Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av iAkita »

MY_piraya skrev: 08 jun 2023 15:31
ja det var 20" på den i videon, var oxå väldigt märkligt hög förbrukning 236Wh/Km måste haft en tung högerfot.
Han har alltid en tung gasfot när han testar Teslor i 1000 km testet. Jag roade mig med att jämföra körtid och laddtid för ett par Teslor och ett par andra bilar i hans tester för 1-2 år sedan. Själva körningen går helt klart snabbare med Teslorna. Och om det skiljer 15 minuter i laddtid så sklijer det alltid bra mycket mer än så i slutresultatet. Jag ställde en fråga om det under en livsändning. Då fick jag först en utskällning och sen blockerade han mig :lol: (Jag är forfarande blockerad.) Så de exakta resultaten ska man nog ta med en nypa salt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
AL55

Inlägg av AL55 »

George_Westinghouse skrev: 08 jun 2023 18:26
AL55 skrev: 08 jun 2023 18:17
Skulle ni säga att Model Y bakhjulsdrift är det bästa köpet just nu? Kollat länge på 3an men när nya Y inte kostar så mycket mer så känns det bättre att satsa på en sådan.
Men blir så nojjig att den ska sjunka en jäkla massa i värde den dag man vill byta, vet att det alltid är så med bilar men på elbilssidan går ju allt så snabbt åt alla håll (speciellt Tesla)
Svårt att säga, y rwd fyllde min familjs behov, drag plats för hundbur. Hänger på behoven gissar jag.
Makalös bil, oavsett vilken du väljer😁
Ja drag är något jag skulle behöva också. Vill gärna komma ner i så låg månadskostnad som möjligt. Såg att helförsäkring skulle gå på runt 1500 men med tanke på att vagnskadegaranti ingår första åren så räcker halvförsäkring och runt 400 kr/mån.
Hoppas den lägre räntan håller i sig även efter 30 juni, känns som att jag inte kommer komma till skott så snabbt. 😄
tobbe367

Inlägg av tobbe367 »

Skulle ni säga att Model Y bakhjulsdrift är det bästa köpet just nu? Kollat länge på 3an men när nya Y inte kostar så mycket mer så känns det bättre att satsa på en sådan.
Men blir så nojjig att den ska sjunka en jäkla massa i värde den dag man vill byta, vet att det alltid är så med bilar men på elbilssidan går ju allt så snabbt åt alla håll (speciellt Tesla)
Det här med värdeminskning på bilar är ju väldigt svårt att sia om idag. Om Tesla lyckas med att sänka produktionskostnaderna för nästa generation Tesla med 50% som Elon Musk pratade om på senaste Investor day kan man ju räkna med att värdet på gamla elbilar sjunker som sten. Kan vara värt att tänka på.
RK83

Inlägg av RK83 »

Inte köra på en 3P då? Borde hålla bra andrahandsvärde.
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

iAkita skrev: 08 jun 2023 18:30
ja det var 20" på den i videon, var oxå väldigt märkligt hög förbrukning 236Wh/Km måste haft en tung högerfot.
Han har alltid en tung gasfot när han testar Teslor i 1000 km testet. Jag roade mig med att jämföra körtid och laddtid för ett par Teslor och ett par andra bilar i hans tester för 1-2 år sedan. Själva körningen går helt klart snabbare med Teslorna. Och om det skiljer 15 minuter i laddtid så sklijer det alltid bra mycket mer än så i slutresultatet. Jag ställde en fråga om det under en livsändning. Då fick jag först en utskällning och sen blockerade han mig :lol: (Jag är forfarande blockerad.) Så de exakta resultaten ska man nog ta med en nypa salt.
märkte att han dolde hastigheten med passet idag, inte sett det tidigare ...
:D
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare

Inlägg av George_Westinghouse »

AL55 skrev: 08 jun 2023 18:55
George_Westinghouse skrev: 08 jun 2023 18:26
Svårt att säga, y rwd fyllde min familjs behov, drag plats för hundbur. Hänger på behoven gissar jag.
Makalös bil, oavsett vilken du väljer😁
Ja drag är något jag skulle behöva också. Vill gärna komma ner i så låg månadskostnad som möjligt. Såg att helförsäkring skulle gå på runt 1500 men med tanke på att vagnskadegaranti ingår första åren så räcker halvförsäkring och runt 400 kr/mån.
Hoppas den lägre räntan håller i sig även efter 30 juni, känns som att jag inte kommer komma till skott så snabbt. 😄
Provkörde yp i Uppsala, åkte hem och beställde en rwd, ville självklart ha en awd men precis som du skriver ska det hela betalas😁.
Har en Subaru som andra bil, helt klart bättre väghållning kontra teslan, men teslan är större och skönare att åka i. Och avgjort roligare.
My rwd
beställd 230325
RK83

Inlägg av RK83 »

Får man tonade rutor bak?
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

RK83 skrev: 11 jun 2023 20:39
Får man tonade rutor bak?
Ja
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

MY_piraya skrev: 08 jun 2023 19:31
iAkita skrev: 08 jun 2023 18:30
märkte att han dolde hastigheten med passet idag, inte sett det tidigare ...
:D
Det gör han ofta på sina körningar så inget unikt för just my rwd testet.
Kompassen

Inlägg av Kompassen »

Hej,

Min Berlinbil rekommenderar att jag alltid laddar till 100%. Vad jag läst tidigare så ska det vara 80%. Hur gör ni andra?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Kompassen skrev: 14 jun 2023 17:41
Hej,

Min Berlinbil rekommenderar att jag alltid laddar till 100%. Vad jag läst tidigare så ska det vara 80%. Hur gör ni andra?

100% är för att bilen ska hålla koll på laddningsnivån i bilen pga LFP.
Läs om det i mitt inlägg nedan.

80% finns inte beskrivet för någon tesla.
Det är ett rykte som inte är sant.
Teslor utan Lfp-batteri ska laddas ”till under 90%”. Vilket är valfritt från 50-89%.
Model Y RWD LFP

Model Y RWD har ett CATL LFP-batteri.
Fördelen med ett LFP-batteri är att det är relativt okänsligt för stora cykler.
RWD har ett mindre batteri än Long Range vilket gör att man troligen behöver köra större cykler på batteriet, där passar LFP bra då de är relativt okänsliga mot att köra stora cykler och klarar bokstavligen av flera tusen 100-0% cykler.

Lithium-Fosfat-järnbatterierna är inte lika energitäta som NCA eller NMC. Model Y med 60.5kWh LFP-batteri har hela batteriutrymmet fyllt. Det får inte plats med mer batterier. Dessutom är de betydligt tyngre per kWh så de lämpar sig inte för en performance-bil av den anledningen, men de är som klippt och skurna för kortare räckvidder.

I grunden fungerar BMS:er så att de håller reda laddningsnivån genom att mäta vilken spänning batteriet håller när det är i vila. BMS har en tabell på detta, så när BMS mätt vilospänningen vet den också vilken laddningsnivå/SOC batteriet har.
När man kör, går inte vilospänningen mäta så då utgår bilen ifrån den senast kända laddningsnivån och sedan räknas förbrukad energi bort och ett ”preliminärt” SOC räknas ut och visas på skärmen. Efter parkering när vilospänningen kan mätas uppdateras SOC. Ibland kan man se att SOC stigit eller sjunkit en stund efter parkering.

LFP-batterier håller lägre spänning än NCA/NMC men de har också en väldigt flack spänningskurva. Den är så flack att det knappt är någon skillnad mellan 25-85% SOC, se bild 2.
Det gör att BMS har svårt att mäta fram exakt SOC även när batteriet är i vila.
BMS kan räkna plus och minus på energin, men i praktiken fungerar det bara exakt ett tag, sedan riskerar beräkningen att misstämma med verkligheten. Det försvinner t.ex. energi i värmeförluster i batteriet, detta varierar både med batteriets temperatur, effektuttaget och hur slitet batteriet är. Kör man fort försvinner det mer i värme. Denna energi kan inte bilen mäta. Tesla har säkerligen uppskattningar för värmeförluster men de kommer inte att vara exakta.

Följden blir att om BMS har exakt koll dag 1, så kommer den troligen börja ha lite fel dag två och lite mer fel dag tre osv. En dag kanske man inte kommer dit man vill, för att strömmen tar plötsligt slut och BMS blir minst lika förvånad som du.

För att lösa detta har Tesla sett till att LFP-bilar ska laddas fullt minst en gång per vecka. När man laddar fullt, håller laddaren en fast spänning tills det slutar strömma in ström i batteriet. Då vet BMS bensäkert att det är fullt.
Från den punkten har BMS en fix punkt som BMS kan räkna plus och minus ifrån.

BMS beräkning kommer efterhand deviera från verkligheten, det var vi överens om innan, eller hur?
För att kontra detta har Tesla gjort bufferten, delen av batteriets kapacitet som är under 0% på skärmen, dynamisk (variabel). Andra model Y har alltid 4.5% exakt av batterikapaciteten, men model Y med LFP har dynamisk buffer. Den kan som minst vara cirka 4.5% (bedömt), men den kan utökas till mer än 12%. Jag är osäker på maximal storlek men har sett 12% redovisas av BMS. Efterhand som BMS upplever osäkerhet kan buffern utökas. Meningen med den utökade buffern är att det ska finnas en extra marginal som ska kunna kompensera att BMS råkade ha fel så att man inte ska bli stående.

När buffern utökas innebär att det blir mindre energi att ”köra på” från 100-0%, så varje procentenhet SOC blir mindre värd. Använder man km-visningen istället för procent får varje km ett mindre energiinnehåll. Man får alltså kortare räckvidd även om det står 100% eller visas samma räckvidd vid batteriet.

Laddar man fullt ofta, kommer det bli kortare tid mellan de fixpunkter där BMS faktiskt vet exakt SOC. Dessutom kommer sannolikt buffern att minska, vilket gör att det finns mer energi att köra på mellan 100-0%.

Det här är anledningen till att LFP skall laddas fullt minst en gång i veckan, och att Tesla rekommenderar att man bibehåller inställningen på 100%. Det är också precis det Tesla skriver, att när man följer riktlinjerna maximeras räckvidden och bilens förmåga att avgöra SOPC förbättras.

Hur är det med LFP-batteriet i sig?
LFP-batterier i sig fungerar ungefär som de andra lithiumbatterierna. De mår bäst vid låg SOC. Se bild 1.
Forskningsreslutaten för calendar aging ligger alltid ett par år bakom de senaste batterierna eftersom de måste testas ett-två år och en rapport skrivas innan vi nås av resultatet. Man kan tänka sig att de senaste LFP-batterierna skulle kunna ha fått något minskad calendar aging men det är inte sannolikt att man lyckats trolla bort de kemiska grunderna för hur batteriet fungerar, vilket gör att vi mest sannolikt har ungefär samma principer för calendar aging som innan.

Om vi jämför en model 3 RWD med LFP mot model 3 LR med Panasonic NCA-batteri efter 5000 mil, så har M3LR i genomsnitt tappat från 499 till 466km räckvidd (bild 3), dvs cirka 6.6% degradering. M3 RWD med LFP har tappat från 423km till 395km (bild 4), dvs 6.6%….också…
Enligt CATL som tillverkar LFP-batterierna håller deras LFP-batterier 4000-8000 Fulla FCE cykler, lite beroende på innan de tappat 20%. Om batteriet skulle klara 5000 FCE innebär det cirka 5000 x 30 mil, dvs 150.000 mil innan det tappat 20%.
Det innebär att batteriet skulle degraderas cirka 0.13% per tusen mil, om man körde fulla cykler. Vid mindre cykler, sannolikt mindre degradering än så.

När LFP-bilen har gått 5000 mil borde den maximalt ha tappat (5x0,133) 0.67%. Varför har bilen då tappat 6.6% ? Ja, resterande del utöver de 0.67%:en är calendar aging, ungefär som bild 1 visar.

För att LFP-batteriet skulle få minsta möjliga calendar aging skulle man hålla batteriet med låg SOC, men i praktiken blir det lite knepigt då man bör ladda batteriet fullt relativt ofta. Kör man inte mycket blir det kanske bara en full laddning i veckan.

Calendar aging minskar med tiden, så har man fått 6% calendar aging efter ett par år, kommer det ta 6 år till innan man har dubblerat det om man fortsätter som innan.
Kör man mycket går det kanske taktisera med att ladda fullt för en längre resa varje vecka och sedan hålla lägre SOC, men i praktiken är det sannolikt enklast att acceptera att en viss calendar aging kommer ske. Man vet att det är en relativt liten del av batteriet som kommer försvinna där. Den enkla rekommendationen är att följa manualen, och vara glad 🙂

*BMS = Batteri Management System, ”batteridatorn”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RK83

Inlägg av RK83 »

Hej,

Jag frågade Tesla igår när de ringde mig. Bästa för batteriet är ladda till 100% varje dag.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

RK83 skrev: 14 jun 2023 18:17
Hej,

Jag frågade Tesla igår när de ringde mig. Bästa för batteriet är ladda till 100% varje dag.
I det läget skulle jag nog be att få samma utlåtande från fler på Tesla samt få det skriftligt. Innan dess skulle jag nog välja att lita mer på datan som finns framtagen av oberoende källor.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Det finns inget stöd till det i någon forskning.

(Det finns ioffsg en forskningsrapport som kommer fram till att LFP håller i hundra år om man laddar dem till 100%, fast de forskarna har skitit i det blå batteriskåpet. Tar man testdatan från deras test, matchar den övrig forskning mycket bra.
Det är deras testsetup som är skack, och deras slutsatser av den dåliga testen som blivit gravt fel.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RK83

Inlägg av RK83 »

Jag undrar också om det är rätt.

Så vad ska vi ladda den till då?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Hej,

Det är rätt. För blysyrabatterier. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

RK83 skrev: 14 jun 2023 20:05

Följ manualen, acceptera att det blir lite degradering. 100% ger inte just någon mer degradering än 80% gör.

Eller följ manualen (ladda fullt en gång i veckan) men håll SOC på eller under 70% så långt möjligt under resterande tid.
Ladda sent dvs före avfärd och när du laddar till 100% gör det innan en dag där du behöver minst 30%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Batteriet mår bäst av att ha så låg laddnivå som möjligt under så lång tid som möjligt. Men vad som är rätt är rimligen det som fungerar rent praktiskt. Det ska inte vara krångligt att ha en elbil.

Planerar man ha kvar bilen länge finns det en poäng i att vårda batteriet så mycket man kan, men har man ändå tänkt byta om tre år (eller leasar bilen) är det kanske inte något man behöver tänka på om man inte vill.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
RK83

Inlägg av RK83 »

Dinsdale skrev: 14 jun 2023 21:21

Batteriet mår bäst av att ha så låg laddnivå som möjligt under så lång tid som möjligt. Men vad som är rätt är rimligen det som fungerar rent praktiskt. Det ska inte vara krångligt att ha en elbil.

Planerar man ha kvar bilen länge finns det en poäng i att vårda batteriet så mycket man kan, men har man ändå tänkt byta om tre år (eller leasar bilen) är det kanske inte något man behöver tänka på om man inte vill.
Ok tråkigt att man inte kan lita på Tesla själva då
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

RK83 skrev: 14 jun 2023 22:35
Dinsdale skrev: 14 jun 2023 21:21

Om jag inte laddar till 100% börjar påstådd räckvidd vid 100% laddning (när det väl sker) minska för att bilen blir osäker på hur mycket laddning som finns kvar. Då ser det ut som att du har kortare räckvidd, när du i själva verket ville få längre. Det motverkar syftet med att vårda batteriet.

Det kan också bli så att batterikapaciteten börjar överskattas. Om du på långresa brukar köra ner till 0% innan du laddar kanske du får "soppatorsk" för att procenten helt plötsligt hoppar från 10% till 0% eller nåt sånt. Så kör du ofta ner till 0% kan det bli lite opålitligt.

Du kan kompensera för soppatorsk genom att ladda till 100% före långresa och sen hålla koll på hur många kWh som förbrukats aktuell resa. Du kan fixa till för kort räckvidd genom att ladda till 100% flera gånger i rad inom loppet av 1-2 veckor, eller genom att ladda till 100% före avfärd och sen kolla på hur många kWh som förbrukats aktuell resa.

Kör man primärt korta resor har det ingen som helst praktisk betydelse att km-mätaren visar lite fel åt ena eller andra hållet, det är bara på resor som tar mer än 80% det har betydelse.

Vill man att hela bilen ska fungera optimalt på långresor (inklusive navigationen och att inte råka ut för soppatorsk) är det bäst att följa instruktionerna i manualen och ladda till 100% en gång i veckan. Det är nog det Tesla menar är det bästa sett till helheten. Däremot kan man förstås ändå spara på batteriet genom att inte koppla in bilen varje dag (80-100, 80-100, 80-100 om man gör av med 20% om dagen) utan kanske bara när batteriet gått ner till säg 20%. Eftersom LFP-batterier är ganska okänsliga för stora cykler funkar det bra.
Gör man av med 30% om dagen kan man sätta laddgränsen till 50% och koppla in varje dag, då har man 20% marginal. På söndagen drar man upp laddningen till 100% (så på måndagen behöver man inte koppla in). Då uppfyller man också kravet på laddning 100% en gång i veckan.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Varför kan du inte lita på Tesla?

Flera olika saker kan vara sanna samtidigt. Bara för att jag tycker bäst om hamburgare så betyder det inte att jag inte gillar korv, typ.

Tesla har bara valt att inte ge rekommendationer som minimerar degradering utan snarare råd som förenklar för användaren på bekostnad av degraderingen under premissen att batteriet ska hålla åtminstone så länge som de har ansvar för garantiåtaganden.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
RK83

Inlägg av RK83 »

agehall skrev: 15 jun 2023 07:11
Varför kan du inte lita på Tesla?

Flera olika saker kan vara sanna samtidigt. Bara för att jag tycker bäst om hamburgare så betyder det inte att jag inte gillar korv, typ.

Tesla har bara valt att inte ge rekommendationer som minimerar degradering utan snarare råd som förenklar för användaren på bekostnad av degraderingen under premissen att batteriet ska hålla åtminstone så länge som de har ansvar för garantiåtaganden.
Jag frågade bokstavligen vad som var bäst för batteriet och fick svaret 100% varje dag.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Ja, du råkade väl ut för någon som var ny på jobbet då. Nu vet du bättre och kan göra informerade val.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare

Inlägg av Cederloken »

Jag lider av svår excell sen många år och nu när jag skulle byta bil i våras så gick räknesnurran varm. Jag räknar ut en en månadskostand per månad ink allt på 3 år, (drivmedel, skatt, R&M, värdeminskning osv). stoppade väl in 50-talet bilar inkl busskort, cyckel och bilpool.

Summan av kardemumman var att en beggad fossil bil, (volvo 740, BMW 320, renault osv) gick på 4-5000 kr/mån. Ny fossilbil blev bara hjänblödning att räkna på. MY SR hamnar på ~6000kr/mån och MYLR 7700 kr/mån på 3 år.

Slog jag det på 6 år med räntekampanjen om 2.99% så hamnade MY SR på 4600 kr/mån och MY LR på 6000kr/mån

Med det sagt så tar man en MY SR på 3 år så står det helt OK mot andra alternativ och tar man den på längre tid än 3år så är det svårt att åka billigare idag.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
RK83

Inlägg av RK83 »

agehall skrev: 15 jun 2023 07:31
Ja, du råkade väl ut för någon som var ny på jobbet då. Nu vet du bättre och kan göra informerade val.
Ja men står väl samma info hos Tesla på deras hemsida. Nu behöver jag absolut inte ladda 100% varje dag så kanske sätter gränsen på 80% som de flesta andra rekommenderar.
Skriv svar