Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev: 28 jun 2023 10:38
OfarligTesla skrev: 28 jun 2023 10:28
niklas12 skrev: 28 jun 2023 10:15
Om man hade infört marknadshyror så hade nybyggandet av hyresrätter ökat och bostadsmarknaden stabiliserats.

Bruksvärdessystemet gynnar bara dem som ärver eller på annat sätt lyckas få tag i dessa hyresrätter.
Men blir kontraproduktivt för nybyggnation istället vilket ökar på bostadsbristen och nybyggandet av hyresrätter.

Finns ett flera undersökningar som visat på just detta

https://www.boverket.se/globalassets/pu ... v-2013.pdf

Ett annat stort problem är den svarta marknaden för andra handskontrakt som också är en direkt konsekvens av detta.
Och en ökad etnisk segregation samt sämre rörlighet
Kan säga att jag vet flera som stått i kö hela sitt liv som tar en billig hyresrätt i Stockholms innerstad när de går mot pensionen (och har över 40 års kötid) för att plocka ut allt kapital ur bostaden som byggts upp av marknadens uppgång. Sen är det några av dem som bor utomlands stor del av året så den fina sekelskiftes-trean med låg hyra står tom i princip halva året men den kostar inte speciellt mycket heller så det är ingen fara. Bra för rörligheten när priset är lågt och bara tid i kön är relevant för om man får en billig hyresrätt eller inte.

Står också i bostadskön för att ha möjlighet att göra detsamma om jag vill när jag blir äldre om det nu finns hyresrätter om 30 år när pension börjar bli aktuellt för mig. Så som trenden ser ut lär det inte göra det men vi får väl se, kanske har man kommit på bättre tankar och börjat med marknadshyra vid det laget så kötid inte är relevant.
Ja problemet med detta är att det missgynnar t.ex. nyanlända och människor som vill flytta in från andra delar av landet och inte haft möjlighet att köa i +30år

Har några bekanta som dock gör bra pengar på att hyra ut sina ärvda hyresrätter i andra hand, för att sedan ev. Kunna flytta tillbaka senare.
Alternativt sälja kontraktet dyrt på svarta marknaden.
Berätta gärna vad dom heter och bor så jag kan anmäla dom till deras värd så kontraktet deras klipps (inte ok någonstans men jag är inte förvånad).

Tvärtom så har jag bott centralt med massa nyanlända i hyresrätt då det är den typen av boende som deras inkomst räcker till i Stockholm.

Finns massa funktioner via bostad.stockholm.se som gör att man inte behöver 20års kötid för att få Bostad snabbt.

Dock har det byggts massa nya hyresrätter längre ut på tunnelbanan senaste åren och dom har hög hyra samt kort kötid så där kan man få en lägenhet väldigt fort.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev: 28 jun 2023 12:45
Nackdelen med att bo i hyresrätter centralt hela livet är att när man kommer upp i medelåldern och får barn som blir större så är det ofta tufft ekonomiskt att flytta till en hyfsat fin villa på landet i närheten av storstaden. Vet flera som är i bättre medelklassen som är i den situationen. De har helt enkelt inte råd att flytta från 0.- i insats till en villa som kostar 10-15 miljoner. De är helt enkelt "fångade" och ekonomiskt fast i "hyresträsket". Detta fast de är välutbildade med hyfsade löner (känner de som tom. är professor i den situationen).

De som istället gjort bostadskarriär, och tidigt investerat i bostadsrätter centralt, har under 10-20 år istället fått en enormt fin värdeökning. Det är då betydligt lättare att flytta till en villa för 10-15 om man har en central stor fin bostadsrätt som man kan avyttra för en 5-7 miljoner. Det är tufft, men ändå görligt med hyfsat goda och dubbla inkomster i familjen. Då får man helt andra bostadsmöjligheter, men den friheten som det innebär.

De som är smarta är det som nämndes tidigare i tråden. Det är de som gjort bostadskarriär, och samtidigt stått i bostadskö sedan barnsben för hyresrätter i city, men själva samtidigt gjort en bostadskarriär genom först bostadsrätter i city när man är unga, bytt till villa med familj, och sedan när man är pensionär och vill "downsizea" från hus till lägenhet i city igen. Då kan man i sen medelålder/pensionärsåldern casha in på bostadskarriären (kanske 10-15 mille man får för villan), byta till en billig och i princip subventionerad/prisreglerad men ändå fin central hyresrätt i city.

För pengarna kan man istället köpa ett fint hus eller lägenhet i värmen runt medelhavet som tex. i Portugal, Spanien, Frankrike, Italien, mm. Sedan kan de resa och leva ett enormt flott liv på mellanskillnaden som ofta blir ett antal miljoner över (även efter skatt). Vet flera lite äldre som gör på detta viset, och det är riktigt vettigt. Bor utomlands i värmen under större delen av året (främst vinterhalvåret), och kommer hem till lägenheten i city på jul och sommaren, eller andra tillfällen när de vill besöka Sverige (tex. barnbarn som tar studenten, födelsekalas, släktträffar, etc.). Riktigt bra bostadsstrategi och smart upplägg.
Skulle säga att största problemet är att räntan varit alldeles för låg alldeles för länge vilket delvis skapa denna och tidigare kriser. Om nu Riksbanken gjorde sitt jobb skall styrräntan imorgon direkt höjas till 8% då inflationen ligger på ca 10% (riksbankens mål är 2%). Om nu styrräntan var på 8% skulle vi ha boräntor på ca 10-15% vilket äntligen skulle spränga fastighetsbubblan och då skulle en ok löntagare i Stockholm äntligen ha råd med villa i närheten av stan.

Sedan är ett stort problem också att det är så sjukt svårt att få igenom bygglov kring storstäderna. Låt modulhus, prefabhus mfl upp till 100kvm var bygglovsfria och gör det lättare att stycka av för husbyggen kring städerna (då skulle priserna på villor också gå ner.

Men visst du har en poäng att man blir lite låst i den storstad man bor om man väl fått ett bra förstahandskontrakt (ilandsproblem dock och man kan alltid byta kontraktet).

Själv löst det så att vi köpt billiga fastigheter på landsbygden, istället för villa nära stan (då kan vi byta vårt kontrakt till en billig övernattningslägenhet när grabben tar studenten och sedan blir det tidig pension).

För att återknyta till tråden hade jag nog inte haft råd med Tesla eller fritidshus om vi inte kunde bo billigt och det i sin tur hade gjort min privatekonomi sämre idag (haft högre procentuell uppgång på billiga fritidshuset än vad bostadsmarknaden har utvecklats i Stockholm) samt jag hade nog haft högre oljeberoende då jag mest troligtvis åkt runt i en rostig gammal dieselbil (om jag haft bil alls) och flugit mer (pga avsaknad av fritidshusen).

MVH
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Petrolhead skrev: 28 jun 2023 22:49
Intressant tråd.
Vi har i familjen ett bildilemma jag grunnar på. Har aldrig tidigare haft 2 bilar, men då jag köpte en ny model y var tanken o sälja den model s vi har. Dessvärre tog jag inte tag i det och kan nu konstatera att det är väldigt bekvämt med 2 bilar (blev snabbt van). Dock känns det helt fel att ha två teslor på uppfarten, rimmar illa med min självbild.
Frågan är dock vad jag ska ha för andra bil istället för model s. Det är en 75D 2016 10000 mil och verkar inte vara värd mer än 300 kkr enligt riddermark, och då jag tittar på alternativa elbilar hittar jag inget så värst mycket billigare.
Så vad göra?
ID.3, BMW i3, Peugot e-208, Opel Corsa-e, Renault Zoe, e-Golf, original-Ioniq, Leaf eller Cupra Born kanske?… Gissar att Model 3 inte är aktuell för då blir det ju fortf. två Teslor… ;)

e-Golf har tyvärr två stycken ställen där det kan rosta. Se t.ex. mer här:

viewtopic.php?p=717246#p717246

Jag har ingen e-Golf, men har haft en beg. ~2016 gasdriven Golf kombi i typ 4 år. Och Mati här på forumet har eller har haft en e-Golf. Och vi har båda drabbats… Men är väl i och för sig kanske inte jättedyrt att fixa. Jag fick det gjort på vad jag tror är en mkt bra verkstad för 4K…

Sen kanske det kan vara fukt i framlyktorna. I alla fall före faceliften. Osäker på lyktorna efter faceliften.

Har för mig att det klagats på appen till Peugot e-208, men det får du dubbelkolla…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Vad är det förresten som är 'så knepigt' med två Teslor ifall du skulle byta S:en mot en 3a?...

