Wipers turn on automatically in cruise control

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
swapnilpt005
Teslaägare

Wipers turn on automatically in cruise control

Inlägg av swapnilpt005 »

Today I was driving on highway and switched on the cruise control on 90 kmph road. As soon as I switched on the cruise control the wipers turned on automatically. I was not able to switch it off while I am on cruise control. When I turned the cruise control off the only I could stop the wipers.
This can also damage the windshield as wiper turned on without water/fluid.
I have created a service ticket with Tesla but I am afraid that they will charge me huge amount as my car is now out of warranty.
Has anyone faced such issue?

Thanks,
Swapnil
Tesla Model 3 LR 2019( FSD)
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Re: Wipers turn on automatically in cruise control

Inlägg av foolip »

Yes, this happens a lot if the windshield has specks of dirt like from pollen, and I guess the car either thinks it’s raining or just tries to clean the windshield without any fluid.

It’s very annoying and makes autopilot unusable when it happens.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

It’s not a fault, it’s a feature. We all got that perk with an update a while back including Tesla (non)-Vision. Yes, I despise it.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

The cruise control is unusable days like yesterday with bright sun.
I'm really pissed...

It worked almost ok during the winter, did it get worse from OTA or is it winter vs summer/sun?

I'm glad I cancelled my MYP order. I think I will go back to Volvo now that XC40 and C40 got upgraded.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

mikebike skrev: 11 jun 2023 10:26
I'm really pissed...
Men du måste ju ha något fel på din bil. Körde 50 mil denna vecka i strålande sol och 100 mil för ett par veckor sedan, även då i strålande sol, utan några som helst problem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

agehall skrev: 11 jun 2023 10:29
mikebike skrev: 11 jun 2023 10:26
I'm really pissed...
Men du måste ju ha något fel på din bil. Körde 50 mil denna vecka i strålande sol och 100 mil för ett par veckor sedan, även då i strålande sol, utan några som helst problem.
Om det är något fel på min bil så borde väl SC kunna fixa det?
Jag haft bilen inne och då bytta de B-stolpekamerorna, vilket givetvis inte gjorde någon skillnad.
Jag har ett serviceärende nu där de efterfrågade filmer med uppgift om exakta tidpunkter vilket det fått. Ingen respons.

Just nu är bilen full med små prickar av björksav som säkert försämrar situationen, men dels hade jag problem även när jag just hade tvättat bilen och bytt torkarblad, dels anser jag att farthållaren skall fungera ändå.

Overal

Inlägg av Overal »

Man kan testa rengöra rutan där kamerorna sitter för att slippa få falska signaler som triggar torkarna ;)
Användarvisningsbild
swapnilpt005
Teslaägare

Inlägg av swapnilpt005 »

Looks like it's a known issue.
See the recent post about it: https://teslaclubsweden.se/battre-torka ... k-pa-gang/

Thanks,
Swapnil
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Overal skrev: 11 jun 2023 12:17
Man kan testa rengöra rutan där kamerorna sitter för att slippa få falska signaler som triggar torkarna ;)
Direkt från GDS-tvätten på OKQ8, med nya torkarblad:

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Spelar ingen roll. Det är en känd bugg/feature sedan länge. Räcker med lite sol på kamerorna i "fel" vinkel så går dom igång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 11 jun 2023 16:39
Spelar ingen roll. Det är en känd bugg/feature sedan länge. Räcker med lite sol på kamerorna i "fel" vinkel så går dom igång.
Och framförallt om man kör under en bro eller in i en tunnel. Att det plötsligt blir mörkare verkar göra automatiken förvirrad.

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Att torkarna satt igång i en tunnel har aldrig hänt i min bil om det inte varit befogat. (Dvs, det har varit vatten eller skit på rutan)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

agehall skrev: 11 jun 2023 17:27
Att torkarna satt igång i en tunnel har aldrig hänt i min bil om det inte varit befogat. (Dvs, det har varit vatten eller skit på rutan)
Vid ett tillfälle vägrade torkarna starta när det duggregnade, men när jag körde in i parkeringshuset under MoS gick de igång på full fart.

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Det är det här som får mig att tro att din bil har något seriöst problem. Antingen det eller så ljuger du, vilket jag inte tror du gör. Oavsett vad Tesla säger så kan det du upplever inte vara normalt. Jag har kanske 1/10 av de problem du beskriver dagligen, om ens det.

Vi borde träffas någon dag och provköra varandras bilar…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev: 11 jun 2023 19:05
Det är det här som får mig att tro att din bil har något seriöst problem. Antingen det eller så ljuger du, vilket jag inte tror du gör. Oavsett vad Tesla säger så kan det du upplever inte vara normalt. Jag har kanske 1/10 av de problem du beskriver dagligen, om ens det.

Vi borde träffas någon dag och provköra varandras bilar…
Det här var ett onödigt konfrontativt inlägg tycker jag. Du kan väl kolla på internet? På TMC kryllar det av Tesla Vision-ägare vars torkare går i solsken. Som TS t ex.

En del verkar ha det värre än andra. Kan ju variera på modeller och tillverkningsår m.m.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

agehall skrev: 11 jun 2023 19:05
Synd att att Tesla inte håller med (eller gör något åt det).
Fast jag är inte direkt ensam om problemet kan jag konstatera efter att ha läst massor av inlägg på Facebook.

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev: 11 jun 2023 19:17
Det här var ett onödigt konfrontativt inlägg tycker jag.
Vad är konfronterande? Att jag anser att Mikebike’s bil är trasig?
mikebike skrev: 11 jun 2023 20:09
Synd att att Tesla inte håller med (eller gör något åt det).
Fast jag är inte direkt ensam om problemet kan jag konstatera efter att ha läst massor av inlägg på Facebook.
Ja, det är ganska galet att Tesla tycker det är OK samtidigt som andra bilar uppenbarligen fungerar mycket bättre än vad du beskriver. Något skiljer ju uppenbarligen i hur de fungerar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev: 12 jun 2023 06:43
spacecoin skrev: 11 jun 2023 19:17
Det här var ett onödigt konfrontativt inlägg tycker jag.
Vad är konfronterande? Att jag anser att Mikebike’s bil är trasig?
Jag tänkte på den här meningen:
"Antingen det eller så ljuger du, vilket jag inte tror du gör."

Vad tycker du att den tillför? Det blir ju väldigt insinuerande. Ett exempel: "jag tror att det var din fru jag såg hångla med grannen, fast, nä, det var säkert någon annan."
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag körde genom en insektssvärm strax söder om gävle sent i går kväll. Gissa om autowipers funkade bra sedan, de resterande 13 milen hem 🤣
20230612_113529.jpg
Det sägs att de där knapparna med "fyndiga" namnet ska kunna slå av autowipers på min bil? Lutar åt ett köp faktiskt :roll:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev: 12 jun 2023 11:48
Jag körde genom en insektssvärm strax söder om gävle sent i går kväll. Gissa om autowipers funkade bra sedan, de resterande 13 milen hem 🤣20230612_113529.jpg

Det sägs att de där knapparna med "fyndiga" namnet ska kunna slå av autowipers på min bil? Lutar åt ett köp faktiskt :roll:
Jag skall köra Stockholm - Sundsvall tur och retur i helgen. Jag räknar med att få köra utan farthållare större delen av sträckan även om jag tvättar bilen innan jag åker.

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

mikebike skrev: 12 jun 2023 14:24
Jag körde genom en insektssvärm strax söder om gävle sent i går kväll. Gissa om autowipers funkade bra sedan, de resterande 13 milen hem 🤣20230612_113529.jpg

Jag skall köra Stockholm - Sundsvall tur och retur i helgen. Jag räknar med att få köra utan farthållare större delen av sträckan även om jag tvättar bilen innan jag åker.

Men finns det liksom ingen ”ruter” i ägarföreningarna? Finns det någon som når fram till företaget i fråga?

För f-n, åtminstone farthållare skulle man kunna ha, även om alla kameror har blivit uppätna av flugsvärmar! Enklaste koden i världshistorien. Robottaxi? Ha. Skoja lagom.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Airlift skrev: 12 jun 2023 15:36

Men finns det liksom ingen ”ruter” i ägarföreningarna? Finns det någon som når fram till företaget i fråga?

För f-n, åtminstone farthållare skulle man kunna ha, även om alla kameror har blivit uppätna av flugsvärmar! Enklaste koden i världshistorien. Robottaxi? Ha. Skoja lagom.
Min farthållare fungerade bra innan Tesla våldförde sig på min bil och "kopplade ur" radarn.
Det är ju bara att återinföra gamla mjukvara, behövs ingen ny kod.

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Fixar inte tesla detta blir det ingen ny bil från dem. Nästan så jag hellre tar en sur hybrid.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev: 12 jun 2023 10:04
Jag tänkte på den här meningen:
"Antingen det eller så ljuger du, vilket jag inte tror du gör."

Vad tycker du att den tillför? Det blir ju väldigt insinuerande. Ett exempel: "jag tror att det var din fru jag såg hångla med grannen, fast, nä, det var säkert någon annan."
Det får stå för dig vad du läser in i det. Det är inte ovanligt att folk ljuger online där man är relativt anonym men jag tvivlar på att mikebike ljuger i detta fall och därmed utgår jag från att det måste vara någon form av fel på hans bil då min erfarenhet från min bil är helt annorlunda (och mer positiv) än hans.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag brukar halvfuska och putsa av vid kameran vid varje laddstopp, med typ babyvipers eller vad
man nu vill ha i bilen (baby pga vita klädseln vilket funkar bra, annars finns det ju t.o.m. speciella
för rutor). Är det vid en mack kan man ju ofta ta en sån hink med skrapa också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar