BigEasy skrev: ↑09 jun 2023 12:43
Arctic Drifter skrev: ↑09 jun 2023 12:39
Acceleration hit eller acceleration dit, beror väl på vad man prioriterar.
Har ej kört M3P men om den är 10 % snabbare 0-100 än MYP så lär det röra på sig. Har ännu inte förlorat några rödljusrace med min, oavsett vinter- eller sommarväglag.
Jag gillar BMW och allra helst M-modellerna. Men ska den matcha en M3P så lär man aktivera launchcontrol och helt plötsligt blir det inte lika diskret som med en elbil. Men gällande körkänsla så tycker jag Teslan spelar en division lägre, jämför vi dessutom med äldre BMW's (innan respirator och elservo blev standardutrustning) så spelar Teslan ett par divisoner lägre, enligt mig!
Nej M3P är ju en väldigt effektiv rödljusracer så det vad man vill göra med bilen så är den klockren.

Fast vill men verkligen det?
Det är olika bilar för olika användningsområden. Ska du köra 3-4 tusen mil per år så är en M3P ett väldigt mycket bättre val än en BMW M3 på massor av sätt.
Ska du ha bilen som intresse och hobby så tycker jag inte en M3P känns speciell nog. Varken att titta på eller köra, eller för den delen i absoluta antal. Kryllar ju av Model 3 och alla ser i princip exakt likadana ut.
Det beror på vad man skall främst ha bilen till. Jag tycker M3 är en perfekt bil att busköra i vardagen med. Kör inte på bana alls, så för mig personligan så är valet lätt.
Fördelen med M3 tycker jag dock inte är rakt fram på raksträckor eller vid rödljus (det fixar alla elbilar, även tunga stora SUV), utan M3 kommer just till sin absoluta rätt på vägar med många branta kurvor.
Kombon av låg vikt (för att var elbil så är M3 extremt lätt i sin storleksklass), ligga hyfsat lågt över marken (även om inte extremt) och med elbilens kraftiga vridmoment i låga farter gör bilen till helt underbar att busköra med i vardagen på slingriga vägar.
Ju mer kurviga vägar, ju mer drar du ifrån andra bilar och ju roligare är den att köra!