Fast ifall du inte behöver räckvidden kanske en 3a blir lite 'overkill'... Och den kan ju tydligen vara lite dyr att försäkra. Eller lite dyr (väl) ifall ett stenskott skulle spräcka glastaket...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Dafro »

ChristerSjo skrev: 28 jun 2023 23:54
pejvic skrev: 28 jun 2023 23:19
5000 tycker jag det är värt.
Men generellt tycker jag man måste gå utifrån vad man har för pengar att röra sig med.

Det är förvånande att vissa är beredda att lägga halva sin inkomst (efter lönen kommit och alla övriga räkningar är betalda) på en bil....
Exakt! Vi har två elbilar behöver vi det? Nej egentligen inte. Men vi vill ha det.

Så länge det inte tär på det utrymme som man vill i form av saker eller upplevelser (resor etc) så är det ju legalt. Detta givetvis utöver hyfsat mat på bordet etc.

Jag och min fru blir ju inte glada döda personer för att man har massa säckar av pengar på bankkontot/börsen när man dör.

Dvs frågan beror vad man har att röra sig med för att känna sig lycklig/bekväm
Kunde inte skrivit det bättre själv, håller helt med.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av OfarligTesla »

NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 02:42
Skulle säga att största problemet är att räntan varit alldeles för låg alldeles för länge vilket delvis skapa denna och tidigare kriser. Om nu Riksbanken gjorde sitt jobb skall styrräntan imorgon direkt höjas till 8% då inflationen ligger på ca 10% (riksbankens mål är 2%). Om nu styrräntan var på 8% skulle vi ha boräntor på ca 10-15% vilket äntligen skulle spränga fastighetsbubblan och då skulle en ok löntagare i Stockholm äntligen ha råd med villa i närheten av stan.
Det är inte så ränta och inflation interagerar, räntan höjer man inte för att få differensen att bli 2% utan räntan höjs för att effekten av räntan på ekonomin skall ge KPIF på 2%. Räntan sätts helt enkelt som ett styrmedel och inte reaktivt som du föreslår. Riksbankens mål är dessutom att ha KPIF på 2%, inte att någon ”real” variant av KPIF skall vara 2%.
NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 02:42
För att återknyta till tråden hade jag nog inte haft råd med Tesla eller fritidshus om vi inte kunde bo billigt och det i sin tur hade gjort min privatekonomi sämre idag (haft högre procentuell uppgång på billiga fritidshuset än vad bostadsmarknaden har utvecklats i Stockholm) samt jag hade nog haft högre oljeberoende då jag mest troligtvis åkt runt i en rostig gammal dieselbil (om jag haft bil alls) och flugit mer (pga avsaknad av fritidshusen).

MVH
Det är väl klart att de som får tag på en hyresrätt med subventionerad hyra drar nytta ekonomiskt? Det är det nog ingen som sätter sig emot då det är hela idén med systemet. Frågan är väl snarare om man tycker att det är vettigt att göra på det sättet när det leder till det är svårt att få hyresrätt? Och när man väl får den håller man kvar den längre än man behöver samt låter den gå i ”arv” så långt det går.

Verkar dock som att det kommer regleras av ombildningarna oavsett vad man tycker, som det ser ut nu krymper antalet billiga hyresrätter kraftigt över tid för att de ombildas till bostadsrätter.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Niklas Z »

Jag har inget riktigt svar på frågan i trådstarten. Hur mycket en bil är värd i månadskostnad beror på vad den erbjuder. Därtill är det svårt att veta hur stor månadskostnaden blir innan bilen sålts. Min förra bil, en BMW 335i, ägde jag i drygt åtta år och körde c:a 12000 mil. Månadskostnaden för den blev någonstans mellan 6000-7000 kr, inkluderat bensin, värdeminskning, service, däck, försäkring m m. Jag har inte räknat med någon kapitalkostnad, eftersom jag betalade bilen kontant och det är omöjligt att veta hur mycket jag skulle ha kunnat tjäna på att placera en del av pengarna på något som ger avkastning. Att jag hade bilen så länge berodde dels på att jag väntade in Model 3, dels på att jag ville låta min son övningsköra med manuellt växlad bil.
För mig var den bilen definitivt värd sin månadskostnad.
Vad Teslan kommer att kosta vet jag först när den är såld, men jag tror definitivt att jag kommer att tycka att den var värd det den kostat. Det handlar om livskvalitet. Jag kunde kanske ha placerat pengarna på något sätt, men hur kul är det att ha en siffra i en databas på en bank eller ett annat kapitalinstitut. Det har jag i och för sig också, men jag har mer glädje av min bil än av de likvida medlen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 29 jun 2023 09:19
Det är väl klart att de som får tag på en hyresrätt med subventionerad hyra drar nytta ekonomiskt? Det är det nog ingen som sätter sig emot då det är hela idén med systemet. Frågan är väl snarare om man tycker att det är vettigt att göra på det sättet när det leder till det är svårt att få hyresrätt? Och när man väl får den håller man kvar den längre än man behöver samt låter den gå i ”arv” så långt det går.

