Rätt lufttryck?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Vincent90

Rätt lufttryck?

Inlägg av Vincent90 »

Screenshot_20230628_191021_Tesla.jpg
Ska man lätta på lufttrycket?
27C i garaget påverkar troligen.
Hur ska man tänka?
Ps. Jag är kass när det kommer till bilar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rätt lufttryck?

Inlägg av mikebike »

Byt till bar som första åtgärd.

Men det verkar onekligen högt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag kör med psi trots att det är "fel", implementationen av bar är lite märkig. Det kan stå samma tryck på alla men ändå varna för lågt tryck på ett eller flera av hjulen. Antagligen någon avrundning som blir tokig i översättningen när trycket ska visas.

Upplösningen är lite bättre om man visar i PSI också :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

min levererades med 3.4 , har tagit ner det till 2.9 får se om det sker förändring på förbrukningen.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Står det inte i manualen vad det ska vara för däcktryck? Eller på en liten 'plakett' någonstans i förardörrens dörrkarm. I fossilbilar kan ju den plaketten även sitta på insidan av tanklocket, men där funkar det ju inte så bra att leta på en Tesla... Laddluckans insida kanske?...

Har man för lågt tryck drar det väl upp förbrukningen (om än antagligen rätt marginellt).

Och har man för lågt eller för högt tryck så kommer ju däcken slitas ojämnt – dvs. slitas ut i förtid...

Generellt kan man väl alltid iallafall ha typ 5% högre tryck än angivet (utan att riskera ojämnt slitage) för att (återigen då) få ner förbrukningen – om än antagligen marginellt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Forts.

Vet inte hur Teslas däcktrycksmätare funkar, men generellt brukar man väl säga att justering av däcktryck ska ske med 'kalla' däck. Tror det innebär att bilen ska ha stått still ca 4 timmar alt. endast körts en kortare sträcka i lägre hastighet. Men för säkerhets skull kanske du ska dubbelkolla det där...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Vincent90 skrev: 28 jun 2023 19:13
...] 27C i garaget påverkar troligen.
Hur ska man tänka?
Trycket höjs ju varmare det blir (och omvänt). Stiger temperaturen 10 grader så ökar väl trycket med ca 0,1 bar. Alltså kan trycket behövas justeras allteftersom...
SwedishAdvocate

Hur ska man tänka?
Ser nu att det står längst upp i den bifogade bilden: "Rekommenderat kalltryck: 42 psi"... ;)

Således bör du väl sänka till åtm. 44 psi.

Är lite osäker, men det kanske funkar med 10% högre tryck än angivet utan att däcken slits ojämnt, men det får du dubbelkolla. Isåfall kan du ju ha 46 psi.
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 30 jun 2023 15:59
Hur ska man tänka?
Ser nu att det står längst upp i den bifogade bilden: "Rekommenderat kalltryck: 42 psi"... ;)

Således bör du väl sänka till åtm. 44 psi.

Är lite osäker, men det kanske funkar med 10% högre tryck än angivet utan att däcken slits ojämnt, men det får du dubbelkolla. Isåfall kan du ju ha 46 psi.
EDIT: Men det är som sagt kalltryck som räknas. Det framgår ju inte ifall det är trycket för kalla däck som anges på den bilden...
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Dr Mabuse »

Vilken temperatur anses vara "kalla däck"?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Min bil justerar börsvärdet när man kör har jag märkt, har inte tesla så. Presenteras på skärmen.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Vincent90

Inlägg av Vincent90 »

Bilen har precis varit på service och fått hjulen balanserade efter att jag tyckte att bilen var för stötig.

Nu står bilen i varmt garage med dem värdena så det blir väl aldrig kalltryck. Jag tycker iaf att bilen borde väl reagera om det är fel tryck åt båda hållen eller har jag fel?
SwedishAdvocate

Dr Mabuse skrev: 30 jun 2023 16:36
Vilken temperatur anses vara "kalla däck"?
Med kalla däck avses den temperatur som däcken har när bilen stått stilla i minst 2 timmar. Alltså oavsett vad det är för temperatur ute.
...] Michelin recommend waiting two hours after a journey before you check tyre pressures unless the journey was only a couple of miles at low speed. [Min understrykn.]

If you’re checking tyres on a petrol station forecourt in the middle of a journey then as a rule of thumb add 4 or 5 psi to the (cold) pressure figure quoted in the handbook.

Answered by Edmund King AA President [09/2014]

https://www.theaa.com/cars/advice/top-t ... sures-cold
Så med andra ord så går det tydligen att kontrollera däcktrycket med varma däck också...
...] Det rekommenderas att kontrollera lufttryck i däck när fordonet har körts mindre än 2 km. Då får du en riktig bild av däcktrycket. [Här avses kontroll av kalla däck (Mitt tillägg.).] [...

https://www.michelin.se/auto/rad/dacktr ... acktrycket
SwedishAdvocate

Vincent90 skrev: 30 jun 2023 16:48
...] Nu står bilen i varmt garage med dem värdena så det blir väl aldrig kalltryck. Jag tycker iaf att bilen borde väl reagera om det är fel tryck åt båda hållen eller har jag fel?
Jag vet inte hur Teslas system fungerar. Någon annan kanske vet.

Om du t.ex. har 27 grader i ditt garage där bilen stått i 2 timmar utan rörelse men det är 17 grader utomhus så kan du fylla på med 0,1 bar extra. När sen bilen är ute och rullar i 17 grader så kommer däcktrycket sjunka med 0,1 bar.

Under ett dygn så diffar ju temperaturen ofta 10 grader hit eller dit, så nu på sommaren det kan väl vara smart att inte pumpa i mer än att trycket håller sig inom rätt gränser ifall det skulle bli typ 33 grader varmt utomhus.
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 30 jun 2023 15:59
...] Är lite osäker, men det kanske funkar med 10% högre tryck än angivet utan att däcken slits ojämnt, men det får du dubbelkolla. Isåfall kan du ju ha 46 psi.
...] Följ rekommendationen: Följ tillverkarens rekommenderade däcktryck som gäller för kalla däck. Ligg max 10 procent från rekommenderat lufttryck (högst 0,2-0,3 bar fel). [...

https://www.bilprovningen.se/kundservic ... ad-om-dack
Så inte mer än 10% mer än det som är rekommenderat tryck.
SwedishAdvocate

Vincent90 skrev: 30 jun 2023 16:48
Bilen har precis varit på service och fått hjulen balanserade efter att jag tyckte att bilen var för stötig. [...
Ger obalanserade däck en stötig bil? Det var i så fall en nyhet för mig...

Som jag förstår det så ger obalanserade däck upphov till vibrationer – inte att bilen skulle bli stötig...

Och det här (alltså vibrationer pga dåligt balanserade däck) har jag själv upplevt på senaste generationen av V70 samt förra generationen av gasdrivna VW Passat Kombi. Är ett eller båda framhjulen dåligt balanserade så märker man vibrationer i ratten. Är ett eller båda bakhjulen dåligt balanserade märker man vibrationer i förarstolen (via rumpan).

En del tycker att vissa versioner av MY har stötig fjädring. Finns några trådar om det här på forumet...
Vincent90

Inlägg av Vincent90 »

Provar psi på 46 och ser om det är någon skillnad.
Jag lämnade in bilen för att den var stötig och påpekade att det kanske var lufttrycket, men det enda de gjorde var att balansera hjulen. 😅
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Vincent90 skrev: 30 jun 2023 22:45
Provar psi på 46 och ser om det är någon skillnad.
Jag lämnade in bilen för att den var stötig och påpekade att det kanske var lufttrycket, men det enda de gjorde var att balansera hjulen. 😅
Tycker du bilen är stötig borde du kanske inte ha högre tryck än rekommenderat?
2.9 Bar = 41.4 psi.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Högre tryck påverkar i min erfarenhet förbrukningen ganska mycket, jag har vanligen 3.2 bar (mot rekommenderade 2.9), det ger låg förbrukning och bra komfort.

Trycket måste som sagt också justeras beroende på årstid/temperatur, jag parkerar i tempererat varmgarage, vilket betyder att jag får ha c:a 3.4 bar i vila på vintern och c:a 3.0 på sommaren, det ger c:a 3.2 under färd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S. en liten batteridriven kompressor i frunken är en mycket bra investering om man vill ha koll på detta, då slipper man även extra stopp på resan eftersom man inte behöver leta upp en mack.

/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 01 jul 2023 13:48
P.S. en liten batteridriven kompressor i frunken är en mycket bra investering om man vill ha koll på detta, då slipper man även extra stopp på resan eftersom man inte behöver leta upp en mack.

/fth
Har tesla inget lagningskitt med kompressor?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 01 jul 2023 16:26
fth skrev: 01 jul 2023 13:48

/fth
Har tesla inget lagningskitt med kompressor?
Jo, det har dom, men inte batteridriven kompressor, vilket jag tycker är mycket smidigare. Jag köpte istället en Ryobi eftersom jag redan har verktyg och trädgårdsmaskiner med dom batterierna.
IMG_5125.jpeg
/fth
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ok. Jag brukar använda bilen egen 12v om jag behöver pumpa.
Fördelen är att man alltid har den med sig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 01 jul 2023 17:10
Ok. Jag brukar använda bilen egen 12v om jag behöver pumpa.
Fördelen är att man alltid har den med sig.
Ja, det är ju sant, finessen med batteridriven är dock att man slipper krångla med sladden, och att man kan använda den till cyklar, badleksaket, luftmadrasser etc. Teslas kit funkar nog utmärkt, jag valde bara en annan lösning. En kompressor i bilen, oavsett variant, är iaf en mycket bra idé.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S.jag förvarar min kompressor i frunken, tillsammans med en laddare och en strålkastare som kan drivas av samma batteri, bra kombo.

/fth
Skriv svar