Och vilken biltillverkare har inte tillverkning i Kina? Såvitt jag så är det väl bara Ferrari som inte tillverkar i Kina. Men hur många elbilar bygger Ferrari (och vad skulle de i så fall kosta…)?…
Det som särskiljer Tesla här är ju att Tesla är den enda tillverkaren som endast bygger elbilar.
Hört talas om Rivian? Lucid? Fisker?
Finns säkert fler
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tesla går väl bort då. Eller kan du tänka dig att köpa en bil tillverkad av ett företag som har en bilfabrik i Kina?
Många globala företag har fabriker även i Kina så det är nog svårt att undvika, fast de behöver ju iallafall inte ägas av kinesiska företag tätt knutna till regimen som MG etc.
Om en bil byggs i kina med delar från kinesiska underleverantörer stöder det ju kina mer än om ett kinesiskt bolag bygger bilar i Europa med europeiskt producerade delar. [...
Gör det? Vilket stödjer diktaturen Kina mer – att en kinesisk biltillverkare får förädlingsvinsten vid försäljning av slutprodukten – själva bilen – eller att ett företag med säte i en demokrati får den här förädlingsvinsten ifall de istället säljer slutprodukten/bilen?
...] Tesla är ju den enda biltillverkare som tillverkar i kina utan samarbete med en kinesisk tillverkare. Naturligtvis har Elon deals med kommunistdiktaturen. Bilarna säljer han i Europa och en stor del av pengarna strömmar tillbaka till kina.
Och vad skulle skillnaden vara här menar du? Är det bättre att samarbeta med en kinesisk tillverkare än att inte göra det?
Och vilken biltillverkare har inte tillverkning i Kina? Såvitt jag så är det väl bara Ferrari som inte tillverkar i Kina. Men hur många elbilar bygger Ferrari (och vad skulle de i så fall kosta…)?…
Det som särskiljer Tesla här är ju att Tesla är den enda tillverkaren som endast bygger elbilar.
Påpekar bara att hur du än vänder dig så har du rumpan bak.
Sen är det något luddiga skrivningar om att inte finansiera diktaturer. Exakt vilka länder i världen som ska tituleras diktaturer framgår inte. Inte heller om det gäller nuvarande diktaturer eller tidigare. Eftersom den här ”diktaturklausulen” i kravspecifikationen inte blir tydligare så är det svårt/omöjligt att ge råd.
Tycker inte det var luddigt. Är nog bra ni pro-kina som tycker det.
Sen är det något luddiga skrivningar om att inte finansiera diktaturer. Exakt vilka länder i världen som ska tituleras diktaturer framgår inte. Inte heller om det gäller nuvarande diktaturer eller tidigare. Eftersom den här ”diktaturklausulen” i kravspecifikationen inte blir tydligare så är det svårt/omöjligt att ge råd.
Tycker inte det var luddigt. Är nog bra ni pro-kina som tycker det.
Vad bra, då kommer ju detta bli lätt för TS!
(Vet inte om det är jag som är Pro-Kina, eftersom du citerar mig? Men jo, jag har ju en del produkter hemma som är tillverkade där, så du har nog rätt.)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5