Verkar dock som att det kommer regleras av ombildningarna oavsett vad man tycker, som det ser ut nu krymper antalet billiga hyresrätter kraftigt över tid för att de ombildas till bostadsrätter. [Min understrykn.]
Är inte särskilt insatt, men om det är så här så dödar ju det väldigt effektivt 'billiga hyresrätter' som koncept. Jämför t.ex. med det totalt motsatta som var miljonprogrammet då man väl byggde ca 700.000 offentligt ägda hyresrätter på ca 10 år...
...] Lägenheterna fördelade sig mellan olika upplåtelseformer och på olika byggherrekategorier på följande sätt:[33]

340 000 lägenheter i SABO-företagen
145 000 lägenheter i bostadsrättsföreningar
93 000 lägenheter i privata hyreshus
350 000 lägenheter i småhus (exempelvis genom Småa)
8 000 lägenheter i kommunernas regi

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet
Lite mer om den här hustypen:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 29 jun 2023 10:15
Är inte särskilt insatt, men om det är så här så dödar ju det väldigt effektivt 'billiga hyresrätter' som koncept. Jämför t.ex. med det totalt motsatta som var miljonprogrammet då man väl byggde ca 700.000 offentligt ägda hyresrätter på ca 10 år...
...] Lägenheterna fördelade sig mellan olika upplåtelseformer och på olika byggherrekategorier på följande sätt:[33]

340 000 lägenheter i SABO-företagen
145 000 lägenheter i bostadsrättsföreningar
93 000 lägenheter i privata hyreshus
350 000 lägenheter i småhus (exempelvis genom Småa)
8 000 lägenheter i kommunernas regi

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet
Lite mer om den här hustypen:

Ombildningar görs i stor utsträckning och det verkar som det är fler billigare hyresrätter som ombildas än dyrare, samtidigt som nyproduktion har högre hyror. Andelen bostäder från allmännyttan i Stockholms innerstad är ner mot 6% nu jämfört med 20% vid 1994, hittade en bild på vad som hände bara åren 1998-2008 angående ombildningar, är rätt mycket bara under den perioden (se bild 1 nedan). Sedan är det många andra som sålts till privata hyresvärdar där många har renoverat hela huset och höjde hyran kraftigt.

Kollar vi hela riket så verkar det som om hyrorna i genomsnitt för hela riket har ökat med 65% per kvadratmeter utöver inflationen sedan 1990 så något händer på totalen.

Bild
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

När vi ändå är inne på DDR-spåret i svensk bostadspolitik måste jag ta fram ett exempel som jag först inte trodde var sant. Min bror bor i en bostadsrätt i en mellanstor svensk stad och denna förening har som del i avgiften en sk inre reparationsfond. Det innebär att när du vill renovera i din bostadsrätt ska du ansöka om pengar du själv redan betalat in och sedan ska någon eller några politruker i styrelsen godkänna vilket kylskåp du får köpa. Detta är alltså inte ett aprilskämt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev: 29 jun 2023 10:44
När vi ändå är inne på DDR-spåret i svensk bostadspolitik [....
Eller var det Svensk-spåret i DDR's bostadspolitik?... ;)

Sådana här hus var ju på inget sätt unika för Sverige eller DDR. Det byggdes t.ex. en hel del även i Frankrike och Storbritannien. Byggdes antagligen liknande bebyggelse i hela Västeuropa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 29 jun 2023 10:51
holden skrev: 29 jun 2023 10:44
När vi ändå är inne på DDR-spåret i svensk bostadspolitik [....
Eller var det Svensk-spåret i DDR's bostadspolitik?... ;)

Sådana här hus var ju på inget sätt unika för Sverige eller DDR. Det byggdes t.ex. en hel del även i Frankrike och Storbritannien. Byggdes antagligen liknande bebyggelse i hela Västeuropa...
Förekom även i Västtyskland:
https://en.wikipedia.org/wiki/Large_pan ... m-building

Se även t.ex (även om det säkert finns vissa skillnader...):
https://en.wikipedia.org/wiki/Housing_estate
https://en.wikipedia.org/wiki/Public_housing
https://en.wikipedia.org/wiki/Subsidized_housing
https://en.wikipedia.org/wiki/Affordable_housing
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av kaffekoko »

Börjar inse efter att ha läst den här tråden att kärnfamiljen verkar vara ett av de större problemen ekonomiskt sett. Jag har lyckats samla på min fru, två barn, hus, vovve, tesla, sommarstuga etc. Kostar massor av pengar. Tänk om man varit singel, bott i billig hyresrätt etc.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av StefL »

holden skrev: 29 jun 2023 10:44
När vi ändå är inne på DDR-spåret i svensk bostadspolitik måste jag ta fram ett exempel som jag först inte trodde var sant. Min bror bor i en bostadsrätt i en mellanstor svensk stad och denna förening har som del i avgiften en sk inre reparationsfond. Det innebär att när du vill renovera i din bostadsrätt ska du ansöka om pengar du själv redan betalat in och sedan ska någon eller några politruker i styrelsen godkänna vilket kylskåp du får köpa. Detta är alltså inte ett aprilskämt.
Inre reparationsfond är mycket riktigt en möjlighet som finns för bostadsrättsföreningar att ha. Det är dock inget tvång, vilket yttre reparationsfond egentligen är (dvs att man ska avsätta pengar för kommande reparationer av det som föreningen står för). I min förra förening fanns inre reparationsfond vilket innebar att några tior per månad togs ut via avgiften och fonderades för eventuella behov. Jag använde faktiskt dessa pengar just när mitt kylskåp pajade och det var inget problem, bara att kontakta den ekonomiska förvaltaren (HSB) och skicka in kvittot. I min nuvarande BRF har vi inte någon inre reparationsfond utan det får var och en sköta själv, och jag anar att det nog inte är direkt vanligt med inre repfond i nyare föreningar.

Att kalla de som sitter i styrelsen för en BRF för politruker är mer än en smula missvisande - att bo i BRF innebär att man har ett gemensamt åtagande och ansvar för sitt eller sina hus och bostäder, och styrelsen är de personer medlemmarna väljer för att sköta förvaltningen. Hur nära kontakt man upplever sig ha beror förstås dels på hur många medlemmar man är, men även vilket engagemang man själv visar - inte minst genom att besöka årsstämman och berätta vad man tycker, om man inte själv rentav är beredd att engagera sig. Har man inte den grundläggande förståelsen för hur en bostadsrättsföreningen fungerar är steg 1 att skaffa sig den, och tycker man inte att det är något som passar en får man kanske välja en annan upplåtelseform för sitt boende.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 29 jun 2023 10:15
...] Lägenheterna fördelade sig mellan olika upplåtelseformer och på olika byggherrekategorier på följande sätt:[33]

340 000 lägenheter i SABO-företagen
145 000 lägenheter i bostadsrättsföreningar
93 000 lägenheter i privata hyreshus
350 000 lägenheter i småhus (exempelvis genom Småa)
8 000 lägenheter i kommunernas regi

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet
Apropå miljonprogrammet...

Hur många har vandrat runt lite i de delar av Ribersborg i Malmö som byggdes under 60- och 70-talet? Tycker det påminner inte så lite om ett miljonprogramsområde... Skillnaden är att fasaderna är byggda med tegel eller puts istället för 'rå' betong. Och det här är väl ett av Malmös mest populära områden...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ribersborg

Bild
Bild
Bild

EDIT: Sen finns det ju så klart även mindre lyckade byggnader från den här tiden. Kronprinsen som ligger precis utanför Ribersborg, men som syns i bakgrunden på nedersta bilden här ovan är i mitt tycke ett exempel på en byggnad som inte är 'så lyckad'... I alla fall inte när det gäller det exteriöra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

StefL skrev: 29 jun 2023 11:18
holden skrev: 29 jun 2023 10:44
När vi ändå är inne på DDR-spåret i svensk bostadspolitik måste jag ta fram ett exempel som jag först inte trodde var sant. Min bror bor i en bostadsrätt i en mellanstor svensk stad och denna förening har som del i avgiften en sk inre reparationsfond. Det innebär att när du vill renovera i din bostadsrätt ska du ansöka om pengar du själv redan betalat in och sedan ska någon eller några politruker i styrelsen godkänna vilket kylskåp du får köpa. Detta är alltså inte ett aprilskämt.
Inre reparationsfond är mycket riktigt en möjlighet som finns för bostadsrättsföreningar att ha. Det är dock inget tvång, vilket yttre reparationsfond egentligen är (dvs att man ska avsätta pengar för kommande reparationer av det som föreningen står för). I min förra förening fanns inre reparationsfond vilket innebar att några tior per månad togs ut via avgiften och fonderades för eventuella behov. Jag använde faktiskt dessa pengar just när mitt kylskåp pajade och det var inget problem, bara att kontakta den ekonomiska förvaltaren (HSB) och skicka in kvittot. I min nuvarande BRF har vi inte någon inre reparationsfond utan det får var och en sköta själv, och jag anar att det nog inte är direkt vanligt med inre repfond i nyare föreningar.

Att kalla de som sitter i styrelsen för en BRF för politruker är mer än en smula missvisande - att bo i BRF innebär att man har ett gemensamt åtagande och ansvar för sitt eller sina hus och bostäder, och styrelsen är de personer medlemmarna väljer för att sköta förvaltningen. Hur nära kontakt man upplever sig ha beror förstås dels på hur många medlemmar man är, men även vilket engagemang man själv visar - inte minst genom att besöka årsstämman och berätta vad man tycker, om man inte själv rentav är beredd att engagera sig. Har man inte den grundläggande förståelsen för hur en bostadsrättsföreningen fungerar är steg 1 att skaffa sig den, och tycker man inte att det är något som passar en får man kanske välja en annan upplåtelseform för sitt boende.
Jag har själv endast bott i privata bostadsrättföreningar där S-maffian inte hade makten att godkänna vad medlemmarna skulle köpa för sina egna pengar. Tanken är lika absurd som om företagen skulle administrera de anställdas privata bilbehov. Oops, det är visst redan så här i bizarro world :D
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev: 29 jun 2023 11:39
Jag har själv endast bott i privata bostadsrättföreningar där S-maffian inte hade makten att godkänna vad medlemmarna skulle köpa för sina egna pengar.
Den här "S-maffian"... Ligger den i konflikt med det som man väl i så fall skulle kunna för benämna för 'M-maffian'?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev: 29 jun 2023 11:46
holden skrev: 29 jun 2023 11:39
Jag har själv endast bott i privata bostadsrättföreningar där S-maffian inte hade makten att godkänna vad medlemmarna skulle köpa för sina egna pengar.
Den här "S-maffian"... Ligger den i konflikt med det som man väl i så fall skulle kunna för benämna för 'M-maffian'?... ;)
HSB och Riksbyggen är väl sk ”folkrörelseägda”..
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av NiklasTesla »

OfarligTesla skrev: 29 jun 2023 09:19
NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 02:42
Skulle säga att största problemet är att räntan varit alldeles för låg alldeles för länge vilket delvis skapa denna och tidigare kriser. Om nu Riksbanken gjorde sitt jobb skall styrräntan imorgon direkt höjas till 8% då inflationen ligger på ca 10% (riksbankens mål är 2%). Om nu styrräntan var på 8% skulle vi ha boräntor på ca 10-15% vilket äntligen skulle spränga fastighetsbubblan och då skulle en ok löntagare i Stockholm äntligen ha råd med villa i närheten av stan.
Det är inte så ränta och inflation interagerar, räntan höjer man inte för att få differensen att bli 2% utan räntan höjs för att effekten av räntan på ekonomin skall ge KPIF på 2%. Räntan sätts helt enkelt som ett styrmedel och inte reaktivt som du föreslår. Riksbankens mål är dessutom att ha KPIF på 2%, inte att någon ”real” variant av KPIF skall vara 2%.
NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 02:42
För att återknyta till tråden hade jag nog inte haft råd med Tesla eller fritidshus om vi inte kunde bo billigt och det i sin tur hade gjort min privatekonomi sämre idag (haft högre procentuell uppgång på billiga fritidshuset än vad bostadsmarknaden har utvecklats i Stockholm) samt jag hade nog haft högre oljeberoende då jag mest troligtvis åkt runt i en rostig gammal dieselbil (om jag haft bil alls) och flugit mer (pga avsaknad av fritidshusen).

MVH
Det är väl klart att de som får tag på en hyresrätt med subventionerad hyra drar nytta ekonomiskt? Det är det nog ingen som sätter sig emot då det är hela idén med systemet. Frågan är väl snarare om man tycker att det är vettigt att göra på det sättet när det leder till det är svårt att få hyresrätt? Och när man väl får den håller man kvar den längre än man behöver samt låter den gå i ”arv” så långt det går.

Verkar dock som att det kommer regleras av ombildningarna oavsett vad man tycker, som det ser ut nu krymper antalet billiga hyresrätter kraftigt över tid för att de ombildas till bostadsrätter.
Nej det stämmer att räntan är ett trubbigt verktyg och det tar tid att få effekt. Valutamängden ökar genom nya lån varpå priserna sedan (efter viss tid) går upp.

Ja absolut vi bor centralt till lågt pris som har ett förstahandskontrakt och nackdelen är längre kötid för centrala/billiga lägenheter (nybyggda lägenheter med mindre centralt läge är dock redan idag relativt enkelt att få snabbt med bruksvärdessytemet).

Finns för och nackdelar med allt och vi bor i en demokrati så lagar kan ändras.

Ville mest belysa att det finns rätt många fördelar med bruksvärdessytemet också (billigt boende har delvis gjort att vi har råd med elbil för att återgå till tråden).

MVH
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

Så du menar att för att du personligen lyckats dra nytta av detta absurda system så är allt gott, förtydliga gärna hur det gynnade oss övriga.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av pejvic »

Tror att jag fått cirka 30.000 rent i MÅNADEN senaste 20 åren för att just bara BO. Vet inte om det är tur eller skicklighet.
Negativ boendekostnad tror jag inte man kan se för evigt dock.

Bil har jag inte heller betalat mkt för. Tjänar uselt mot de flesta i denna grupp men är totalt överkapitaliserad. Helt sjukt faktiskt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

pejvic skrev: 29 jun 2023 19:11
Tror att jag fått cirka 30.000 rent i MÅNADEN senaste 20 åren för att just bara BO. Vet inte om det är tur eller skicklighet.
Negativ boendekostnad tror jag inte man kan se för evigt dock.

Bil har jag inte heller betalat mkt för. Tjänar uselt mot de flesta i denna grupp men är totalt överkapitaliserad. Helt sjukt faktiskt.
Skillnaden är att du själv betalat vad det kostat. Det som nu diskuteras är att pga subventionerad boendekostnad har det kunnat skaffats fritidshus som ökat i värde osv, det är givetvis toppen för den som åtnjuter subventionen men ungefär lika försvarbart som att partitopparna i Nordkorea får köra sina limousiner på enskilda vägar icke avsedda för allmänheten.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Geesy
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Geesy »

Petrolhead skrev: 28 jun 2023 22:49
Intressant tråd.
Vi har i familjen ett bildilemma jag grunnar på. Har aldrig tidigare haft 2 bilar, men då jag köpte en ny model y var tanken o sälja den model s vi har. Dessvärre tog jag inte tag i det och kan nu konstatera att det är väldigt bekvämt med 2 bilar (blev snabbt van). Dock känns det helt fel att ha två teslor på uppfarten, rimmar illa med min självbild.
Frågan är dock vad jag ska ha för andra bil istället för model s. Det är en 75D 2016 10000 mil och verkar inte vara värd mer än 300 kkr enligt riddermark, och då jag tittar på alternativa elbilar hittar jag inget så värst mycket billigare.
Så vad göra?
Är inte detta ett klockrent case där man sitter kvar på Model S och kör den tills den är slut? Ska du byta bil tappar du dels pengar i sälj på den befintliga och inköp på den nya, och nedgraderar till en sämre standard. Att byta bil så sällan som möjligt är trots allt oftast det bästa sättet att förlora så lite som möjligt på dem. Självbilden känns som ett dåligt argument :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av iAkita »

holden skrev: 26 jun 2023 12:02
Jag tycker att det per definition är oansvarigt att bränna hela sin disponibla inkomst varje månad såvida man inte har en verkligt låg inkomst och är så illa tvungen, annars lever man över sina tillgångar. Menar heller inte att man plötsligt behöver bli av med 100% av sin inkomst men om man inte har några marginaler alls så räcker det med ett lägre inkomstbortfall för att det inte ska gå ihop. Vi har liknande hushållsinkomster men under lågränteeran kunde vi lägga undan hälften, nu är det kanske 70 tkr i utgifter pga högre räntor och inflation men vi har fortfarande manöverutrymme.
Det är väl inte per automatik oansvarigt att "bränna" hela sin disponibla inkomst varje månad? Varför skulle det vara det? Det behöver inte heller innebära att man lever över sina tillgångar. Om tillgångarna har ett klart högre värde än vad de är belånade för så lever man inte över sina tillgångar, såvida man inte behöver ta lån varje månad för att få det att gå ihop.

Nu bränner jag inte hela min inkomst varje månad, men om jag nu hade gjort det och sen fick ett inkomstbortfall så hade det löst sig ändå. Det skulle inte vara några som helst problem att få loss pengar och minska utgifterna genom att skaffa ett billigare boende och en billigare bil. Jag gillar att flytta. Bara för att du kanske inte gör det så innebär det inte att de som inte lägger lika stor vikt vid boende och bilar och andra ägodelar, utan prioriterar att leva i stunden och njuta av livet och sin inkomst, är oansvariga.

Vad det gäller trådens egentliga frågeställning så känner jag i nuläget att jag är beredd att lägga ut 6-7000 kr i månaden för bilen, driftskostnader exkluderade. Sen jag började köra elbil har jag kommit undan betydligt billigare än så, tack vare en hysterisk andrahandsmarknad som inte verkade ha förstått att man fick bonus när man köpte ny bil. De dagarna är över för nu, men känner jag att jag hittar en bil som är värd mer så är jag beredd att lägga ut mer än så. Jag spenderar mer tid i bilen än vad jag gör i köket och i badrummen, så köket fick budgetrenoveras (nya luckor och bänkskivor) och badrummen duger som de är. Jag lägger hellre pengarna på bilen, medan andra hellre lyxrenoverar sina badrum. Alla gillar vi olika och det är tur att vi har rätt att själva välja hur vi spenderar våra pengar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

iAkita skrev: 29 jun 2023 19:35
holden skrev: 26 jun 2023 12:02
Jag tycker att det per definition är oansvarigt att bränna hela sin disponibla inkomst varje månad såvida man inte har en verkligt låg inkomst och är så illa tvungen, annars lever man över sina tillgångar. Menar heller inte att man plötsligt behöver bli av med 100% av sin inkomst men om man inte har några marginaler alls så räcker det med ett lägre inkomstbortfall för att det inte ska gå ihop. Vi har liknande hushållsinkomster men under lågränteeran kunde vi lägga undan hälften, nu är det kanske 70 tkr i utgifter pga högre räntor och inflation men vi har fortfarande manöverutrymme.
Det är väl inte per automatik oansvarigt att "bränna" hela sin disponibla inkomst varje månad? Varför skulle det vara det? Det behöver inte heller innebära att man lever över sina tillgångar. Om tillgångarna har ett klart högre värde än vad de är belånade för så lever man inte över sina tillgångar, såvida man inte behöver ta lån varje månad för att få det att gå ihop.

Nu bränner jag inte hela min inkomst varje månad, men om jag nu hade gjort det och sen fick ett inkomstbortfall så hade det löst sig ändå. Det skulle inte vara några som helst problem att få loss pengar och minska utgifterna genom att skaffa ett billigare boende och en billigare bil. Jag gillar att flytta. Bara för att du kanske inte gör det så innebär det inte att de som inte lägger lika stor vikt vid boende och bilar och andra ägodelar, utan prioriterar att leva i stunden och njuta av livet och sin inkomst, är oansvariga.

Vad det gäller trådens egentliga frågeställning så känner jag i nuläget att jag är beredd att lägga ut 6-7000 kr i månaden för bilen, driftskostnader exkluderade. Sen jag började köra elbil har jag kommit undan betydligt billigare än så, tack vare en hysterisk andrahandsmarknad som inte verkade ha förstått att man fick bonus när man köpte ny bil. De dagarna är över för nu, men känner jag att jag hittar en bil som är värd mer så är jag beredd att lägga ut mer än så. Jag spenderar mer tid i bilen än vad jag gör i köket och i badrummen, så köket fick budgetrenoveras (nya luckor och bänkskivor) och badrummen duger som de är. Jag lägger hellre pengarna på bilen, medan andra hellre lyxrenoverar sina badrum. Alla gillar vi olika och det är tur att vi har rätt att själva välja hur vi spenderar våra pengar.
Om man bränner hela sin disponibla inkomst på överkonsumtion och tänker att går det åt h-e får ju nån annan stå för notan är det enligt min, möjligen konservativa, inställning fel.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar