Dum fråga: Tesla vagnskadegaranti

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

psy7302

Dum fråga: Tesla vagnskadegaranti

Inlägg av psy7302 »

Jag hämtar ut min nya MYP QS idag och har en dum fråga till er som är vana:

1) Vad har Tesla för vagnskadegaranti? 3 år?
2) Behöver jag isåfall helförsäkring eller räcker det med halvförsäkring (Trygg Hansa)?

Andra rekommendationer?

Tack!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Dum fråga: Tesla vagnskadegaranti

Inlägg av taliz »

1) ja
2) halv

Dom bjuder på första 2v(dvs bilen är fullt försäkrad när du hämtar den), du kommer få ett prisförslag från TH per post.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

psy7302 skrev: 22 maj 2023 10:57

2) Behöver jag isåfall helförsäkring eller räcker det med halvförsäkring (Trygg Hansa)?

Andra rekommendationer?

Tack!
Har du Kivra så får du nytt prisförslag där.
Var uppmärksam på vad det står bara, många som fått helförsäkringsförslag det senaste.
Inga problem att ringa TH och få det justerat dock.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Mario

Inlägg av Mario »

Hej
Som nybliven MYLR ägare så undrar jag samma sak.
Något Garantibevis har jag inte fått och där står ingenting om någon Vagnskadegaranti på mitt Tesla-konto.
Jag kan heller inte hitta någonting på Tesla.com.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Vagnskada är väl lag i Sverige...?
Inget som går att förhandla bort...

Som jämförelse betalar folk här 380-500 kr per månad i halvförsäkring... Jag ligger på 380 på länsförsäkringar.

Tänkte också på att vissa försäkringsbolag har ganska aggressiv avskrivning på batteriet.. Gjensidige räknar bort 75 procent efter fyra år. Så då får man bara 25 procent i ersättning.

Trygg Hansa räknar bort 10 procent varje år.

Aktsam tycker att batteriet är värt 0 kr efter fyra år... !

Länsförsäkringar har ingen avskrivning. Jag tror inte if och folksam har det...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ilduce77 skrev: 23 jun 2023 10:18
Nej. Den är helt frivillig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 23 jun 2023 10:26
I början hade man faktiskt inte heller vagnskadegaranti med Tesla. Men de insåg väl att det var något svenskar förväntade sig och så åtgärdades det.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Där ser man... Jag har levt i annan tro... 😁
Berguv

Inlägg av Berguv »

Som jämförelse betalar folk här 380-500 kr per månad i halvförsäkring... Jag ligger på 380 på länsförsäkringar.
Det var bra. Vilket län, storlek på kommun, mil?
Omfattning? Utan hyrbil etc?

De ville ha nästan 500 av mig (guldkund) vilket var samma som TH då. Nu kollade jag iof vad TH gjort och naturligtvis har de smyghöjt med 50% efter ett år så får nog byta…
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev: 23 jun 2023 12:49
I början hade man faktiskt inte heller vagnskadegaranti med Tesla. Men de insåg väl att det var något svenskar förväntade sig och så åtgärdades det.
Ja man blev faktiskt lite förvånad först och om jag minns rätt så införde dom vsg ganska snart
efter att jag hämtade min första på våren 2015…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

psy7302 skrev: 22 maj 2023 10:57

Andra rekommendationer?

Tack!
Bilen är en stenskottsmagnet och glastaket (som vetter framåt) räknas som vagnskada. Självrisken för glastaket är 13500 eller nåt sådant jättedyrt. Överväg att teckna tilläggsförsäkringen Insure my Tesla som sänker självrisken för vagnskadan med 5000 kr, då kostar det "bara" 8500 att byta glastaket.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

PPF på glastaket. Kommer inte ihåg vad det kostade dock.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Dinsdale skrev: 26 jun 2023 23:03
Bilen är en stenskottsmagnet och glastaket (som vetter framåt) räknas som vagnskada. Självrisken för glastaket är 13500 eller nåt sådant jättedyrt. Överväg att teckna tilläggsförsäkringen Insure my Tesla som sänker självrisken för vagnskadan med 5000 kr, då kostar det "bara" 8500 att byta glastaket.
Om det är samma kostnad som på Model 3 så kostade det iaf förut 13 400 kr att byta glastaket, dvs kommer det aldrig bli ett försäkringsärende av det så självriskreduceringen kickar inte in. Det är nästan som att Tesla valt att hålla kostnaden för vanliga reparationer till under självrisken för att inte deras premie för vagnskadegarantin skall öka…
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 27 jun 2023 08:53
Om det är samma kostnad som på Model 3 så kostade det iaf förut 13 400 kr att byta glastaket, dvs kommer det aldrig bli ett försäkringsärende av det så självriskreduceringen kickar inte in. Det är nästan som att Tesla valt att hålla kostnaden för vanliga reparationer till under självrisken för att inte deras premie för vagnskadegarantin skall öka…
Självklart. Det kan ju inte vara en slump att reparationen hamnar så precis under självrisken. Tesla skulle ju enkelt kunna sätta priset till 13 600kr
arcwer

Inlägg av arcwer »

Fredrik j skrev: 27 jun 2023 11:06
Självklart. Det kan ju inte vara en slump att reparationen hamnar så precis under självrisken. Tesla skulle ju enkelt kunna sätta priset till 13 600kr
Har för mig att byte av glastak kostar 19000 kr på Model Y. Då kickar självrisken på 13500 kr in och har man märkesförsäkringen hos Trygg Hansa så blir självrisken 8500.
Tesla Model Y Long Range 2023 Pearl White
Tesla Model 3 Highland Long Range 2024 Ultra Red
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Det där är jättevanligt, att man antingen undantar vissa vanliga skador från försäkringen eller att man sätter självrisken så den precis ska vara över gränsen. Var och en kan själv fundera över varför man valt att just glastaket är gränsen...

Har för mig att man kan gå till en verkstad som har koll också, så de ser till att kostnaden hamnar precis över gränsen.

Sen borde nog Y vara något mindre känslig än 3 enbart pga att den är högre. Men ändå.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare

Inlägg av Johan_YJ7 »

Dinsdale skrev: 27 jun 2023 16:20
Det där är jättevanligt, att man antingen undantar vissa vanliga skador från försäkringen eller att man sätter självrisken så den precis ska vara över gränsen. Var och en kan själv fundera över varför man valt att just glastaket är gränsen...

Har för mig att man kan gå till en verkstad som har koll också, så de ser till att kostnaden hamnar precis över gränsen.

Sen borde nog Y vara något mindre känslig än 3 enbart pga att den är högre. Men ändå.
Stenskottmagnet absolut. 30 stenskott på fronten, 2 bytta vindrutor på 2700 mil. Dock inget på glastaket, kanske tur vem vet.
För försäkring generellt tänker jag att den är till för (oförutsägbara) kostnader som man själv inte kan absorbera, alltså förlust av bilen eller en större demolering. 13 400kr är trots allt typ 2 leasingbetalningar för de flesta och det bör man kunna absorbera.
Billigaste försäkringen i genomsnitt är att inte ha någon försäkring alls :idea: Svenska staten försäkrar ingenting och tydligen samma med Teslas egna bilpark.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Johan_YJ7 skrev: 28 jun 2023 13:28
Stenskottmagnet absolut. 30 stenskott på fronten, 2 bytta vindrutor på 2700 mil. Dock inget på glastaket, kanske tur vem vet.
För försäkring generellt tänker jag att den är till för (oförutsägbara) kostnader som man själv inte kan absorbera, alltså förlust av bilen eller en större demolering. 13 400kr är trots allt typ 2 leasingbetalningar för de flesta och det bör man kunna absorbera.
Billigaste försäkringen i genomsnitt är att inte ha någon försäkring alls :idea: Svenska staten försäkrar ingenting och tydligen samma med Teslas egna bilpark.
På samma sätt kan man resonera med säkerhetsbältet, det räcker om du tar på det när du ska krocka.

