Ladda på camping i Europa + adapter?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare

Ladda på camping i Europa + adapter?

Inlägg av tjompa »

Ni som är vana europa resenärer, elbilsförare och campare.

Överväger att spontant ta en ToR till södra Spanien med en Y. Kan vara så att familjen möter upp och att det här blir till en blandning av hotell- och campingsemester nere i Spanien och vidare upp genom Europa - med en skön madrass i bilen och ett enmanstält. Min tidigare erfarenhet av att campa i södra Europa är noll och har precis gått över till elbil. Van bilförare, lösningsorienterad och spontant lagd.

Några funderingar som min research inte riktigt hittar svar på:

1. Är det värt att tänka in elbilsladdning på campingar när man rör sig i primärt Spanien och Frankrike?
Handlar dels om planering, dels om jag ska ta med en portabel kyl etc. Kan mycket väl vara så att bilen står några dagar på ett och samma ställe.

2. Är det troligt att det kommer att fungera rent praktiskt eller kommer någon ansvarig att utfärda en verbal lavett eller är andra problem troliga?
Tänker på allt från strömförbrukning till okunskap kring laddning till allt däremellan.

3. Laddning: Får man ut samma laddstyrka ur en blå trepolig CEE "campingkontakt" kopplad till en Tesla Mobile Connector som att köpa den blå adaptern av Tesla som går rakt in i just Mobile Connectorn?
Alltså https://www.clasohlson.com/se/Över ... r368388000 istället för https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-

4. Något annat att tänka på kring just campingdelarna, lessons learned eller annat som är värt att ta med sig när det gäller just elbil och inte traditionell husbil/camper van när man rör sig söderöver?

Tacksam för all kunskap och input 🚀.

PS. Röd 3-fas till typ-2 har jag redan en lösning för som backup, mina funderingar gäller enbart hur det här kan spela ut på campingplatser. DS
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda på camping i Europa + adapter?

Inlägg av fth »

1. under förutsättning att camping-platsen inte har några invändingar så skulle iaf jag absolut försöka ladda om jag stannar någon/några dagar, vis av erfarenhet så skulle jag dock aldrig räkna med att kunna ladda, utan mer se det som en "bonus".

2. rent tekniskt kommer det säkert att fungera, men okunskap och fördomar kan säkert göra att du får problem och mothugg här och var

3. med schuko-CEE får du max 13A, med "riktig" CEE får du max 16A, men jag skulle själv aldrig ladda i ett camping-uttag med mer än typ 8A, så Classe-adaptern anser jag räcker gott.

4. jag har egentligen inga elbils-specifika kommentarer om camping söderut, men generellt så är det oftast väldigt trevliga och väl fungerande camping-platser, jag har bilcampat (bil+tält) i många länder och i princip alltid varit väldigt nöjd

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar