taliz skrev: ↑28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort.
Jo, du är inne på rätt spår. Det är klart mer så som du nämner det (fast kanske mer villasamhälle på landet utanför storstad på ett attraktivt avstånd, skulle jag säga snarare än en egen förort, men det är verkligen petitesser).
taliz skrev: ↑28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.
Har inte alls upplevt någon nämnvärd påverkan av det, men det betyder ju inte att någon absolut inte drabbats, eller att någon inte kommer påverkas i framtiden. Känns som alla lever på precis som vanligt. Känns som många har ett gott sparande med hyfsad ekonomisk buffert, och snarare reser mer nu än på länge (tack vare att pandemin släppt).
Det sagt så misstänker jag starkt, efter att ha pratat med grannar, vänner och andra bekanta, som tex. i båtklubben, att nästan alla har förmånsbilar som betalas av arbetsgivaren. Dvs. man har inte nya bilar för att folk är rika (vilket de flesta här inte är), eller att de som inte har pengar att köpa bilar kontant själva tagit dyra privata lån (de flesta har nog råd att köpa en bil utan lån, men inget man prioriterar ofta). Mer troligt verkar de flesta här har gjort karriär och har ett jobb där arbetsgivaren står för bilarna som förmånsbilar. Detta oavsett om det är nya fossilbilar eller, som blir allt mer vanligt, nya elbilar.
Misstänker att området inte heller är något ovanligt för svenskar. Det som håller uppe (el)bilsförsäljningen i Sverige i dag är inte privatköpen/privatleasingen, utan just försäljning till juridiska personer som förmånsbilar, som sedan används av oss arbetstagare. Den verkar fortsatt stå sig hyfsat stark.
Andelen elbilar fortsätter oavsett att öka stadigt här.