Kostar det 13 400 att laga glastaket, vilket är en mycket utsatt del på bilen eftersom det vetter framåt på tesla, och jag kan teckna en tilläggsförsäkring för säg 1500 kr/år som sänker självrisken med 5000 kr får jag ju igen de pengarna om något händer de första tre åren. Murphys lag säger dessutom att spricker glaset kommer det göra det när bilen är så ny som möjligt, och då är det en ännu bättre kalkyl. Under förutsättning att försäkringen faktiskt gäller naturligtvis, annars är det ju meningslöst. Totalhaveri är mer osannolikt, inte värt att betala för självrisksänkning där.

Efter tre år kan man välja helförsäkring hos någon annan istället, då kanske frågan inte är relevant.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare

Inlägg av Johan_YJ7 »

Dinsdale skrev: 29 jun 2023 05:58
Johan_YJ7 skrev: 28 jun 2023 13:28
På samma sätt kan man resonera med säkerhetsbältet, det räcker om du tar på det när du ska krocka.

Kostar det 13 400 att laga glastaket, vilket är en mycket utsatt del på bilen eftersom det vetter framåt på tesla, och jag kan teckna en tilläggsförsäkring för säg 1500 kr/år som sänker självrisken med 5000 kr får jag ju igen de pengarna om något händer de första tre åren. Murphys lag säger dessutom att spricker glaset kommer det göra det när bilen är så ny som möjligt, och då är det en ännu bättre kalkyl. Under förutsättning att försäkringen faktiskt gäller naturligtvis, annars är det ju meningslöst. Totalhaveri är mer osannolikt, inte värt att betala för självrisksänkning där.

Efter tre år kan man välja helförsäkring hos någon annan istället, då kanske frågan inte är relevant.
Självklart, om du tror att det kommer hända inom 3 år så ska du anta erbjudandet. Jag tror inte det är så vanligt.
Sen kanske det låter som att jag talar mot mig själv när jag bytt framrutan 2ggr på 1 år, men jag har också kört Peugeot med glastak 15 år innan detta utan byte.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
boibrottkarr

Inlägg av boibrottkarr »

Hej
Har köpt en ny modell Y och undrar följande
- Var framgår det att bilen är vagnskadeförsäkrad i 3 år? Får inget vettigt svar av Tesla
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

boibrottkarr skrev: 24 aug 2023 10:23
Hej
Har köpt en ny modell Y och undrar följande
- Var framgår det att bilen är vagnskadeförsäkrad i 3 år? Får inget vettigt svar av Tesla
Så här står det på beställningssidan:
IMG_0209.jpeg
boibrottkarr

Inlägg av boibrottkarr »

Hej
Det har jag sett men jag har ingen övrig information/dokumentation exempelvis om vad den innefattar, försäkringsbolag självrisk etc
Någon som kan hjälpa mig vidare?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

boibrottkarr skrev: 24 aug 2023 15:45
Hej
Det har jag sett men jag har ingen övrig information/dokumentation exempelvis om vad den innefattar, försäkringsbolag självrisk etc
Någon som kan hjälpa mig vidare?
Det är Trygg-Hansa som står för den, du borde kunna få info från dom.
Självrisken ligger runt 13-14k AFAIK.

Man brukar få ett brev någon vecka efter leverans från försäkringsbolaget.
De bjuder ju på halvförsäkring några veckor, och vill förstås erbjuda en att fortsätta med det.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare

Inlägg av Sueco »

Någon som kan länka till regler och självrisker för Teslas 3-åriga vagnskadegaranti? Jag hittar inget heller.

Vad jag förstår så är Teslas 4-åriga "begränsade nybilsgaranti" inte detsamma som vagnskadegaranti iaf.
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Sueco skrev: 02 jul 2024 19:08
Någon som kan länka till regler och självrisker för Teslas 3-åriga vagnskadegaranti? Jag hittar inget heller.

Vad jag förstår så är Teslas 4-åriga "begränsade nybilsgaranti" inte detsamma som vagnskadegaranti iaf.
Se inlägget ovan.

Nej vagnskadegaranti är egentligen en försäkring som täcker just vagnskada. Dvs skillnaden mellan en halvförsäkring och helförsäkring. Därför man bara behöver halvförsäkring första 3 åren på en ny bil i Sverige, tillverkarna står för resten(men självrisken brukar som sagt vara hög, återigen se ovan..).

Skriv svar