mati skrev: ↑30 maj 2023 10:29
martinot skrev: ↑30 maj 2023 10:14
Kan nämna att baksätet är väldigt trångt och obekvämt för vuxna om ni skall vara mer än två i bilen. Har själv suttit där korta stunder, men som 1.85 så är det inget man vill göra på långresor (även om det går för korta sträckor).
Oftast så är vi en eller max två i bilen (antingen jag, eller min fru, eller en av oss som övningskör med dottern). Då har vi normalt fällt en del av baksätet så att hundburen kan få plats där bak. Däremot så kommer du inte kunna få plats med två stycken hundburar om du har hyfsat stora hundar (vår är en ovanligt stor korsning mellan Aussie och BC på ca 30 kg).
Blir även hyfsat bra med lastutrymme när man fällt baksätet om man skall storhandla eller åka med saker till ÅVC. Har faktiskt fått in mycket mer där än i bagaget på vår M3. Så ur den synvinkeln så är det inte bara en rolig bil, men faktiskt en riktigt praktisk bil (för oss) i vardagen.
Våra hundar är stora. Stora schäferhanen är på strax under 50kg men han åker sällan med i bilen. Han är helt enkelt för stor. Tiken är en Siberian Husky, hon är inte så stor (än), men hon vill gärna åka med. Hon sitter mest i baksätet med sin sele, såvida vi inte åker med 4 personer i bilen, vilket vi gör ibland. Så nej, en Mini Cooper fungerar inte för oss. I så fall skulle man behöva använda Ioniqen betydligt mer frekvent än vad vi gör. Men jag tycker att den är för stor och klumpig som vardagsbil, och med sin gigantiska vändradie är den inte så lämplig som stadsbil heller.
E-Golfen är perfekt för dessa ändamål.
Tycker det låter som ni redan har den helt perfekta bilen för era behov!
Jag skulle skippa att byta om jag var ni.
Varför gå över ån efter vatten?
Vad är det annars som gör att Hyundai har så stor svängradie? Trodde alla rena elbilar var hyfsade på den punkten?
Har ni AWD-versionen, och är det kanske värre svängradie med just AWD jämfört med RWD-versionen?
M3 har inte den absolut bästa svängradien (Taycan har något kortare tex), men helt OK och inga problem i vardagen. Så den stoppar oss inte alls på det sättet som för er. Drar mig aldrig för att använda Tesla vs Mini när jag känner för det. Samma sak med BMW:n. Även om det är en stor fossilbil (hybrid), så har den väldigt liten svängradie tack vare bakhjulsdrift (var samma sak med våra tidigare E-klass). Är extremt lättkörd i vardagen, trots att det är en av de större kombi på marknaden (dock något mindre än E-klass).
Kan tillägga att vår hund normalt inte åker i hundburen längre. Oftast sitter han i baksätet på Teslan eller på BMW-kombin i sin sele som är kopplad just till säkerhetsbältet. Han tycker det är mycket roligare att enklare kunna titta ut genom fönster och vara med oss på ett annat sätt, vilket han inte kan när han är instängd i hundbur där bak. När han sitter i baksätet så kan man lättare ge honom en godisbit, klappa honom och prata med honom under bilfärden. Han gillar även som sagt att enklare kunna titta ut och känns som han blir mindre åksjuk i baksätet när han själv kan se framåt på vägen när han så önskar.
Kan faktiskt tipsa som detta utmärkta Tesla-tillbehöret som vi har två av för de stora bilarna. Även om det är Tesla så passar det lika bra i våra tidigare Mercedes, och nu även i vår BMW (man hänger det bara över nackskydden på bilen, och sidoskydden är också ganska generiska man klämmer fast i fönsterrutorna).
https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -pet-liner
Riktigt bra produkt, som tar väldigt liten plats när man enkelt fäller ihop den!