Bilens tillkortakommanden

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Niklas Z »

Nikk skrev: 15 jun 2023 09:57
När det gäller BMW så har jag bara erfarenhet från lägre lite sportiga varianter M2, M135i, 335d, 325i, 530d... och de har jag alltid gillat med bra kursstabilitet i höga farter och lagom tung styrning.

Frun har nu en Polestar2 och jag upplever den mycket behagligare än min MYLR.
Men ja det kanske är något fel på mitt ex eller så får jag ångra att jag valde 20" eller så beror allt på mig...
Mina BMW-erfarenheter är från 3-serien, senast 335i och jag tycker som sagt att Teslan är bättre. Vad gäller Polestar har jag bara kört den framhjulsdrivna varianten och den är ju, som väntat i och med drivningen, sämre. En fyrhjulsdriven Polestar antar jag är bättre än den framhjulsdrivna varianten, men den har jag som sagt inte provat.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1181
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av DanneLKPG »

Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
psy7302
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 maj 2023 10:54

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av psy7302 »

Vi hämtade ut vår MYP för en månad sedan. Är otroligt nöjda. Jämför i första hand med våra tidigare bensinbilar:

+ Laddnätverket
+ Pris
+ "Sömlös". Bilen känner av att jag kommer, vem som kommer, ställer in sig efter mig och låser efter mig. Det märks att Teslan är en dator på hjul och inte en bil med en massa olika styrsystem och kontroller.
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ RYMLIG
+ BAGAGEUTRYMME. Den här "lilla" bilen klarar mer förvaring än en Volvo XC90.
+ Rolig att köra (0-100 på 3.6s)
+ Bra ljud
+ Jag får löpande en bättre Tesla eftersom mjukvaran uppdateras hela tiden.
+ Jag får en bättre ekonomi längre fram när Tesla erbjuder sina egna försäkringar som utgår ifrån hur jag kör.
+ Mycket service på plats - tekniker kommer till bilen istf tvärtom.
+ Funktioner som jag inte värdesätter idag men kanske imorgon. "Camp mode" - sova över i bilen (dottern+vänner har gjort detta). Spel mm. Nästan som ett nytt rum istf bensinbil.
+ Hårdvara för väsentligt bättre självkörning än vad jag har idag vilket gör att jag inte behöver köpa en ny bil om jag längre fram vill köpa FSD Beta (som långsamt rullas ut i USA just nu).

+/- Ovant att ladda på elstolpe. Vi bor i stan och behöver planera långsamma laddningar lite mer än innan. Superchargers bra.

- Ingen USS och Vision Park är inte påslaget ännu. Är dessutom förmodligen buggigt första halvåret innan deras AI/mjukvara är intrimmad. Detta är lite Tesla i ett nötskal - dator på hjul - där man köper en halvlevande varelse istället för en död bil.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av max001 »

Nu har jag kört 2 långturer (Stockholm - Jönköping ToR) & (Stockholm - Gävle ToR), och testat alla funktioner som finns i min RWD MY.
  • Farthållaren tycker jag fungerar helt ok, och än så länge har jag inte fått några spökinbromsningar. Autostyrningen hade jag tydligen också även om jag inte har automatisk filbyte. Den tycker jag fungerar helt tillfredsställande.
  • Ljudnivån varierar beroende på väglagets kvalitet.
  • Det blir varmt i sätet nu när temperaturen närmar sig 30 grader. Bristen på sätesventilationen är påtaglig. Sedan tror jag att det hade varit bra att ha någon form av solgardin på sidorutorna fram. Det blir gassande varmt periodvis.
  • Jag har inte kört speciellt försiktigt men genomsnittsförbrukningen på dessa två långturer med mycket motorväg i 110 & 120 km landar i 170 Wh/km.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
kaffekoko
Inlägg: 211
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av kaffekoko »

DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47
Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
VDA standarden som används för att mäta bagagevolym är iof rätt dålig. Pga. den har vi fått massa kombibilar som lastar marginellt mer är en sedan i praktiken. Sluttande bakrutor , sidorutor, neddraget tak. Saknas incitament att göra kantiga kombis a la volvo 740. Teslas sätt att mäta är mer realistiskt, även om det gör det omöjligt att jämföra mot andra.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Maw »

kaffekoko skrev: 15 jun 2023 15:26
DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47
Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
VDA standarden som används för att mäta bagagevolym är iof rätt dålig. Pga. den har vi fått massa kombibilar som lastar marginellt mer är en sedan i praktiken. Sluttande bakrutor , sidorutor, neddraget tak. Saknas incitament att göra kantiga kombis a la volvo 740. Teslas sätt att mäta är mer realistiskt, även om det gör det omöjligt att jämföra mot andra.
På vilket sätt skulle VDA göra så att bilarna får sluttande bakrutor , sidorutor, neddraget tak menar du?

Teslorna ser ju inte heller ut som Volvon740 direkt trots att de inte följer VDA... dessutom borde kombis ala 740 snarare gynnas med VDAs metoder.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av SwedishAdvocate »

DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47
Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
Det är ju inte bara Tesla som använder rollout. I USA använder väl alla tillverkare samt all motorpress rollout. Hur Tesla och andra gör i Europa har jag inte koll på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 15:55
DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47
Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
Det är ju inte bara Tesla som använder rollout. I USA använder väl alla tillverkare samt all motorpress rollout. Hur Tesla och andra gör i Europa har jag inte koll på...
Vilka biltillverkare utöver Tesla är det som gör det i sina specifikationer menar du?

Tesla använder rollout även i Europa för Performance-modellerna, precis som i USA. Andra modeller anger Trsla utan rollout både i USA och i Europa. Det är ett marknafsföringstrick för att få Performance-modellerna att se snabbare ut än vad de är och för att skillnaden mot vanliga modeller ska se ut att vara större än vad den är.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 15 jun 2023 16:03
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 15:55
DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47
Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
Det är ju inte bara Tesla som använder rollout. I USA använder väl alla tillverkare samt all motorpress rollout. Hur Tesla och andra gör i Europa har jag inte koll på...
Vilka biltillverkare utöver Tesla är det som gör det i sina specifikationer menar du?

Tesla använder rollout även i Europa för Performance-modellerna, precis som i USA. Andra modeller anger Trsla utan rollout både i USA och i Europa. Det är ett marknafsföringstrick för att få Performance-modellerna att se snabbare ut än vad de är och för att skillnaden mot vanliga modeller ska se ut att vara större än vad den är.
Om det bara är Tesla som använder rollout i Europa utan att tydligt redovisa att det är just tid med rollout som anges, så är ju det så klart dåligt.

Men menar du att det bara är Tesla som använder rollout i USA? Det stämmer ju inte – och det vet du också. Och nej. Jag tänker inte lägga timmar eller dagar på att skriva en avhandling om alla som använder rollout i USA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 16:08
Maw skrev: 15 jun 2023 16:03
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 15:55
DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47
Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
Det är ju inte bara Tesla som använder rollout. I USA använder väl alla tillverkare samt all motorpress rollout. Hur Tesla och andra gör i Europa har jag inte koll på...
Vilka biltillverkare utöver Tesla är det som gör det i sina specifikationer menar du?

Tesla använder rollout även i Europa för Performance-modellerna, precis som i USA. Andra modeller anger Trsla utan rollout både i USA och i Europa. Det är ett marknafsföringstrick för att få Performance-modellerna att se snabbare ut än vad de är och för att skillnaden mot vanliga modeller ska se ut att vara större än vad den är.
Om det bara är Tesla som använder rollout i Europa utan att tydligt redovisa att det är just tid med rollout som anges, så är ju det så klart dåligt.

Men menar du att det bara är Tesla som använder rollout i USA? Det stämmer ju inte – och det vet du också. Och nej. Jag tänker inte lägga timmar eller dagar på att skriva en avhandling om alla som använder rollout i USA.
Du vet inte vad jag vet och det vet du också... ;)

Såvitt jag vet så är det bara Tesla som redovisar med rollout i sina specifikationer för konsumentbilar. De gör det dessutom bara för vissa prestandamodeller, inte för vanliga SR eller LR.

När du kommer med påståendet att alla biltillverkare gör det här i USA så borde du kunna visa att det stämmer för åtminstone någon utöver Tesla, annars kan vi nog konstatera att du hittar på. Observera att inte heller Tesla använder rollout för alla sina modeller i USA utan bara för ett mindre urval. Det är alltså inte kutym att använda rollout i USA ens för Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 15 jun 2023 16:56
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 16:08
Maw skrev: 15 jun 2023 16:03
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 15:55
DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47


Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
Det är ju inte bara Tesla som använder rollout. I USA använder väl alla tillverkare samt all motorpress rollout. Hur Tesla och andra gör i Europa har jag inte koll på...
Vilka biltillverkare utöver Tesla är det som gör det i sina specifikationer menar du?

Tesla använder rollout även i Europa för Performance-modellerna, precis som i USA. Andra modeller anger Trsla utan rollout både i USA och i Europa. Det är ett marknafsföringstrick för att få Performance-modellerna att se snabbare ut än vad de är och för att skillnaden mot vanliga modeller ska se ut att vara större än vad den är.
Om det bara är Tesla som använder rollout i Europa utan att tydligt redovisa att det är just tid med rollout som anges, så är ju det så klart dåligt.

Men menar du att det bara är Tesla som använder rollout i USA? Det stämmer ju inte – och det vet du också. Och nej. Jag tänker inte lägga timmar eller dagar på att skriva en avhandling om alla som använder rollout i USA.
Du vet inte vad jag vet och det vet du också... ;)

Såvitt jag vet så är det bara Tesla som redovisar med rollout i sina specifikationer för konsumentbilar. De gör det dessutom bara för vissa prestandamodeller, inte för vanliga SR eller LR.

När du kommer med påståendet att alla biltillverkare gör det här i USA så borde du kunna visa att det stämmer för åtminstone någon utöver Tesla, annars kan vi nog konstatera att du hittar på. Observera att inte heller Tesla använder rollout för alla sina modeller i USA utan bara för ett mindre urval. Det är alltså inte kutym att använda rollout i USA ens för Tesla.
Nej ok... Det är säkert inte "kutym" för tillverkare av prestandabilar att använda rollout i USA... Säkert inte... ;)

Hur många bilar var det nu som accelererade snabbare än S Plaid?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 17:02
Maw skrev: 15 jun 2023 16:56
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 16:08
Maw skrev: 15 jun 2023 16:03
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 15:55


Det är ju inte bara Tesla som använder rollout. I USA använder väl alla tillverkare samt all motorpress rollout. Hur Tesla och andra gör i Europa har jag inte koll på...
Vilka biltillverkare utöver Tesla är det som gör det i sina specifikationer menar du?

Tesla använder rollout även i Europa för Performance-modellerna, precis som i USA. Andra modeller anger Trsla utan rollout både i USA och i Europa. Det är ett marknafsföringstrick för att få Performance-modellerna att se snabbare ut än vad de är och för att skillnaden mot vanliga modeller ska se ut att vara större än vad den är.
Om det bara är Tesla som använder rollout i Europa utan att tydligt redovisa att det är just tid med rollout som anges, så är ju det så klart dåligt.

Men menar du att det bara är Tesla som använder rollout i USA? Det stämmer ju inte – och det vet du också. Och nej. Jag tänker inte lägga timmar eller dagar på att skriva en avhandling om alla som använder rollout i USA.
Du vet inte vad jag vet och det vet du också... ;)

Såvitt jag vet så är det bara Tesla som redovisar med rollout i sina specifikationer för konsumentbilar. De gör det dessutom bara för vissa prestandamodeller, inte för vanliga SR eller LR.

När du kommer med påståendet att alla biltillverkare gör det här i USA så borde du kunna visa att det stämmer för åtminstone någon utöver Tesla, annars kan vi nog konstatera att du hittar på. Observera att inte heller Tesla använder rollout för alla sina modeller i USA utan bara för ett mindre urval. Det är alltså inte kutym att använda rollout i USA ens för Tesla.
Nej ok... Det är säkert inte "kutym" för tillverkare av prestandabilar att använda rollout i USA... Säkert inte... ;)

Hur många bilar var det nu som accelererade snabbare än S Plaid?... ;)
Jag konstaterar att vi båda vet att du inte kan visa att en enda tillverkare utöver Tesla redovisar med rollout än mindre att alla skulle göra det i USA ;)

Kul att du drar till med "min pappas grävmaskin är minsann större..." :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 15 jun 2023 17:26
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 17:02
Maw skrev: 15 jun 2023 16:56
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 16:08
Maw skrev: 15 jun 2023 16:03


Vilka biltillverkare utöver Tesla är det som gör det i sina specifikationer menar du?

Tesla använder rollout även i Europa för Performance-modellerna, precis som i USA. Andra modeller anger Trsla utan rollout både i USA och i Europa. Det är ett marknafsföringstrick för att få Performance-modellerna att se snabbare ut än vad de är och för att skillnaden mot vanliga modeller ska se ut att vara större än vad den är.
Om det bara är Tesla som använder rollout i Europa utan att tydligt redovisa att det är just tid med rollout som anges, så är ju det så klart dåligt.

Men menar du att det bara är Tesla som använder rollout i USA? Det stämmer ju inte – och det vet du också. Och nej. Jag tänker inte lägga timmar eller dagar på att skriva en avhandling om alla som använder rollout i USA.
Du vet inte vad jag vet och det vet du också... ;)

Såvitt jag vet så är det bara Tesla som redovisar med rollout i sina specifikationer för konsumentbilar. De gör det dessutom bara för vissa prestandamodeller, inte för vanliga SR eller LR.

När du kommer med påståendet att alla biltillverkare gör det här i USA så borde du kunna visa att det stämmer för åtminstone någon utöver Tesla, annars kan vi nog konstatera att du hittar på. Observera att inte heller Tesla använder rollout för alla sina modeller i USA utan bara för ett mindre urval. Det är alltså inte kutym att använda rollout i USA ens för Tesla.
Nej ok... Det är säkert inte "kutym" för tillverkare av prestandabilar att använda rollout i USA... Säkert inte... ;)

Hur många bilar var det nu som accelererade snabbare än S Plaid?... ;)
Jag konstaterar att vi båda vet att du inte kan visa att en enda tillverkare utöver Tesla redovisar med rollout än mindre att alla skulle göra det i USA ;)

Kul att du drar till med "min pappas grävmaskin är minsann större..." :D
Tycker det är kul att du kör halmgubbe-argument. :D

Från en artikel med titeln Vehicle Testing, the Motor Trend Way om hur den amerikanska publikationen Motor Trend testar bilar:
"Acceleration Testing

[...] As does the NHRA, we subtract a "1-foot" (about 11.5 inches in reality) rollout from the launch to replicate dragstrip time measurement equipment. Dragstrips from coast to coast and the NHRA started the whole quarter-mile acceleration craze, and these remain the best practical and legal way for most owners to test their own cars. We want our numbers to match those acquired in this way. [Min fetstil.] [..."

https://www.motortrend.com/features/mot ... d-testing/
Om Motor Trend:
https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_Trend
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 17:58
Maw skrev: 15 jun 2023 17:26
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 17:02
Maw skrev: 15 jun 2023 16:56
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 16:08


Om det bara är Tesla som använder rollout i Europa utan att tydligt redovisa att det är just tid med rollout som anges, så är ju det så klart dåligt.

