Funderat mkt kring elbilsladdning på balkan, ute på landet.
Är ju enda sättet om man ska ut till vischan. Just ställena jag tänker på har ca 100km till närmaste 11/22kw laddare enligt plugshare och även där är det oklart om dessa funkar. Ska man med bilen till en liten by står den dessutom ute i 38 graders värme så måste få till laddning i vanliga lantliga hus ute på Balkan.
- Min första fråga är: kommer medföljande schuko 230V Funka? Och skarvkabel känns som ett måste eftersom man ofta måste dra in sladden in i stugorna, 5-10m från bilen.
Har också räknat lite. Med adaptern och vanligt schuko 230V uttag kan man med Teslan ställa in hur många ampere som ska dras från eluttaget om jag förstått det. 6A verkar vara lägsta.
Vet ej hur säkringarna i husens elkontakter är ute på landet men bör vara antingen 10A eller 16A. Och då till 230V. Man kan ju via bilen ställa in om det ska dras 6A, 8A, 10A, 12A tex.
Om man ställer in 6A (lägsta) på ett 230V uttag äre ju 6X0,23 = ca 1.4Kw.
Så 1.4kwh per timme då.
En hårfön brukar ha effekt 1000W. Dvs om man har den på i en timme via eluttag drar den ju 1kwh.
Så: att ställa in Teslan att dra 6A från huset borde va ca 30-40% mer ström än en hårfön som står igång hela tiden. Vilket är rätt mkt. Men kanske något huset tolererar i 15-20 timmar?
Det borde alla hus klara flera timmar va?
Mycket räckviddstankar här. Tänker på en specifik resa där jag åker förbi Zlatibor. Där finns det 11kw laddare. Men kommer fram dit med 20-30% söderifrån. Sen måste jag vänta i denna stad i 2-3h (vet ej vad jag ska göra där?) bara för att få upp i 60-70% för att kunna åka ut till dessa isolerade ställen ca 100km bort. Då har man kanske 30-40% batteri kvar vid ankomst till dessa lantställen. Och är beroende av hemmaladd.
Så kom med era tankar
