Andrabil för 2.995kr/mån (privatleasing)
Moderator: Redaktion
-
Andrabil för 2.995kr/mån (privatleasing)
Finns ju en hel del elbilar som går att privatleasa för runt 3000kr/mån? Vilken skulle ni välja som andrabil? Varför?
Ora Funky Cat
Opel Corsa-E
MG 4
Byd Atto 3
Citroën ë-C4
Har någon koll på om det går att komma ännu lägre ner i pris? Gick väl ett få BMW I3 för runt 2000kr/mån ett tag? Den hade jag gärna haft till det priset. Priserna lär väl fortsätta och falla?
Ora Funky Cat
Opel Corsa-E
MG 4
Byd Atto 3
Citroën ë-C4
Har någon koll på om det går att komma ännu lägre ner i pris? Gick väl ett få BMW I3 för runt 2000kr/mån ett tag? Den hade jag gärna haft till det priset. Priserna lär väl fortsätta och falla?
Re: Andrabil för 2.995kr/mån (privatleasing)
Ja det fanns i3 för 2000:- men det var med bonus och mycket lägre räntor. 3000:- idag är betydligt billigare än 2000:- dåGoing electric skrev: ↑01 jul 2023 11:39Finns ju en hel del elbilar som går att privatleasa för runt 3000kr/mån? Vilken skulle ni välja som andrabil? Varför?
Ora Funky Cat
Opel Corsa-E
MG 4
Byd Atto 3
Citroën ë-C4

Jag tycker MG4 verkar klart bäst i budgetklassen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fast Ora är gulligare!Legato skrev: ↑01 jul 2023 11:56Ja det fanns i3 för 2000:- men det var med bonus och mycket lägre räntor. 3000:- idag är betydligt billigare än 2000:- dåGoing electric skrev: ↑01 jul 2023 11:39Finns ju en hel del elbilar som går att privatleasa för runt 3000kr/mån? Vilken skulle ni välja som andrabil? Varför?
Ora Funky Cat
Opel Corsa-E
MG 4
Byd Atto 3
Citroën ë-C4
Har någon koll på om det går att komma ännu lägre ner i pris? Gick väl ett få BMW I3 för runt 2000kr/mån ett tag? Den hade jag gärna haft till det priset. Priserna lär väl fortsätta och falla?![]()
Jag tycker MG4 verkar klart bäst i budgetklassen.
Going electric skrev: ↑01 jul 2023 11:39Finns ju en hel del elbilar som går att privatleasa för runt 3000kr/mån? Vilken skulle ni välja som andrabil? Varför?
Ora Funky Cat
Opel Corsa-E
MG 4
Byd Atto 3
Citroën ë-C4
Vi valde en Mini Cooper SE, som är samma drivlina och batterier som BMW i3, men charmigare och faktiskt effektivare (lägre förbrukning).
Fanns för 2995 i månaden innan miljöbonusen försvann, men ligger nu på 3495 i månaden (fortfarande riktigt bra pris). Vi köpte dock kontakt (vill helst undvika alla privatlån/krediter förutom vårt huslån).
Anledningen att vi valde Mini, var att det var den absolut körgladaste/sportigaste bilen och bästa chassit (mitt val) och design (dotterns absoluta val då hon till skillnad från mig inte gillade designen på Fiat 500 och Honda E, men även jag gillar en brittisk designklassiker som Mini).
Även väldigt låg elförbrukning (bland de lägsta av alla elbilar), lågt inköpspris och väldigt högt andrahandsvärde var andra ekonomiska faktorer som låg bakom valet.
Priserna har dock inte fallit sedan vi beställde den i juli månad förra året, utan snarare långsamt ökat lite för varje kvartal (köpte för 365, och nu 395). Har dock mer mer vår dåliga valuta (SEK) än så mycket annat att göra misstänker jag. Priserna sänks på bilar och elbilar internationellt i både $ och €, men här i Sverige så sänks de inte på samma sätt pga. att vår valuta sjunker allt mer i värde hela tiden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
tror mg4 den billigaste har 1-fas laddare! undvik!
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Hade fungerat för mig till pendlarbil. Står still så många timmar att det är inga problem att ladda fullt även om det går långsamt
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Håller med enda tills man funderar på timdebitering och inser att det blir onödigt dyrt
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Jag har fast månadskostnad på jobbet för en 1 fas 16A box. Räcker bra med 9 timmar per dag 5 dagar i veckan.
Har också motsvarande laddbox hemma. Tänkte byta till 3-fas, men har likssom aldrig behovet så gammelboxen från laddhybriden får gå några år till.
Har också motsvarande laddbox hemma. Tänkte byta till 3-fas, men har likssom aldrig behovet så gammelboxen från laddhybriden får gå några år till.
Installerade du en enfasbox till din laddhybrid? Trodde alla boxar var 3 fas, fast du kanske skaffade laddhybrid tidigt. Till min v90 T8 som laddar på en fas installera jag en trefas för att vara framtidssäkrad. Är jag nöjd med nu.
Vår leaf laddar på en fas och det gör skapligt fort om man kör med 25A, men om man har ett körmönster där bilen alltid kan stå och ladda på natten så fungerar det ju bra.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jo, skall man väl lägga tiden och pengarna på att installera en Typ2-box så är det enda vettiga att ta trefas från början. Kostnadsskillnaden är minimal, och behovet för trefas kommer (förr eller senare).Dafro skrev: ↑02 jul 2023 07:27Installerade du en enfasbox till din laddhybrid? Trodde alla boxar var 3 fas, fast du kanske skaffade laddhybrid tidigt. Till min v90 T8 som laddar på en fas installera jag en trefas för att vara framtidssäkrad. Är jag nöjd med nu.
Vår leaf laddar på en fas och det gör skapligt fort om man kör med 25A, men om man har ett körmönster där bilen alltid kan stå och ladda på natten så fungerar det ju bra.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/