Däcktrubbel
Moderator: Redaktion
Däcktrubbel
Hej där,
Fick igår indikation på att vänster bakdäck tappat lite tryck, så jag åkte förbi macken o fyllde på. Där besannades mina farhågor då jag såg ett metallföremål i sidan på däcket. Snabb färd till däckverkstan, där dom försökte laga men när dom drog ut vad som satt i, blev det en stor spricka som inte kunde repareras. Tur i oturen hittade han ett ganska nytt Bridgestone 245/50 r19, (original 255/45 r19), som monterades, det nya är dock inte avsett för EV.
Detta hände fredag vid 17 tiden o på söndag är planen att styra söderut mot Frankrike på semester, åker från Sthlm. Vad hade ni gjort, bilen känns helt normal när jag kör, tacksam för svar. MYLR 2023.
Fick igår indikation på att vänster bakdäck tappat lite tryck, så jag åkte förbi macken o fyllde på. Där besannades mina farhågor då jag såg ett metallföremål i sidan på däcket. Snabb färd till däckverkstan, där dom försökte laga men när dom drog ut vad som satt i, blev det en stor spricka som inte kunde repareras. Tur i oturen hittade han ett ganska nytt Bridgestone 245/50 r19, (original 255/45 r19), som monterades, det nya är dock inte avsett för EV.
Detta hände fredag vid 17 tiden o på söndag är planen att styra söderut mot Frankrike på semester, åker från Sthlm. Vad hade ni gjort, bilen känns helt normal när jag kör, tacksam för svar. MYLR 2023.
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Däcktrubbel
Har däcket bara rätt belastningaindex så är det ingen fara.Lundlund skrev: ↑01 jul 2023 08:30Hej där,
Kommer säkert få mer buller då EV däck är ljudreducerade. Samt kanske lite mer förbrukning.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Säkert inga problem men långsiktigt hade jag inte kört omkring med ett däck som har en avvikande dimension.
MY RWD Vit 2023
Lär finnas däckverkstäder efter semestervägen med rätt däck i lager. Ring någon modell större och fråga om du kan dyka in i övermorgon eller vad resplanen säger.
Tack för svar,
Jag svängde förbi Tesla Segeltorp men det fanns tyvärr ingen på plats som kunde ge ett säkert svar då verkstaden ju håller stängt. Jag tänker att jag får en indikation imorgon då vi kör ner till Skanör för ett första stop. Ang lastindex är det samma som på originaldäcken.
Jag svängde förbi Tesla Segeltorp men det fanns tyvärr ingen på plats som kunde ge ett säkert svar då verkstaden ju håller stängt. Jag tänker att jag får en indikation imorgon då vi kör ner till Skanör för ett första stop. Ang lastindex är det samma som på originaldäcken.
Om det blir en skada på ett däck på sidan, sidoväggen så byt ut direkt!
Att en däckverkstad ens erbjöd sig att laga en sådan skada känns inge vidare.. :/
Googla "laga däcksida" så får ni ett svar likt nedan.
Från: https://www.continental-däck.se/personb ... reparation
"Snabba fakta: När ett däck inte längre går att reparera
....
* Om punkteringen är placerad utanför slitbanans yta och i sidoväggen."
Att en däckverkstad ens erbjöd sig att laga en sådan skada känns inge vidare.. :/
Googla "laga däcksida" så får ni ett svar likt nedan.
Från: https://www.continental-däck.se/personb ... reparation
"Snabba fakta: När ett däck inte längre går att reparera
....
* Om punkteringen är placerad utanför slitbanans yta och i sidoväggen."
Hur fungerar diffen på en tesla? Antar att det bara finns en motor bak och då behövs det ju någon form av diff. Det är ju annars problemet med olika hjuldimensioner på samma drivande axel. Att diffen överbelastas.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är en öppen diff med elektronik som använder färdbromsen för att bromsa hjul som snurrar "för fort". Hur stor skillnad som accepteras bestäms av programmeringen, men någon procent lär ju vara ok.
Jag såg i den amerikanska Model 3 gruppen på Facebook att någon fått felmeddelande efter att ha bytt ett däck, men det borde komma rätt snart efter däckbytet i så fall.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lite beroende på vilken hastighetsskillnad som accepteras kan det kanske bli så att bromsen ligger på där det minsta hjulet sittermikebike skrev: ↑01 jul 2023 19:31Det är en öppen diff med elektronik som använder färdbromsen för att bromsa hjul som snurrar "för fort". Hur stor skillnad som accepteras bestäms av programmeringen, men någon procent lär ju vara ok.
Jag såg i den amerikanska Model 3 gruppen på Facebook att någon fått felmeddelande efter att ha bytt ett däck, men det borde komma rätt snart efter däckbytet i så fall.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Fast man får ett felmeddelande först. Bilen tolkar ett mindre hjul som att det är mer slitet.Fredrik j skrev: ↑01 jul 2023 19:43Lite beroende på vilken hastighetsskillnad som accepteras kan det kanske bli så att bromsen ligger på där det minsta hjulet sittermikebike skrev: ↑01 jul 2023 19:31Det är en öppen diff med elektronik som använder färdbromsen för att bromsa hjul som snurrar "för fort". Hur stor skillnad som accepteras bestäms av programmeringen, men någon procent lär ju vara ok.
Volvo PV 544 Special 1963
Har nu kört ca 60 mil till Skanör o märker öht ingen skillnad alls o inga meddelanden från bilen. Imorgon genom Danmark för vidare färd mot Frankrike.