Bilens tillkortakommanden
Moderator: Redaktion
Bilens tillkortakommanden
Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Senast redigerad av Geesy, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
- Referralkod: ts.la/henric152865
Bilens tillkortakommanden
Äger ingen Tesla Model Y men har beställt en. Jag håller med om din analys, men har trots det beställt en bil för det verkar vara den mest prisvärd bilen man kan köpa som firmabil idag. I synnerhet med så kort leveranstid.
+ är bagageutrymmet (större än på den XC90 vi har idag)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
+ är bagageutrymmet (större än på den XC90 vi har idag)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Bilens tillkortakommanden
Klädseln är inte svettigare än läderklädslar. En vanlig läderklädsel andas inte ett pillevipp heller.
Tycker inte att Model Y är särskilt bullrig. Stolarna upplevs olika beroende på hur man är byggd. Prova! Jag tyckte jag satt bra. 190cm/93kg.
Mycket av det andra håller jag dock med om förutom att jag inte känner av det där med "kvalitetskänsla" på samma sätt som många verkar göra. Jag är glad att jag slipper knottrig plast som det är merparten av bilarna, t ex E-Tron (varför har nästan ingen valt instrumentbräda i konstskinn/läder när det gör så extremt mycket för känslan?).
Tycker inte att Model Y är särskilt bullrig. Stolarna upplevs olika beroende på hur man är byggd. Prova! Jag tyckte jag satt bra. 190cm/93kg.
Mycket av det andra håller jag dock med om förutom att jag inte känner av det där med "kvalitetskänsla" på samma sätt som många verkar göra. Jag är glad att jag slipper knottrig plast som det är merparten av bilarna, t ex E-Tron (varför har nästan ingen valt instrumentbräda i konstskinn/läder när det gör så extremt mycket för känslan?).
-
- Inlägg: 5685
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bilens tillkortakommanden
@Geesy:
Eftersom jag själv inte är intresserad av Model Y så har jag hoppat över de flesta trådarna om den. Men ibland dyker den ju upp som typ Off Topic i andra trådar...
Tror ändå att du kan vilja kontrollera följande eftersom du kommer från en VAG-bil(?):
Hur fungerar det med lastförankring i Model Y? Har för mig att det numera sen en tid tillbaka finns fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet, men osäker på hur det fungerar med lastförankring utöver dessa fyra öglor – t.ex. ifall baksätet är nerfällt.
Tror det finns ett antal tredjepartslösningar ifall baksätet är uppfällt. Här är t.ex. en:
viewtopic.php?p=726740#p726740
Det kanske även finns tredjepartslösningar för när baksätet är nerfällt, men det har jag inte koll på.
För säkerhets skull ska man nog dubbelkolla uppgiften ovan om fyra lastförsäkringsöglor.
Eftersom jag själv inte är intresserad av Model Y så har jag hoppat över de flesta trådarna om den. Men ibland dyker den ju upp som typ Off Topic i andra trådar...
Tror ändå att du kan vilja kontrollera följande eftersom du kommer från en VAG-bil(?):
Hur fungerar det med lastförankring i Model Y? Har för mig att det numera sen en tid tillbaka finns fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet, men osäker på hur det fungerar med lastförankring utöver dessa fyra öglor – t.ex. ifall baksätet är nerfällt.
Tror det finns ett antal tredjepartslösningar ifall baksätet är uppfällt. Här är t.ex. en:
viewtopic.php?p=726740#p726740
Det kanske även finns tredjepartslösningar för när baksätet är nerfällt, men det har jag inte koll på.
För säkerhets skull ska man nog dubbelkolla uppgiften ovan om fyra lastförsäkringsöglor.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5685
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bilens tillkortakommanden
Jag vill naturligtvis inte förringa det här problemet på något sätt för de som är drabbade. Men med det sagt – hur många är det som är drabbade? Tror jag har läst om 2-3 på det här forumet... Så då kanske sätena ändå fungerar åtm. helt ok för 99,9% av alla svenskar?...
Men visst... Så klart jobbigt om man är en av dem som drabbas. Vet inte ifall en vanlig provkörning är tillräckligt för att avslöja det här. Kanske behövs att man kan få låna/hyra en bil och ge sig ut på 2-3 timmars roadtrip...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bilens tillkortakommanden
Ett tips: åk och prova bilen
Det skrivs så mkt skit om allt möjligt på nätet att det är lätt att göra en elefant av en fjäder.
