OBD-uttag i Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

OBD-uttag i Model 3

Inlägg av Dr Mabuse »

En av de saker som länge gjorde att jag tvekade att skaffa en Model 3 var avsaknaden av instrumentkluster framför ratten, som alla andra bilar har. Härom månades såg jag för första gången en youtube-video på ett eftermarknads-display som var plug-and-play enkel att installera.

Och idag såg jag en annons på en liten HUD-projektor som man ansluter i OBD2-uttaget på sin bil för att få hastigheten projekterad i vindrutan. Men var sitter den i M3? Jag hittar bilder på Model Y, men den finns inte på M3. Är inte det ett lag-krav?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: OBD-uttag i Model 3

Inlägg av agehall »

Finns inget OBD2-uttag i Tesla. Det är en ICE-grej.

Det går att skaffa adapters om man absolut vill ha ett.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: OBD-uttag i Model 3

Inlägg av AAKEE »

Det brukar följa med ett kablage som kopplas in i bakkantanten på mittkonsolen, med kabel till headup-displayen.

Följer det inte med och det behövs ett OBD-utrag går de köpa löst. Kopplas in på samma ställe.

Det är normalt krav på OBD-uttag för att man ska kunna testa/kontrollera att bilen inte åker med trasig avgasrening eller motsvarande.

Tesla har ju inte avgasrening så de slipper OBD2-uttag.

Det finns ett OBD2-uttag på vissa teslor tex vissa model 3, men där kan endast chassienumret läsas ut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
elvisp
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 jan 2022 09:31

Re: OBD-uttag i Model 3

Inlägg av elvisp »

Lade väldigt mycket tid på att efterforska ett instrumentkluster till Model 3. Tittade mycket på Shiva: https://www.youtube.com/@ShivaSapkota då han hade utförliga videos om installationer och tester. Men tiden gick och jag vande mig med att skärmen var på sidan som precis alla sa här på forumet :D . Men vill fortfarande ha tillgång till Waze då och då så till slut föll valet på ett mobilstativ bakom ratten. https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 4itemAdapt

Då behöver jag inte oroa mig att nån teslauppdatering gör ett kluster obrukbart (lite osannolikt har jag förstått) och att jag alltid har tillgång till senaste versionen av Waze och liknande appar. :D
M3RWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: OBD-uttag i Model 3

Inlägg av AAKEE »

elvisp skrev: 15 jun 2023 07:40
Lade väldigt mycket tid på att efterforska ett instrumentkluster till Model 3. Tittade mycket på Shiva: https://www.youtube.com/@ShivaSapkota då han hade utförliga videos om installationer och tester. Men tiden gick och jag vande mig med att skärmen var på sidan som precis alla sa här på forumet :D . Men vill fortfarande ha tillgång till Waze då och då så till slut föll valet på ett mobilstativ bakom ratten. https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 4itemAdapt

Då behöver jag inte oroa mig att nån teslauppdatering gör ett kluster obrukbart (lite osannolikt har jag förstått) och att jag alltid har tillgång till senaste versionen av Waze och liknande appar. :D

Bra lösning.

Jag köpte en head-updisplay av en svensk firma som säljer Teslarelaterade produkter.
Den slutade fungera efter en tid pga en uppdatering så ombads ski ka in den till företaget.
Edter det svarar de inte på mail etc. 🤥😵‍💫
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar