Nej det stämmer att jag endast investerar i Tesla och nej det finns inget annat bolag som jag tror mer eller lika mycket på.
Det låter som en väldigt dålig investeringsstrategi med alldeles för hög risk.
Så av alla bolag i världen du kan tänka på tror du att ett företag som tillverkar dyra sällanköpsvaror i en sektor med låga marginaler och mördande konkurrens är bäst? Det tror inte jag. När politikerna slutat elda på med skattepengar och när kineserna kommer (vilket man redan börjar se) så blir det jäkligt tufft. Det är inte en fråga om det kommer att hända utan när. Det finns liksom ingen USP kvar snart för Tesla.
Marginalerna kommer ned på traditionella auto-nivåer, ca 10%, inom fem år. Även för elbilar. Det betyder att Tesla's vinst kommer att vara lägre än idag om dom lyckas dubbla produktionen.
Fascinerande att så många skriver här som inte äger eller är intresserad av att äga aktien Tesla Jag menar, inte lägger jag tid på forum för specifika aktier som inte intresserar mig. Men jag antar att vi alla har olika intressen
Det är väl inte så konstigt. Många här har kanske en Tesla men äger inte aktier i bolaget, men det gör ju inte, att man automatisk inte intresserar sig hur bolaget går (och därmed aktien) då det kan påverka ens ägande av bilenetc.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Flera av mina kompisar har TSLA-aktier men ingen Tesla, några t o m ingen bil.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skillnaden är att i Teslan sitter det en människa beredd att ta över. Om Tesla driftsätter (inte testar) förarlösa fordon baserat på AP hårdvaran i dagens bilar (HW3/4) i någon storstadsmiljö inom fem år så äter jag upp mina kalsonger och skickar dig videon. Jag blir chockad om dom ens lyckas göra det i Boringtunneln i Las Vegas inom fem år.
Waymo gör den där rutten 100000 utan att faila. Omar gör den en gång efter tio försök och lägger upp en video. Meningslöst.
Nu har jag inte kortat Tesla, men vad har man för alternativ som svensk? Har Nordnet-depå. Det börjar bli rejält uppblåst.
Jag vill gärna ta en position över en längre tidhorisont, säg till efter rapporten.
Nu har jag inte kortat Tesla, men vad har man för alternativ som svensk? Har Nordnet-depå. Det börjar bli rejält uppblåst.
Jag vill gärna ta en position över en längre tidhorisont, säg till efter rapporten.
Du har ju alltid björn-certifikat, kanske inte bästa valet för längre tidshorisont dock.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nu har jag inte kortat Tesla, men vad har man för alternativ som svensk? Har Nordnet-depå. Det börjar bli rejält uppblåst.
Jag vill gärna ta en position över en längre tidhorisont, säg till efter rapporten.
Du har ju alltid björn-certifikat, kanske inte bästa valet för längre tidshorisont dock.
Dom är väl tanken att man ska hålla kort tid, typ över en dag eller så?
Nu har jag inte kortat Tesla, men vad har man för alternativ som svensk? Har Nordnet-depå. Det börjar bli rejält uppblåst.
Jag vill gärna ta en position över en längre tidhorisont, säg till efter rapporten.
Du har ju alltid björn-certifikat, kanske inte bästa valet för längre tidshorisont dock.
Dom är väl tanken att man ska hålla kort tid, typ över en dag eller så?
Ja värdet urholkas över tid pga hävstången. Men iofs finns det väl X1 också? Dvs utan hävstång?
Om ingen har några bättre förslag så registrerar jag i alla fall för forum-humorn en "kort" till 5000 st @ dagens close 274.45, med planerad sälj efter rapporten eller om den går ned till 200 innan.
Dom är väl tanken att man ska hålla kort tid, typ över en dag eller så?
Tja, det gör man ju som man vill, ränta-på-ränta-effekten gör ju att man både kan tjäna och förlora rejält över tid beroende på om den underliggande kursen går åt rätt eller fel håll.
Jag har själv med framgång hållit bull-certifikat betydligt längre än vad som normalt rekommenderas, mina BULL TSLA X5 har t.ex. haft en mycket trevlig utveckling dom senaste veckorna
Det är ju dock inte rätt sorts instrument om man tror på en viss kurs hyfsat långt in i framtiden, utan att ha någon särskild tanke om hur kursen kommer att bete sig på vägen dit.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nu har jag inte kortat Tesla, men vad har man för alternativ som svensk? Har Nordnet-depå. Det börjar bli rejält uppblåst.
Jag vill gärna ta en position över en längre tidhorisont, säg till efter rapporten.
Ja, det kan vara rätt läge kortsiktigt. De har ju inte så bra track record med att överträffa förväntningarna på kvartalsrapporter.
Kanske kortar jag genom att sälja lite av innehavet, enklast och billigaste sättet. Den svenska valutan underlättar beslutet men surt att betala Avanzas växelkursavgifter, speciellt om man vill in med pengarna igen om en månad.
Min åsikt är att derivat och andra instrument är till för adrenalinstinna personer utan tålamod.
Jag fattar inte varför så många byter. Är vehicle-to-grid eller vehicle-to-home inte på tapeten alls i USA?
Är det inte för att komma åt Teslas laddnätverk då? Tesla har väl NACS på sina laddare. Bara bilar som har det kan bli aktuella för att ladda där framöver.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Jag fattar inte varför så många byter. Är vehicle-to-grid eller vehicle-to-home inte på tapeten alls i USA?
Är det inte för att komma åt Teslas laddnätverk då? Tesla har väl NACS på sina laddare. Bara bilar som har det kan bli aktuella för att ladda där framöver.
Jo, såklart. Men det är ju ett väldigt kortsiktigt sätt att se på sina affärsstrategier. Se bara på länder i Europa där elbilsmarknaden är lite mognare. Där finns ju numera betydligt fler "vanliga" laddare än vad det finns SuC.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)