Jag körde genom en insektssvärm strax söder om gävle sent i går kväll. Gissa om autowipers funkade bra sedan, de resterande 13 milen hem 20230612_113529.jpg
Det sägs att de där knapparna med "fyndiga" namnet ska kunna slå av autowipers på min bil? Lutar åt ett köp faktiskt
Jag skall köra Stockholm - Sundsvall tur och retur i helgen. Jag räknar med att få köra utan farthållare större delen av sträckan även om jag tvättar bilen innan jag åker.
Jag brukar halvfuska och putsa av vid kameran vid varje laddstopp, med typ babyvipers eller vad
man nu vill ha i bilen (baby pga vita klädseln vilket funkar bra, annars finns det ju t.o.m. speciella
för rutor). Är det vid en mack kan man ju ofta ta en sån hink med skrapa också
"vid en mack"
Stockholm -Sundsvall kör man ju utan laddstopp.
Fast på fredag lär det bli ett stopp, jag ska nämligen fortsätta köra i Sundsvall också.
Det är det här som får mig att tro att din bil har något seriöst problem. Antingen det eller så ljuger du, vilket jag inte tror du gör. Oavsett vad Tesla säger så kan det du upplever inte vara normalt. Jag har kanske 1/10 av de problem du beskriver dagligen, om ens det.
Synd att att Tesla inte håller med (eller gör något åt det).
Fast jag är inte direkt ensam om problemet kan jag konstatera efter att ha läst massor av inlägg på Facebook.
Mina automatiska vindrutetorkare är också helt obrukbara. Det är faktiskt enskilt det jag stör mig mest på med bilen.
Det stör mig lite extra bara för att det är en sån simpel funktion att få till.
Jag körde genom en insektssvärm strax söder om gävle sent i går kväll. Gissa om autowipers funkade bra sedan, de resterande 13 milen hem 20230612_113529.jpg
Det sägs att de där knapparna med "fyndiga" namnet ska kunna slå av autowipers på min bil? Lutar åt ett köp faktiskt
Jag skall köra Stockholm - Sundsvall tur och retur i helgen. Jag räknar med att få köra utan farthållare större delen av sträckan även om jag tvättar bilen innan jag åker.
Jag brukar halvfuska och putsa av vid kameran vid varje laddstopp, med typ babyvipers eller vad
man nu vill ha i bilen (baby pga vita klädseln vilket funkar bra, annars finns det ju t.o.m. speciella
"vid en mack"
Fast på fredag lär det bli ett stopp, jag ska nämligen fortsätta köra i Sundsvall också.
Ja många laddare står ju vid en mack, som i Gävle tex
Utan laddstopp blir det däremot ganska störande att stanna bara för att göra rent
vid kameran såklart…
Ny ruta + nya torkarblad + lite medel i spolarvätskan skulle man vilja ha typ jämt annars…
"vid en mack"
Ja många laddare står ju vid en mack, som i Gävle tex
Utan laddstopp blir det däremot ganska störande att stanna bara för att göra rent
vid kameran såklart…
Ny ruta + nya torkarblad + lite medel i spolarvätskan skulle man vilja ha typ jämt annars…
Gävle undviker vi, det blir Söderhamn eller Hudik. Och medhavd mat. Eftersom vi åker klockan 7 så är nog Hudik lämpligast..
Nu har ju Elon lovat att nästa uppdatering löser alla torkarproblem.
Mitt tips till alla som funderar på att köpa Tesla: testa kör er nuvarande bil en lång sträcka (50 mil +) utan farthållare. Tänk er sedan att ni har köpt en bil som är "modern" för 700k. Hemskt att det får vara såhär.
Man måste stänga av farthållaren och autopiloten för att kunna stänga av automatiska torkare. I 90% av gångerna fungerar det felfritt, men när det inte gör det blir man galen
Jag tvättade bilen i tisdags kväll, och sedan dess har den stått på gatan. Innan vi åkte i morse tvättade jag rutan.
Vi kom till Rotebro innan torkarna gick igång på full fart, d.v.s. knappt 20 km!
Sedan blev det till att köra utan farthållare till Hudik där vi laddade. Då putsade jag rutan igen.
Ut på E4 igen. Torkarna höll sig lugna till strax efter travbanan, knappt 10 km alltså.
Jag tvättade bilen i tisdags kväll, och sedan dess har den stått på gatan. Innan vi åkte i morse tvättade jag rutan.
Vi kom till Rotebro innan torkarna gick igång på full fart, d.v.s. knappt 20 km!
Sedan blev det till att köra utan farthållare till Hudik där vi laddade. Då putsade jag rutan igen.
Ut på E4 igen. Torkarna höll sig lugna till strax efter travbanan, knappt 10 km alltså.
Så. Djävla. Värdelöst.
Jäklar. Den funktionen fungerar uppenbarligen inte alls på din bil. Borde ju vara enkelt att programmera in att om den förväntade vattendroppen inte ändrar sig nämnvärt eller försvinner, då är det inte regn
Kan bara komma ihåg att samma hänt mig 1 gång på 6000 mil. Att de får frispel och går hela tiden dvs.
Då var kameran täckt med pollen och klet.
Enstaka drag med torkarna händer det att vår gör, men verkligen inte ofta.
Så. Djävla. Värdelöst.
Jäklar. Den funktionen fungerar uppenbarligen inte alls på din bil. Borde ju vara enkelt att programmera in att om den förväntade vattendroppen inte ändrar sig nämnvärt eller försvinner, då är det inte regn
Kan bara komma ihåg att samma hänt mig 1 gång på 6000 mil. Att de får frispel och går hela tiden dvs.
Då var kameran täckt med pollen och klet.
Enstaka drag med torkarna händer det att vår gör, men verkligen inte ofta.
Vadå fungerar det bättre än sådär för er andra? Tesla säger ju att det är byggt sådär och att man får "hoppas på att en uppdatering kommer" (har haft inne bilen två ggr för detta)
Jag var påläst på det här problemet innan köp (Y, 1 månad sedan den levererades), hade hyrt Y innan och upplevt problemen men nu med en del mil i bakfickan så är det ändå 50/50 att jag skulle ta erbjudandet om ett återköp och välja ett annat märke just för den här lilla skitgrejen.
Så ohyggligt enerverande när det slår till och kan komma på tusen roligare grejer att göra med livet än att stå med våtservetter ämnade för spädbarnsrumpor på div ställen längs motorvägen och gnugga ruta i hopp om att det är någon död mygga som står bakom det hela. Helt absurt.
Så. Djävla. Värdelöst.
...] Borde ju vara enkelt att programmera in att om den förväntade vattendroppen inte ändrar sig nämnvärt eller försvinner, då är det inte regn [...
Gissar att alla programmerare är satta på att jobba med FSD eller Roboten istället...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har inte heller samma problem, den går igång mycket sällan för mej. Konstigt att det ska skilja så....
Ups, jag har MYLR...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jag har inte heller samma problem, den går igång mycket sällan för mej. Konstigt att det ska skilja så....
Ups, jag har MYLR...
Men den går ändå gång ibland, det gör den ju aldrig på en bil som har en vettig lösning för farthållare, har ju fungerat i säkert 20 år i tex Volvo. Skandal i en så dyr bil, särskilt när man tar bort en funktion man har betalt för, borde ju anmälas till ARN.
Nja, vi har Volvo på jobbet (XC90), och det har allt hänt där också.
Bokat Cybertruck
Jaså, hur ofta då? Har aldrig hört så mycket om det iallafall. Jag har väl haft tur då, säkert att den dragit ett varv för någon insekt men har ju inget med farthållare att göra iallafall som detta handla om. Du kan väl köra Volvon med farthållare utan att ha torkarautomatik på?
Ofasen? Eller har du missuppfattat att på teslan funkar inte farthållare (nåja, det är ju en S.L. adaptiv fh) utan att torkarna är satta på autoläget.
Något säger mig att Volvo, detta moderskepp av trafiksäkerhet INTE förlitar sig på samma sensor får både torkarautomatik och farthållare.
Teslan behöver alltså ha på torkarautomatik för man har valt att använda kameran i rutan som avståndsbedömare.. dessutom använda samma kamera för att bedöma om det regnar.
Men de ska ju komma med en Robottaxi igår så allt kan ju hända #bittersarkasm
Nej, ingen koppling till austostyrning på Volvon, utan bara att de går igång ibland utan anledning.
Bokat Cybertruck
Nej, ingen koppling till austostyrning på Volvon, utan bara att de går igång ibland utan anledning.
Är det helt utan anledning eller för att det kommer en större insekt? Kommer int rispig stt jag hade problem med detta på mina Volvos men något enstaka vev på alla år kanske men inte helt utan anledning.
Ups, jag har MYLR...
Jag har också en MYLR. Även min M3 2021 hade dålig torkarautomatik, men på den (och tidigare på min Model Y) gick det ju att stänga av den.
Övergången till Vision har inneburit att farhållaren har blivit klart sämre och dessutom beroende av en dålig torkarautomatik vilket gjort farthållaren tidvis oanvändbar.
Jag tyckte att torkarautomatiken på mina Volvo var långt ifrån perfekt eftersom den hade problem när det snöade och när det stänkte upp från annan trafik. Sedan visade det sig att Tesla har minst lika stora problem under samma förutsättningar, dessutom ännu värre när det är mörkt ute.
Ingen av mina Volvo har någonsin dragit igång torkarna när det inte regnat.
Ups, jag har MYLR...
Men den går ändå gång ibland, det gör den ju aldrig på en bil som har en vettig lösning för farthållare, har ju fungerat i säkert 20 år i tex Volvo. Skandal i en så dyr bil, särskilt när man tar bort en funktion man har betalt för, borde ju anmälas till ARN.
Kan ju påminna dig om att inte alla bilar har problemet, på min SR+ -21 (3000 mil) har torkarna aldrig hittills startat i torrt väder. Däremot har det ibland hänt att de varit något sena att starta i duggregn, men efter ett litet påminnelsetryck på spaken brukar det fungera normalt. Har svårt att tro att ARN (behandlingstid ca 6 mån) skulle ta sig an problemet.