Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Moderator: Redaktion
Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Såg reklam för ET5 Touring och tänkte att det kanske kunde vara något. Fanns inga färdiga priser för touringen men sedanen kostar 556' exkl batteri och sen hyr man antingen ett på 75kWh för 1799:-/mån eller så ett 100 kWh för 2999:-/mån.
Antar att förmånsvärdet baserar sig på 556'? Får man dra momsen på batterihyran? Är det förmån på den också?
Tror även jag skulle klara mig med det lilla batteriet under säkert 9-10 månader per år.
Stora batteriet (590 km WLTP) kostar 240' och det lilla (456 km WLTP) 130' att köpa loss. Men då får du inte nyttja batteribytarstationerna. Tycker de där extra 25 kWh för 120' är orimligt mycket för något jag utnyttjar väldigt få ggr per år. Därför ser jag deras BaaS som det självklara valet.
240/2999 = 80 månader.
130/1799 = 72 månader.
Antar att förmånsvärdet baserar sig på 556'? Får man dra momsen på batterihyran? Är det förmån på den också?
Tror även jag skulle klara mig med det lilla batteriet under säkert 9-10 månader per år.
Stora batteriet (590 km WLTP) kostar 240' och det lilla (456 km WLTP) 130' att köpa loss. Men då får du inte nyttja batteribytarstationerna. Tycker de där extra 25 kWh för 120' är orimligt mycket för något jag utnyttjar väldigt få ggr per år. Därför ser jag deras BaaS som det självklara valet.
240/2999 = 80 månader.
130/1799 = 72 månader.
Re: Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Åtminstone tidigare sa NIO att Skatteverket räknar förmånsvärde på köppris inklusive batteri. (NIO försökte få Skatteverket att räkna som du tänker med tyvärr blev det inte så)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
576k verkar vara priset på Touringen utan batteri.BigEasy skrev: ↑16 jun 2023 08:35Såg reklam för ET5 Touring och tänkte att det kanske kunde vara något. Fanns inga färdiga priser för touringen men sedanen kostar 556' exkl batteri och sen hyr man antingen ett på 75kWh för 1799:-/mån eller så ett 100 kWh för 2999:-/mån.
Antar att förmånsvärdet baserar sig på 556'? Får man dra momsen på batterihyran? Är det förmån på den också?
Tror även jag skulle klara mig med det lilla batteriet under säkert 9-10 månader per år.
Stora batteriet (590 km WLTP) kostar 240' och det lilla (456 km WLTP) 130' att köpa loss. Men då får du inte nyttja batteribytarstationerna. Tycker de där extra 25 kWh för 120' är orimligt mycket för något jag utnyttjar väldigt få ggr per år. Därför ser jag deras BaaS som det självklara valet.
240/2999 = 80 månader.
130/1799 = 72 månader.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Så modellen skulle vara att eventuellt då ta förmånsvärde på bilen och avdrag på batteri om jag uppfattar det rätt?
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Hur blir det då om man tar det lilla batteriet och byter till det stora ett fåtal månader per år?
Re: Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Där sa du nåt... Hyra det minsta batteriet och sen byta till det stora vid första batteribyte.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Så detta betyder egentligen att det kan bli struligt att välja en NIO med Subscription då skatteverket egentligen inte gillar den modellen?
Dom ser bara fullt köp som vägen att gå för förmånsbil?
Finns det någon som är fullt insatt i detta här?
Det är ju intressant även gällande andra bilar i framtiden då det verkar bli allt vanligare att man kan abonnera på funktioner som man kanske bara vill ha vissa perioder. (BMW T.ex. sätesvärme, driving assistant osv)
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Borde det inte finnas något slags historiskt data för det här fallet när det gäller Renault Zoe som ju också körde med batterihyra som ett alternativ?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Förmånsvärde på en NIO med batterihyra?
Hanteras precis som alla andra biltillbehör man köper till bilen, även om det sker långt senare efter leverans av bilen; nya hjul, nya fälgar, acceleration boost, nya högtalare till bilen, spoiler, speciallack, etc; man får be sin revisor justera upp förmånsvärdet, när förmånsgrundande förändringar sker på fordonet.
Tips: byt batteri i början på månaden. Skaffar du förmånsgrundande utrustning till bilen i slutet på en månad, så höjs förmånsvärdet för hela månaden. Dvs. du får betala extra förmånsskatt för hela månaden, även om utrustningen införskaffas i slutet av månaden och endast används ett par få dagar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/