VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Inlägg av Collin87 »

mati skrev: 28 maj 2023 07:03
Collin87 skrev: 27 maj 2023 22:54
Fredrik j skrev: 27 maj 2023 22:47
Man kanske inte kan dra för stora växlar på ett sånt villakvarter som Martinot beskriver. En rikemansbubbla?
I mitt villaområde finns det ingen tesla alls ännu vad jag har sett. Ingen annan elbil heller faktiskt. Men flera av husen har solceller.
... man måste alltså vara rikeman för att ha Tesla eller elbil generellt?
Då bor du i en fattigmansbubbla?
Det beror väl på hur man definierar rikeman. Det underlättar ju definitivt att ha en bra ekonomisk situation om man vill skaffa elbil. I min sfär, på jobbet, bland kunderna och i grannskapet, är elbilar fortfarande extremt ovanliga. Jag kan räkna dem på en hand. Så visst finns det skillnader mellan olika områden och var i landet man befinner sig.
Klart att det blir enklare med en ekonomiskt starkare situation.
Med det gäller ju inte bara elbilar, det gäller alla bilar.

Har du råd att köpa en ny bil av valfritt märke så har du råd att köpa en elbil.
Både fossilbilar och hybrider har stigit såpass i inköpspris den senaste tiden att dom snart kostar lika mycket som en elbil.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 11730
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 28 maj 2023 14:08
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Låter som en riktig byhåla. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3089
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 28 maj 2023 19:35
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 14:08
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Låter som en riktig byhåla. ;)
Nä,Mullsjö är en byhåla, numer känd i elbilskretsar, ca 8000. Tänkte först på Lidköping men för litet, ö-vik eller Borlänge kanske.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 11730
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 28 maj 2023 19:35
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 14:08
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Låter som en riktig byhåla. ;)
Alla känner alla brukar det låta…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 28 maj 2023 19:50
taliz skrev: 28 maj 2023 19:35
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 14:08
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Låter som en riktig byhåla. ;)
Nä,Mullsjö är en byhåla, numer känd i elbilskretsar, ca 8000. Tänkte först på Lidköping men för litet, ö-vik eller Borlänge kanske.
Va fan, Lidköping är ingen byhåla, det är "stan" för oss. Och allt som är större än så får jag ångest av. :P
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort.
Jo, du är inne på rätt spår. Det är klart mer så som du nämner det (fast kanske mer villasamhälle på landet utanför storstad på ett attraktivt avstånd, skulle jag säga snarare än en egen förort, men det är verkligen petitesser).
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.
Har inte alls upplevt någon nämnvärd påverkan av det, men det betyder ju inte att någon absolut inte drabbats, eller att någon inte kommer påverkas i framtiden. Känns som alla lever på precis som vanligt. Känns som många har ett gott sparande med hyfsad ekonomisk buffert, och snarare reser mer nu än på länge (tack vare att pandemin släppt).

Det sagt så misstänker jag starkt, efter att ha pratat med grannar, vänner och andra bekanta, som tex. i båtklubben, att nästan alla har förmånsbilar som betalas av arbetsgivaren. Dvs. man har inte nya bilar för att folk är rika (vilket de flesta här inte är), eller att de som inte har pengar att köpa bilar kontant själva tagit dyra privata lån (de flesta har nog råd att köpa en bil utan lån, men inget man prioriterar ofta). Mer troligt verkar de flesta här har gjort karriär och har ett jobb där arbetsgivaren står för bilarna som förmånsbilar. Detta oavsett om det är nya fossilbilar eller, som blir allt mer vanligt, nya elbilar.

Misstänker att området inte heller är något ovanligt för svenskar. Det som håller uppe (el)bilsförsäljningen i Sverige i dag är inte privatköpen/privatleasingen, utan just försäljning till juridiska personer som förmånsbilar, som sedan används av oss arbetstagare. Den verkar fortsatt stå sig hyfsat stark.

Andelen elbilar fortsätter oavsett att öka stadigt här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar