Rengöra/tvätta solceller?
Moderator: Redaktion
- HerrNilsson
- Teslaägare
Rengöra/tvätta solceller?
Eftersom det verkar slutat regna i Sverige så ser ju panelerna på taket bedrövliga ut med främst pollen.
Vad säger den samlade erfarenheten här på forumet. Ska man spola av dom själv? Mjuk borste? Svamp?
Sett att Kärcher och Taksopen har "kit" för att rengöra solceller.
Bor i Mälardalen så vattnet är rätt kalkigt, så risken är väl att istället för pollen så blir det en kalkavlagring på panelerna istället?
Vad säger den samlade erfarenheten här på forumet. Ska man spola av dom själv? Mjuk borste? Svamp?
Sett att Kärcher och Taksopen har "kit" för att rengöra solceller.
Bor i Mälardalen så vattnet är rätt kalkigt, så risken är väl att istället för pollen så blir det en kalkavlagring på panelerna istället?
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Rengöra/tvätta solceller?
Jag spolade bara av mina med slangen och det gjorde ca 75-100W per panel. Så pollen hindrar allt lite. Tänk bara på att spola vatten när de är kalla jag fick göra det på natten.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Vad jag har förstått så ska man vara försiktig med att spola, ofta kan kranvatten lämna kalkfläckar som är svåra att få bort och minskar produktionen.
Regndans?
Regndans?
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Sammanfaller ju med att man ändå inte får betalt för elen 
Spola dem och använd en bra raka, som på fönster, så är kalkfläckar knappast ett problem. De uppstår när vattendroppar får ligga och torka, det är därför alla bilvårdsgurus alltid torkar bilen efter tvätt.
Spola dem och använd en bra raka, som på fönster, så är kalkfläckar knappast ett problem. De uppstår när vattendroppar får ligga och torka, det är därför alla bilvårdsgurus alltid torkar bilen efter tvätt.
75-100 w låter väldigt mycket, en vanlig panel är väl på ca 400w.
Tänkte först skriva att det nog var för du kylde ner den men du gjorde det ju på natten så då var det inte det.
Jag märker inte att jag skull ha tappat 20-25% i effekt nu.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
När jag putsar fönstren hemma brukar jag köra med fönstersåpa och ett teleskåpskaft.
Det svåra är gummiskrapan, blir lätt ränder i glaset. Måste torka av den efter varje svep.
Provade med ett längre teleskåpskaft och putsade alla solpaneler en sen kväll denna vecka.
De var rejält täckta av pollen.
1-2% mer effekt verkade jag få dagen efter.
.
Såg nu denna på Amazon:
https://amzn.eu/d/3QfgTGk
.
Det svåra är gummiskrapan, blir lätt ränder i glaset. Måste torka av den efter varje svep.
Provade med ett längre teleskåpskaft och putsade alla solpaneler en sen kväll denna vecka.
De var rejält täckta av pollen.
1-2% mer effekt verkade jag få dagen efter.
.
Såg nu denna på Amazon:
https://amzn.eu/d/3QfgTGk
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det var under hela dagen. Allt enligt min app.
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Off Grid Byggaren
Lophornis skrev: ↑11 jun 2023 12:08Det var under hela dagen. Allt enligt min app.
En panel gav alltså 75 wattimmar mer totalt över ett dygn?
En 400 Watts panel bör kunna ge cirka 4000 Wattimmar så det skulle väl innebära cirka 2% mer efter rengöringen?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Re: Rengöra/tvätta solceller
1-2% känns ju knappt värt att göra något - den variationen är ju mycket mindre än variationen i sol generellt, så ett år då det inte råkar regna på midsommar får man väl ta… skulle tro att gummiskrapan och ev. Medel är dyrare än elen man får in…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Rengöra/tvätta solceller
Man måste ju tänka på det estetiska också

Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- HerrNilsson
- Teslaägare
Tack för de olika svaren. Lite som hur olika "tvätt-nördig" man är med bilen så verkar det finnas olika tycke och smak kring detta också.
Mvh
Nilsson
Nilsson
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Nu sitter jag inte på några vetenskapliga tester men mina paneler har nu väldigt mycket pollen på sig men presterar till synes som vanligt. Det jag dock har bra koll på är skillnaden i effektivitet beroende på panelerna temperatur. Ju varmare panelerna blir desto sämre presterar de.Jag har t.ex. min rekorddag i maj när det var klart, svalt och blåsigt. Bästa uppmätta tim-siffror jag haft har varit när det varit molnigt för att vid 12-13-tiden plötsligt klarna upp. Nu vill jag inte påstå att pollen etc inte försämrar men 100 Wh per panel och dygn är ju ungefär skillnaden mellan två soliga dagar. Sedan kan det väl inte heller bortses från att en tvätt under dagtid kyler ner panelerna vilket ger en tillfälligt ökad effekt.
Driver sajten Car.info
- Off Grid Byggaren
Jag har besiktigat ett 30 tal större kommersiella solelanläggningar på tak de senaste åren.
Det är aldrig någon som tvättar panelerna, och de producerar fint.
Kommer ju alltid någon regnskur förr eller senare.
När de sitter med mindre än 10 graders lutning kan en del smuts finnas kvar har jag märkt.
Jag har även garantibesiktigat 5 års anläggningar, så det har inte varit nymontage på många av dessa.
Därför var jag lite nyfiken på om en grundlig rengöring skulle göra nytta, men det var ju marginell skillnad.
Svårt att hitta två exakt lika dagar.
Sedan mitten på april har min 14 kWp anläggning producerat mellan 87-91 kWh alla soliga dagar.
Det är aldrig någon som tvättar panelerna, och de producerar fint.
Kommer ju alltid någon regnskur förr eller senare.
När de sitter med mindre än 10 graders lutning kan en del smuts finnas kvar har jag märkt.
Jag har även garantibesiktigat 5 års anläggningar, så det har inte varit nymontage på många av dessa.
Därför var jag lite nyfiken på om en grundlig rengöring skulle göra nytta, men det var ju marginell skillnad.
Svårt att hitta två exakt lika dagar.
Sedan mitten på april har min 14 kWp anläggning producerat mellan 87-91 kWh alla soliga dagar.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jo 75-100 kWh mer per dag låter mer rimligt och jag håller med om att det inte är värt att tvätta för att få det, kan ju även varit mindre moln dagen efter.
Större risk att man skadar något vilket kostar bra mycket mer.
Större risk att man skadar något vilket kostar bra mycket mer.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Off Grid Byggaren
Jag fick mina nyputsade paneler inspekterade ikväll!
.
.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22