Det skrivs så mkt skit om allt möjligt på nätet att det är lätt att göra en elefant av en fjäder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5685
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bilens tillkortakommanden
Och även här verkar det väl inte vara så många som är drabbade. Hur många drabbas av det här på forumet? En? Två? Så kanske heller inte är ett jättevanligt problem. Och Model Y är väl inte heller den enda bilmodellen med oventilerade säten av den här typen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bilens tillkortakommanden
Alltså, vanliga läderklädslar är lackade på precis samma sätt som Teslas. Det är bara det att materialet under lacken inte är skinn utan "plast". Men det där färglagret är det du sitter på och det andas inte oavsett vilket material det är under. Jag frågade Mr Cap om hur de behandlade Teslas plaststolar och han sa att det var samma sak som de flesta skinnklädslar.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2023 13:45Och även här verkar det väl inte vara så många som är drabbade. Hur många drabbas av det här på forumet? En? Två? Så kanske heller inte är ett jättevanligt problem. Och Model Y är väl inte heller den enda bilmodellen med oventilerade säten av den här typen...
Nu finns det skinnklädslar som möjligen andas något bättre i teorin men det är väldigt exklusiva varianter som även är extremt känsliga och kräver mycket skötsel.
Fast ärligt talat, skinn är ganska tätt oavsett. Man har ju inte direkt skinnbyxor som funktionsmaterial när man åker skidor o dyl...
Är det väldigt viktigt med stolar som inte blir svettiga så måste man antingen ha tyg eller ventilation.
-
- Inlägg: 5685
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bilens tillkortakommanden
Är du säker att du läst det här om Y?...
Är inte det här något som riktats mot tidiga 3? Och med det sagt så är väl ljudnivå i bilar 'rätt subjektivt'... Jag har t.ex. kört en av de första Model 3 AWD LR från 2019 som ju är en av de bilar det har klagats på. Har i och för sig bara kört en kort stund på motorväg, men jag har kört ca 3 timmar på motortrafikled i ca 104 km/h. Tyckte inte den var värre än förra generationen Golf Kombi, förra generationen Passat Kombi, förra generationen Volvo V60 eller senaste generationen av V70... Den Model 3 jag körde hade 18''-fälgar, korrekt däcktryck samt de Michelin-däck som den kom med vid leverans.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bilens tillkortakommanden
Haft MY i några dagar. Mina intryck så långt:Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
(a) Förstår inte att sätena skulle vara smala och obekväma. För mig är de hur bekväma som helst. Enda som jag saknar där är möjligheten att lägga till sätesventilation.
(b) Autopilot - Inte använt. Men vad jag förstår är farthållaren inte riktig adaptiv eller speciellt bra. Det är en brist om så skulle vara fallet.
(c) Hög ljudnivå - Kan inte jämföra med tidigare årgångar men enligt recensioner jag har läst är det bättre ljudisolering på 2023:orna. Min är relativt tyst i mitt tycke.
(d) Hård fjädring - Nja, inte så farligt.
(e) Blästring - Får tiden utvisa.
(f) Skitig bil vid leverans - Ja, ska du hämta bilen i Södertälje där de egentligen inte har någon anläggning så får du räkna med en rejält skitig bil. Men hämtar du den i vanliga Teslaanläggningar så ska det ju inte vara fallet.
(g) Varma säten - Gummiläder? Det är det väl inte? Konstläder. Inte specifikt för Teslas variant skulle jag dock tro.
(h) Frånvaro av USS - Jag trodde att jag skulle sakna det mer, men nej hittills har det inte varit något problem. Verkar som att jag mer har utgått ifrån visuella cues snarare än ljudsignaler vid parkering. Men Tesla Vision är ju inte speciellt bra i nuläget.
(i) Kvalitetsbrist - Min var i mitt tycke felfri vid leverans när jag väl hade tvättat bort allt fågelskit.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
-
- Inlägg: 5685
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bilens tillkortakommanden
Som jag förstått det så riktades den här kritiken mot de första LR. Som jag förstått det har fjädringen på LR justerats sen dess. Men även ang. de här första 'hårdare' fjädrade LR så var omdömena delade. En del tyckte inte alls den var särskilt hård. De jämförde istället den här fjädringen med den hos Alfa Romeos SUV (vad nu den heter). De tyckte även den var jämförbar med vissa 'sportigare' varianter av SUVar från tyska tillverkare (men nu har jag glömt exakt vilka)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5685
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bilens tillkortakommanden
Gäller inte det här främst exemplar av 3 och S som inte varit utrustade med stänkskydd framtill (samt som även saknat lite skyddande PPF på de utsatta partierna)?
