) inlägg ovan så förklarar det varför tesla rekommenderar 100% till LFP.
Det är inte för batteriet i sig utan för att bilen inte ska visa fel räckvidd och att man riskerar att bli ståendes med slut ström.
Det är inte märkbart bättre för batteriet att ladda 80%. Det är en grav myt.
Tesla rekommenderar inte 80% för någon bil.
LFP - 100%
Övriga under 90%.
Ska det bli någon märkbar skillnad för batteriets degradering ska du ladda 70% eller lägre som grund och 100% en gång i veckan, inte för batteriet utan för att bilen ska visa rätt räckvidd. Då halverar du ungefär degraderingen.
Det andra alternativet är att alltid ladda till 100%, och acceptera att det ger lite degradering pga calendar aging. Du kanske får 10% efter 4 år.
Som du ser på denna bild så är 80% t.o.m sämre än 100% i vissa tester: Alla tester visar inte att 80% är sämre än 100% men då är de ofta likvärdiga, eller väldigt nära likvärdiga.
Som här, ungefär likvärdigt. Bägge bilderna visar det vi redan vet, nämligen att 70% och under halverar degraderingen pga tid. 80% är därför inte ett speciellt bra val för LFP.
Ska du inte alltid ladda 100%, välj 70% eller lägre. 50% är lägsta inställning och 50-70% är bra för batteriet.