Men menar du att det bara är Tesla som använder rollout i USA? Det stämmer ju inte – och det vet du också. Och nej. Jag tänker inte lägga timmar eller dagar på att skriva en avhandling om alla som använder rollout i USA.
Du vet inte vad jag vet och det vet du också... ;)

Såvitt jag vet så är det bara Tesla som redovisar med rollout i sina specifikationer för konsumentbilar. De gör det dessutom bara för vissa prestandamodeller, inte för vanliga SR eller LR.

När du kommer med påståendet att alla biltillverkare gör det här i USA så borde du kunna visa att det stämmer för åtminstone någon utöver Tesla, annars kan vi nog konstatera att du hittar på. Observera att inte heller Tesla använder rollout för alla sina modeller i USA utan bara för ett mindre urval. Det är alltså inte kutym att använda rollout i USA ens för Tesla.
Nej ok... Det är säkert inte "kutym" för tillverkare av prestandabilar att använda rollout i USA... Säkert inte... ;)

Hur många bilar var det nu som accelererade snabbare än S Plaid?... ;)
Jag konstaterar att vi båda vet att du inte kan visa att en enda tillverkare utöver Tesla redovisar med rollout än mindre att alla skulle göra det i USA ;)

Kul att du drar till med "min pappas grävmaskin är minsann större..." :D
Tycker det är kul att du kör halmgubbe-argument. :D

Från en artikel med titeln Vehicle Testing, the Motor Trend Way om hur den amerikanska publikationen Motor Trend testar bilar:
"Acceleration Testing

[...] As does the NHRA, we subtract a "1-foot" (about 11.5 inches in reality) rollout from the launch to replicate dragstrip time measurement equipment. Dragstrips from coast to coast and the NHRA started the whole quarter-mile acceleration craze, and these remain the best practical and legal way for most owners to test their own cars. We want our numbers to match those acquired in this way. [Min fetstil.] [..."

https://www.motortrend.com/features/mot ... d-testing/
Jag vet att man gör det på Dragstrips men inte att andra biltillverkare än Tesla gör det när de redovisar sina tider för 0-60 mph. Motor Trend är ingen biltillverkare.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 15 jun 2023 18:05
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 17:58
Maw skrev: 15 jun 2023 17:26
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 17:02
Maw skrev: 15 jun 2023 16:56

Du vet inte vad jag vet och det vet du också... ;)

Såvitt jag vet så är det bara Tesla som redovisar med rollout i sina specifikationer för konsumentbilar. De gör det dessutom bara för vissa prestandamodeller, inte för vanliga SR eller LR.

När du kommer med påståendet att alla biltillverkare gör det här i USA så borde du kunna visa att det stämmer för åtminstone någon utöver Tesla, annars kan vi nog konstatera att du hittar på. Observera att inte heller Tesla använder rollout för alla sina modeller i USA utan bara för ett mindre urval. Det är alltså inte kutym att använda rollout i USA ens för Tesla.
Nej ok... Det är säkert inte "kutym" för tillverkare av prestandabilar att använda rollout i USA... Säkert inte... ;)

Hur många bilar var det nu som accelererade snabbare än S Plaid?... ;)
Jag konstaterar att vi båda vet att du inte kan visa att en enda tillverkare utöver Tesla redovisar med rollout än mindre att alla skulle göra det i USA ;)

Kul att du drar till med "min pappas grävmaskin är minsann större..." :D
Tycker det är kul att du kör halmgubbe-argument. :D

Från en artikel med titeln Vehicle Testing, the Motor Trend Way om hur den amerikanska publikationen Motor Trend testar bilar:
"Acceleration Testing