Drabbar det här även Y med stänkskydd? Om det även drabbar Y med stänkskydd – hur stora lackerade ytor handlar det om?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5685
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bilens tillkortakommanden
Det här med vindrutetorkare som viftar – är inte det också kopplat till den adaptiva farthållaren?Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
Viftar torkarna även ifall man stänger av den adaptiva farthållaren?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bilens tillkortakommanden
Jag har ogillat skinn av den anledningen, svinkallt på vintern, äckligt varmt på sommaren.
Har sträckt mig till Alcantara i Audis som inte alls är tätt på det sättet.
För Tesla finns inget val, förkonditionering plus ”lämna AC på löser en del av problemet men det är inte helt perfekt. Inget jag stör mig på pga möjligheten att förkonditionera /hålla kylan före avresa eller när man är inne på affären.
Jag är mest skeptisk till hur konstlädret ser ut efter 5-10 år.
Min bil har utvecklat några fantastiskt fula vita fingrar på höger stol (svart klädsel)som mest sannolikt måste komma från tillverkningen då det inte är rimligt att anta att någon överhuvudtaget greppat högerstolen så sedan jag köpte bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bilens tillkortakommanden
Om du har den i auto gör den det ändå. Hår såklart stänga av om man inte använder autopiloten.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2023 14:11Det här med vindrutetorkare som viftar – är inte det också kopplat till den adaptiva farthållaren?Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
Viftar torkarna även ifall man stänger av den adaptiva farthållaren?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bilens tillkortakommanden
Det är ju just sånt som en provkörning inte nödvändigtvis avslöjar som man kan få reda på genom att läsa andra användares erfarenheter efter en längre tids användning. Och när de faktorer jag nämner rapporteras från många håll, såväl i svenska och internationella sammanhang börjar man snabbt se ett mönster. Vissa saker mer besvärande än andra, såklart.
En sak som sätets bekvämlighet verkar vara en riktig vattendelare, men det finns väldigt många rapporter i forum internationellt om problem med att de är obekväma. Andra säger att det är det bekvämaste man suttit i, till de som säger att man får så ont i höfter och ländrygg att man säljer bilen eller specialsyr en kudde att lägga under rumpan, vilket ju är ganska absurt. Här är väl det enda sättet såklart att själv testa, men en intressant observation helt klart.SwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2023 13:42Jag vill naturligtvis inte förringa det här problemet på något sätt för de som är drabbade. Men med det sagt – hur många är det som är drabbade? Tror jag har läst om 2-3 på det här forumet... Så då kanske sätena ändå fungerar åtm. helt ok för 99,9% av alla svenskar?...
Men visst... Så klart jobbigt om man är en av dem som drabbas. Vet inte ifall en vanlig provkörning är tillräckligt för att avslöja det här. Kanske behövs att man kan få låna/hyra en bil och ge sig ut på 2-3 timmars roadtrip...
Re: Bilens tillkortakommanden
Det verkar så. Finns massor med rapporter om detta problem i tesla Model y Sverige på FacebookSwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2023 14:08Gäller inte det här främst exemplar av 3 och S som inte varit utrustade med stänkskydd framtill (samt som även saknat lite skyddande PPF på de utsatta partierna)?
Drabbar det här även Y med stänkskydd? Om det även drabbar Y med stänkskydd – hur stora lackerade ytor handlar det om?
Re: Bilens tillkortakommanden
Det rapporteras en hel del om detta på Model y och många försöker åtgärda det med extra gummilister. Om man ser det som ett problem är väl olika var man kommer ifrån för bil tidigare antar jagSwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2023 13:53Är du säker att du läst det här om Y?...
Är inte det här något som riktats mot tidiga 3? Och med det sagt så är väl ljudnivå i bilar 'rätt subjektivt'... Jag har t.ex. kört en av de första Model 3 AWD LR från 2019 som ju är en av de bilar det har klagats på. Har i och för sig bara kört en kort stund på motorväg, men jag har kört ca 3 timmar på motortrafikled i ca 104 km/h. Tyckte inte den var värre än förra generationen Golf Kombi, förra generationen Passat Kombi, förra generationen Volvo V60 eller senaste generationen av V70... Den Model 3 jag körde hade 18''-fälgar, korrekt däcktryck samt de Michelin-däck som den kom med från leverans.
Re: Bilens tillkortakommanden
Gäller det inte alla bilar? Sätens komfort är i hög grad beroende av förarens kroppsform och andra individspecifika faktorer.Geesy skrev: ↑10 jun 2023 14:24
En sak som sätets bekvämlighet verkar vara en riktig vattendelare, men det finns väldigt många rapporter i forum internationellt om problem med att de är obekväma. Andra säger att det är det bekvämaste man suttit i, till de som säger att man får så ont i höfter och ländrygg att man säljer bilen eller specialsyr en kudde att lägga under rumpan, vilket ju är ganska absurt. Här är väl det enda sättet såklart att själv testa, men en intressant observation helt klart.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
- George_Westinghouse
- Teslaägare
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 04 mar 2023 15:23
Re: Bilens tillkortakommanden
Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
@ Gissar att det har med den egna anatomin att göra, min rumpa trivs riktigt bra.
- Direkt trafikfarlig autopilot
@ Håller med om att den är spattig.
Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
@ Jag har inte upplevt det.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
@ Nä, håller inte med.
- Hård fjädring
@ Ja performance är hård i fjädringen, men en rwd är mjuk och fin.
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
@ Kört bil i 30 år, alla bilar slits oavsett märke.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
@ Visst det sög stenhårt att hämta en skitig bil, men efter en gratistvätt hos mr cap var bilen fin.
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?
@ Håller inte med, skön komfort är min upplevelse.
- Inga parkeringssensorer fram!?
@ Behöver man det?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
@ Jag kan inte hitta något att klaga på (visst att hämta en skitig/10% laddad bil i Södertälje var kanske inte så kul) men min upplevelse är att det är prima kvalitet, bilen gör mig glad, jag åker billigt, min hustru var svår att övertyga men hon älskar bilen.
Min son 9 år, ja det kanske inte behövs någon förklaring där
Letar man fel hittar man fel, det gäller alla bilmärken.
My rwd
beställd 230325
beställd 230325
Re: Bilens tillkortakommanden
Exakt så uppfattar jag också det hela! Tesla MY skulle kunna vara den mer eller mindre perfekta bilen eftersom potentialen finns där men så kommer dessa helt onödiga plumpar i protokollet, dealbreakers av rang som gör att man undrar vad anställda på Tesla egentligen sysslar med! Provkörde en MY för första gången för någon vecka sedan och det första man märker är den obekväma förarstolen ( kan givetvis uppfattas väldigt individuellt ), styrningen är trög - bilen var utrustad med 20", hade hög ljudnivå, starkt regen utan möjlighet att ställa in, skit liten innerbackspegel som från en leksaksbil med dålig bakåtsikt, kort sittdyna i baksätet, avsaknad av sensorer som man är van, kör idag Audi A6 Avant och där fungerar det utmärkt!Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Senast redigerad av Unia, redigerad totalt 2 gång.
- George_Westinghouse
- Teslaägare
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 04 mar 2023 15:23
Re: Bilens tillkortakommanden
Har du provkört?Unia skrev: ↑10 jun 2023 17:01Exakt så uppfattar jag också det hela! Tesla MY skulle kunna vara den mer eller mindre perfekta bilen eftersom potentialen finns där men så kommer dessa helt onödiga plumpar i protokollet, dealbreakers av rang som gör att man undrar vad anställda på Tesla egentligen sysslar med! Provkörde en MY för första gången för någon vecka sedan och det första man märker är den obekväma förarstolen ( kan givetvis uppfattas väldigt individuellt ), styrningen är trög - bilen var utrustad med 20", hade hög ljudnivå, skit liten innerbackspegel som från en leksaksbil med dålig bakåtsikt, kort sittdyna i baksätet!Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
My rwd
beställd 230325
beställd 230325
- George_Westinghouse
- Teslaägare
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 04 mar 2023 15:23
Re: Bilens tillkortakommanden
George_Westinghouse skrev: ↑10 jun 2023 17:08Jamen köp ett annat bilmärke?Unia skrev: ↑10 jun 2023 17:01Exakt så uppfattar jag också det hela! Tesla MY skulle kunna vara den mer eller mindre perfekta bilen eftersom potentialen finns där men så kommer dessa helt onödiga plumpar i protokollet, dealbreakers av rang som gör att man undrar vad anställda på Tesla egentligen sysslar med! Provkörde en MY för första gången för någon vecka sedan och det första man märker är den obekväma förarstolen ( kan givetvis uppfattas väldigt individuellt ), styrningen är trög - bilen var utrustad med 20", hade hög ljudnivå, skit liten innerbackspegel som från en leksaksbil med dålig bakåtsikt, kort sittdyna i baksätet!Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
My rwd
beställd 230325
beställd 230325
Re: Bilens tillkortakommanden
Det är väl inte det som diskuteras här utan MY tillkortakommanden.Jamen köp ett annat bilmärke?
-
- Inlägg: 5685
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bilens tillkortakommanden
Tycker det är synd att Model 3 inte finns som kombi. Eller åtminstone som en variant med halvkombilucka precis som Model S eller fyradörrars Audi A5 har...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting