Fälgskydd MYP 21”
Moderator: Redaktion
-
Fälgskydd MYP 21”
Börjar tröttna rejält på hur sjukt lätt det är att repa fälgarna som ni vet ligger utanför gummit.
Har någon testat fälgskydd typ alloygator eller liknande och fått det att funka både praktiskt och estetiskt? Dvs klämma eller limma en plastring runt fälgen.
Har någon testat fälgskydd typ alloygator eller liknande och fått det att funka både praktiskt och estetiskt? Dvs klämma eller limma en plastring runt fälgen.
Re: Fälgskydd MYP 21”
Har själv RimSavers, lite pill var det och det blev inte perfekt men de skyddar och ser helt okej ut. Valde färgen grafit
https://www.amazon.se/RimSavers-Passar- ... psc=1&th=1
-
Tack! Inte skitsnyggt kanske men definitivt snyggare än sönderrepade fälgarMattias82 skrev:Har själv RimSavers, lite pill var det och det blev inte perfekt men de skyddar och ser helt okej ut. Valde färgen grafit

- BaronHellJug
- Teslaägare
Nu har jag bara 20” (MYLR inte P) men kände att med svarta fälgar är det bara en tidsfråga, så när jag hämtade bilen i mitten av september i år beställde jag direkt rimsavers, tog ett tag med leveransen och jag var hela tiden på min vakt när jag ens var nära något som skulle kunna komma åt fälgarna. Men i början av oktober kom de och jag satte dit - håller med om att det inte är världssnsyggast men jag tycker det funkar helt ok.
Vet inte om jag släppte garden men bara drygt 3 dygn senare gjorde jag en idiotmanöver (dålig uppmärksamhet) och dundrade med låg vinkel in i en kantsten i kanske 20-30 km/h, det riste till i hela bilen och jag tänkte trots rimsavers att om jag inte får punka blir det åtminstone laga eller byta fälgen nu…
När jag kom hem och besiktigade undrar jag om jag kanske inte klarat mig - eftersom jag igen väntar på nya rimsavers har jag inte tagit bort resterna av de gamla och kanske finns det någon skada därunder men jag tycker det ser ut som att rimsavers tagit hela smällen (fälgarna är smutsiga och jag har på bilden dragit lite med fingret för att se om jag hittar några skador)…
funderar dock forfarande på om jag kanske behöver en framvagnsinställning men känner inga vibrationer i bil/ratt, får se hur jag gör där
Kan återkomma när jag gör bytet (senaste beställningen ligger i tullen just nu) och berätta om jag hittar några skador - men givet vilken smäll det var, långt över vad jag hade förväntat mig att rimsavers ska klara, är jag väldigt nöjd (både med produkten och att jag fick på dem innan jag gjorde den där manövern) och jag kommer nog använda rimsavers på alla mina framtida bilar…
Vet inte om jag släppte garden men bara drygt 3 dygn senare gjorde jag en idiotmanöver (dålig uppmärksamhet) och dundrade med låg vinkel in i en kantsten i kanske 20-30 km/h, det riste till i hela bilen och jag tänkte trots rimsavers att om jag inte får punka blir det åtminstone laga eller byta fälgen nu…
När jag kom hem och besiktigade undrar jag om jag kanske inte klarat mig - eftersom jag igen väntar på nya rimsavers har jag inte tagit bort resterna av de gamla och kanske finns det någon skada därunder men jag tycker det ser ut som att rimsavers tagit hela smällen (fälgarna är smutsiga och jag har på bilden dragit lite med fingret för att se om jag hittar några skador)…
funderar dock forfarande på om jag kanske behöver en framvagnsinställning men känner inga vibrationer i bil/ratt, får se hur jag gör där
Kan återkomma när jag gör bytet (senaste beställningen ligger i tullen just nu) och berätta om jag hittar några skador - men givet vilken smäll det var, långt över vad jag hade förväntat mig att rimsavers ska klara, är jag väldigt nöjd (både med produkten och att jag fick på dem innan jag gjorde den där manövern) och jag kommer nog använda rimsavers på alla mina framtida bilar…
- erikrydstad
- Teslaägare
Har också rimsavers (svarta). Syns inte förrän om man tittar nära att de sitter där.
Har dock fått varning i diverse forum att man ska akta sig för om de lossnar - kan ställa till med skada på kaross och hjulhus om listen slungas loss delvis under körning. Blir som en grästrimmer i hjulhuset.
Med det sagt kör jag vidare men jag har varit noggran den gången då jag faktiskt skrapade i att snabbt byta ut hela listen mot en ny (har köpt så jag har i reserv).
När jag drog av gamla listen blev jag lite förfärad över hur lätt det faktikst var att slita av, trodde den skulle sitta som berget och jag skulle behöva slita med lacknafta, svets och mattkniv typ. Men den gick att dra av för hand i ett svep.
Kan varit så att jag inte lät limmet härda tillräckligt första gången jag satte på - väntade bara några timmar sen behöver jag ut på ärende. Denna gången såg jag till att följa anvisningarna på förpackningen gällande härdningstiden.
Har dock fått varning i diverse forum att man ska akta sig för om de lossnar - kan ställa till med skada på kaross och hjulhus om listen slungas loss delvis under körning. Blir som en grästrimmer i hjulhuset.
Med det sagt kör jag vidare men jag har varit noggran den gången då jag faktiskt skrapade i att snabbt byta ut hela listen mot en ny (har köpt så jag har i reserv).
När jag drog av gamla listen blev jag lite förfärad över hur lätt det faktikst var att slita av, trodde den skulle sitta som berget och jag skulle behöva slita med lacknafta, svets och mattkniv typ. Men den gick att dra av för hand i ett svep.
Kan varit så att jag inte lät limmet härda tillräckligt första gången jag satte på - väntade bara några timmar sen behöver jag ut på ärende. Denna gången såg jag till att följa anvisningarna på förpackningen gällande härdningstiden.
$TSLA ägare sen 2019
Efter att ha kollat på The Megawatt Youtube-filmer så tänkte jag också köra på Rimsavers (svarta).erikrydstad skrev:Har också rimsavers (svarta). Syns inte förrän om man tittar nära att de sitter där.
Här film från incidenten:
Här film från när den tas loss. Det ser det ut som det är ganska mycket jobb att få bort dem:
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- erikrydstad
- Teslaägare
Jo jag såg också de där filmerna innan. Men min som jag bytte kunde jag rycka loss lätt och satt inget kladd kvar på filmen alls... Kanske jag som gjorde någon miss eller så hade de inte suttit fast så länge att de riktigt gottat till sig. Jag körde på en kant efter bara en vecka...flamman skrev:Efter att ha kollat på The Megawatt Youtube-filmer så tänkte jag också köra på Rimsavers (svarta).erikrydstad skrev:Har också rimsavers (svarta). Syns inte förrän om man tittar nära att de sitter där.
Här film från incidenten:
Här film från när den tas loss. Det ser det ut som det är ganska mycket jobb att få bort dem:

$TSLA ägare sen 2019
- BaronHellJug
- Teslaägare
Om bara PostNord kan göra klart tull/importhanteringen av mina ersättningsrimblades så jag jag ge en andra referenspunkt på hur lätt/svårt det är att ta bort, av resterna på bilden ovan att döma gissar jag det kommer bli lite jobb…
beställde också rimblades egen adhesive Remover som jag hoppas kommer hjälpa till i alla fall!
beställde också rimblades egen adhesive Remover som jag hoppas kommer hjälpa till i alla fall!
Någon som testat MagBak RimCase for Tesla Model 3 & Y?
https://magbak.com/products/magbak-rim- ... _window=30
https://magbak.com/products/magbak-rim- ... _window=30