[...] As does the NHRA, we subtract a "1-foot" (about 11.5 inches in reality) rollout from the launch to replicate dragstrip time measurement equipment. Dragstrips from coast to coast and the NHRA started the whole quarter-mile acceleration craze, and these remain the best practical and legal way for most owners to test their own cars. We want our numbers to match those acquired in this way. [Min fetstil.] [..."

https://www.motortrend.com/features/mot ... d-testing/
Jag vet att man gör det på Dragstrips men inte att andra biltillverkare än Tesla gör det när de redovisar sina tider för 0-60 mph. Motor Trend är ingen biltillverkare.
Jag var inne och kollade på Dodge amerikanska hemsida för deras fyradörrars Charger-modell samt även tvådörrarsmodellen Challenger.

https://www.dodge.com/charger/performance.html
https://www.dodge.com/challenger/performance.html

Där finns inte en enda siffra för acceleration. Gissar att det beror på att det inte längre är en siffra som som de kan sälja bilar med...

Tesla har väl helt enkelt dödat det försäljningsargumentet. Blir ju svårt att hitta siffror att jämföra med ifall tillverkarna inte längre redovisar dem... ¯\_(ツ)_/¯
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Eller så här:

Vad var det jag skrev i mitt första inlägg? Låt oss titta efter:
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 15:55
Det är ju inte bara Tesla som använder rollout. I USA använder väl alla tillverkare samt all motorpress rollout. Hur Tesla och andra gör i Europa har jag inte koll på...
Varför ska Tesla ange andra siffror i USA än vad amerikansk motorpress anger när de testar andra tillverkares prestandamodeller? Då skulle ju alla andra tillverkare än Tesla få bättre siffror...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 18:27
Forts.

Eller så här:

Vad var det jag skrev i mitt första inlägg? Låt oss titta efter:
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 15:55
Det är ju inte bara Tesla som använder rollout. I USA använder väl alla tillverkare samt all motorpress rollout. Hur Tesla och andra gör i Europa har jag inte koll på...
Varför ska Tesla ange andra siffror i USA än vad amerikansk motorpress anger när de testar andra tillverkares prestandamodeller. Då skulle ju alla andra tillverkare än Tesla få bättre siffror...
Varför ska Tesla redovisa annorlunda än andra tillverkare i USA och varför redovisar de med olika metoder för olika modeller om inte för att vilseleda? Du har fortfarande fel när du påstår att alla tillverkare i USA använder rollout.. ;)

Men jag släpper det här nu, eller för at parafrasera dig; vi vet båda att du vet att du hade fel :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 15 jun 2023 17:26
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 17:02
Maw skrev: 15 jun 2023 16:56
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2023 16:08
Maw skrev: 15 jun 2023 16:03


Vilka biltillverkare utöver Tesla är det som gör det i sina specifikationer menar du?

Tesla använder rollout även i Europa för Performance-modellerna, precis som i USA. Andra modeller anger Trsla utan rollout både i USA och i Europa. Det är ett marknafsföringstrick för att få Performance-modellerna att se snabbare ut än vad de är och för att skillnaden mot vanliga modeller ska se ut att vara större än vad den är.
Om det bara är Tesla som använder rollout i Europa utan att tydligt redovisa att det är just tid med rollout som anges, så är ju det så klart dåligt.

Men menar du att det bara är Tesla som använder rollout i USA? Det stämmer ju inte – och det vet du också. Och nej. Jag tänker inte lägga timmar eller dagar på att skriva en avhandling om alla som använder rollout i USA.
Du vet inte vad jag vet och det vet du också... ;)

Såvitt jag vet så är det bara Tesla som redovisar med rollout i sina specifikationer för konsumentbilar. De gör det dessutom bara för vissa prestandamodeller, inte för vanliga SR eller LR.

När du kommer med påståendet att alla biltillverkare gör det här i USA så borde du kunna visa att det stämmer för åtminstone någon utöver Tesla, annars kan vi nog konstatera att du hittar på. Observera att inte heller Tesla använder rollout för alla sina modeller i USA utan bara för ett mindre urval. Det är alltså inte kutym att använda rollout i USA ens för Tesla.
Nej ok... Det är säkert inte "kutym" för tillverkare av prestandabilar att använda rollout i USA... Säkert inte... ;)

Hur många bilar var det nu som accelererade snabbare än S Plaid?... ;)
Jag konstaterar att vi båda vet att du inte kan visa att en enda tillverkare utöver Tesla redovisar med rollout än mindre att alla skulle göra det i USA ;) [...
Jag konstaterar att du hade fel.

Chevrolet redovisar också siffrorna med rollout för Corvette i USA.

Men Chevrolet och Tesla är säkert de enda i USA som gör det här. Säkert... :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
kaffekoko
Inlägg: 211
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av kaffekoko »

Maw skrev: 15 jun 2023 15:51
kaffekoko skrev: 15 jun 2023 15:26
DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47
Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
VDA standarden som används för att mäta bagagevolym är iof rätt dålig. Pga. den har vi fått massa kombibilar som lastar marginellt mer är en sedan i praktiken. Sluttande bakrutor , sidorutor, neddraget tak. Saknas incitament att göra kantiga kombis a la volvo 740. Teslas sätt att mäta är mer realistiskt, även om det gör det omöjligt att jämföra mot andra.
På vilket sätt skulle VDA göra så att bilarna får sluttande bakrutor , sidorutor, neddraget tak menar du?

Teslorna ser ju inte heller ut som Volvon740 direkt trots att de inte följer VDA... dessutom borde kombis ala 740 snarare gynnas med VDAs metoder.
Pga. utrymmet ovanför toppen på ryggstödet inte räknas in i VDA. Just detta utrymme som skiljer en kombi mest från en sedan. Därför använder man det utrymmet till att skapa en sportig profil på bilen.

Misstänker att Tesla behöver skapa en viss "wow"-faktor för att få folk att köpa deras bilar. Maximalt lastutrymme är förvisso praktiskt, men talar inte till hjärtat. Olika folk just nu som köper minibuss/mpv eller kombi jämfört med Tesla.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av BigEasy »

kaffekoko skrev: 16 jun 2023 09:08
Maw skrev: 15 jun 2023 15:51
kaffekoko skrev: 15 jun 2023 15:26
DanneLKPG skrev: 15 jun 2023 13:47
Maw skrev: 15 jun 2023 11:15
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.
Japp, lika skumt som att Tesla även använder "rollout" för 0-100kmh på MYP, M3P, MX Plaid och MS Plaid för att det ska se snabbare ut än vad det är.
VDA standarden som används för att mäta bagagevolym är iof rätt dålig. Pga. den har vi fått massa kombibilar som lastar marginellt mer är en sedan i praktiken. Sluttande bakrutor , sidorutor, neddraget tak. Saknas incitament att göra kantiga kombis a la volvo 740. Teslas sätt att mäta är mer realistiskt, även om det gör det omöjligt att jämföra mot andra.
På vilket sätt skulle VDA göra så att bilarna får sluttande bakrutor , sidorutor, neddraget tak menar du?

Teslorna ser ju inte heller ut som Volvon740 direkt trots att de inte följer VDA... dessutom borde kombis ala 740 snarare gynnas med VDAs metoder.
Pga. utrymmet ovanför toppen på ryggstödet inte räknas in i VDA. Just detta utrymme som skiljer en kombi mest från en sedan. Därför använder man det utrymmet till att skapa en sportig profil på bilen.

Misstänker att Tesla behöver skapa en viss "wow"-faktor för att få folk att köpa deras bilar. Maximalt lastutrymme är förvisso praktiskt, men talar inte till hjärtat. Olika folk just nu som köper minibuss/mpv eller kombi jämfört med Tesla.

Ett tvärt avslut som på Volvo 745 är en fullständig katastrof för luftmotståndet. Därav den "sportiga profilen".
Skriv svar