Min gamla Tesla en Model S (nu såld till min dotter) från 2014 går inte att snabbladda på SC. Däremot går den utmärkt att ladda via 3-fas hemma. Bilen har varit hos Tesla nu under 2 veckor i sista omgången och några dagar vid ett tidigare tillfälle. Först trodde de att säkringarna i en säkringsbox "brunnit" men detta visade sig vara fel. Nu "tror de" att det är ombordladdaren det är fel på.
Har kunnat läsa mig till att felet inte är självklart som att det kan vara ett jordfel. Bilen har dock några år på nacken.
Min fråga är om någon annan haft samma problem och vad var felet på just din bil? Bara för att få lite idéer.
Kan inte ladda på Supercharger
Moderator: Redaktion
Re: Kan inte ladda på Supercharger
Ombordladdaren används för AC laddning och det fungerade ju?!
Är bilen CCS moddad? Isf fungerar det hos andra DC-laddare?
Är bilen CCS moddad? Isf fungerar det hos andra DC-laddare?
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Kan inte ladda på Supercharger
De äldre bilarna kan inte ladda DC om laddnivån blir för låg. Då funkar AC däremot. Kan det vara nåt sånt? Ombordladdaren används som skrivits vid AC laddning och är den sönder, borde felet vara tvärtom , dvs trefas skulle inte funka, men väl supercharger.
Prova ladda med t.ex. chademoadapter om du kan få tag i någon. Den går ju på DC. Är bilen ombyggd för ccs så ska ju det funka också.
Vad händer? Lyser ladd-LEDen vid uttaget alls? Vilken färg? Inga problem med teslakontot?
Prova ladda med t.ex. chademoadapter om du kan få tag i någon. Den går ju på DC. Är bilen ombyggd för ccs så ska ju det funka också.
Vad händer? Lyser ladd-LEDen vid uttaget alls? Vilken färg? Inga problem med teslakontot?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16