Alla dessa blir långt efter att ni har tältat utanför MoSHok skrev:De borde väl ta bokningar på eventet också? Även för Europa. Annars får du väl åka förbi en butik i USA på väg från flygplatsen till eventet.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Moderator: Redaktion
Alla dessa blir långt efter att ni har tältat utanför MoSHok skrev:De borde väl ta bokningar på eventet också? Även för Europa. Annars får du väl åka förbi en butik i USA på väg från flygplatsen till eventet.
lator skrev:Jag velar fram och tillbaka hela tiden om hur jag ska göra.
JAG HATAR KÖER!
Detta talar för att skippa resan Jämtland - Stockholm eller Göteborg. Frågan är då, hur långt bak i kön hamnar man om man inte reserverar i butik den 31/3?
Omröstningen jag startade säger att i storleksordningen 200.000 reservationer kommer att läggas "worldwide". Varje kontinent får "sin egen kö"... Teorier om 5000 reservationer i Sverige har florerat. Handlar det om 10% som tar sig till en butik så är det 500 pers, dag 1! Kommer butikerna att klara det?
Om jag i lugn och ro, efter att ha fått se prototypen, reserverar hemifrån så borde jag hamna på plats 1000 - 2500 någonstans. Hur många Model 3 kommer Tesla att leverera i Sverige första året? Knappast mera än 2500 bilar antar jag. De ska ju fortfarande sälja Model S/X... Så risken är då att jag hamnar ungefär ett år bak i kön...
Det blir nog en tripp till en butik den sista mars i alla fall!![]()
Hur görs överföringen av reservationsavgiften? På samma sätt som vid beställning av Model S eller? Eller ska vi köra en "CASH IS KING"!
Sant. Du får hoppas på att reservationer på eventet hamnar i samma kö som ägare. Det borde Tesla kunna bjuda de som tar sig till eventet på.TiborBlomhall skrev:Alla dessa blir långt efter att ni har tältat utanför MoS
Kan även bli så att besökarna på eventet hamnar i en kategori som räknas före alla andra. Jag tror inte att Tesla kommer att köra med reservationsnummer så som de gjort för Model S och Model X utan gå på reservationsdatum för respektive grupp, så som de verkar ha börjat göra för Model X nu på slutet.Hok skrev:Sant. Du får hoppas på att reservationer på eventet hamnar i samma kö som ägare. Det borde Tesla kunna bjuda de som tar sig till eventet på.TiborBlomhall skrev:Alla dessa blir långt efter att ni har tältat utanför MoS
Personligen har jag inte möjlighet att reservera i butik. Inte möjligt för mig att ta ledigt den dagen. Utan jag kommer att reservera online.
Det har du rätt i. Det gäller att komma först TVÅ gånger: vid reservationen och sen när bilen ska konfigureras.Svenssons skrev:Tror att val av utrustning, färg och hur lång tid man tar på sig för själva beställande kommer att vara mer avgörande.
Frågan är om det gäller här i Europa också. Om dom väntar med att leverera till Europa och tar USA först så kanske dom hinner få igång produktionen av valfritt specade bilar också innan det är dax för leveranser till Europa och då kanske det inte spelar någon roll hur vi specar bilarna här? Men å andra sidan spelar det kanske ingen roll då man vill ha en max specad bil ändåhybris skrev:Är det inte bara en reservation man lägger? Jag gissar att det är så enkelt. Ingen spec och eftersom det inte finns några signature? Det skulle betyda en generell reservation där de med Tesla får tidigare slotar. Sedan när det närmar sig får man frågan om spec. Om du inte vill ha en välutrustad variant hamnar du lite senare om det som Elon hintat om stämmer. Dvs en välutrustad beställning av en icke Teslaägare kan nog komma före en strippad från en ägare. Min gissning...
Det är bättre rent företagsekonomisk att se till att trycka ut så många fullspecade bilar som möjligt först innan man tar och levererar de mindre utrustade bilarna. Detta har Tesla gjort med alla nya bilar hittills. Det behöver dock inte skilja så mycket i tid men antagligen uppåt ett halvår eller lite mer från den första av Tesla-ägare beställda fullutrustade Model 3 till den basmodell till icke-Teslaägare. Beror dock på hur många initiala beställningar och produktionstakten men skillnad blir det även ifall Tesla fått upp produktionstakten till 100k i månaden när bilar börjar levereras till Europa vilket inte är troligt.Pontus skrev:Frågan är om det gäller här i Europa också. Om dom väntar med att leverera till Europa och tar USA först så kanske dom hinner få igång produktionen av valfritt specade bilar också innan det är dax för leveranser till Europa och då kanske det inte spelar någon roll hur vi specar bilarna här? Men å andra sidan spelar det kanske ingen roll då man vill ha en max specad bil ändå
Jo men jag tänkte lite som att om Tesla producerar alla fullspecade som ska till USA innan de börjar skicka till Europa så kan dom ju hamna i ett läge att det produktionsmässigt inte spelar någon roll då de ändå måste producera icke fullspecade bilar till USA samtidigt som man skickar de första till USA. Men om ekonomin får styra så har du säkert helt rätt.Svenssons skrev:Det är bättre rent företagsekonomisk att se till att trycka ut så många fullspecade bilar som möjligt först innan man tar och levererar de mindre utrustade bilarna. Detta har Tesla gjort med alla nya bilar hittills. Det behöver dock inte skilja så mycket i tid men antagligen uppåt ett halvår eller lite mer från den första av Tesla-ägare beställda fullutrustade Model 3 till den basmodell till icke-Teslaägare. Beror dock på hur många initiala beställningar och produktionstakten men skillnad blir det även ifall Tesla fått upp produktionstakten till 100k i månaden när bilar börjar levereras till Europa vilket inte är troligt.Pontus skrev:Frågan är om det gäller här i Europa också. Om dom väntar med att leverera till Europa och tar USA först så kanske dom hinner få igång produktionen av valfritt specade bilar också innan det är dax för leveranser till Europa och då kanske det inte spelar någon roll hur vi specar bilarna här? Men å andra sidan spelar det kanske ingen roll då man vill ha en max specad bil ändå
För Hypens skull så tror jag att dom försöker få några till Europa ganska så snart efter att dom fått tillräckligt med feedback från dom första kunderna i USA, så fullspecade av TESLA-ägare här kan komma ganskaPontus skrev:Jo men jag tänkte lite som att om Tesla producerar alla fullspecade som ska till USA innan de börjar skicka till Europa så kan dom ju hamna i ett läge att det produktionsmässigt inte spelar någon roll då de ändå måste producera icke fullspecade bilar till USA samtidigt som man skickar de första till USA. Men om ekonomin får styra så har du säkert helt rätt.Svenssons skrev:Det är bättre rent företagsekonomisk att se till att trycka ut så många fullspecade bilar som möjligt först innan man tar och levererar de mindre utrustade bilarna. Detta har Tesla gjort med alla nya bilar hittills. Det behöver dock inte skilja så mycket i tid men antagligen uppåt ett halvår eller lite mer från den första av Tesla-ägare beställda fullutrustade Model 3 till den basmodell till icke-Teslaägare. Beror dock på hur många initiala beställningar och produktionstakten men skillnad blir det även ifall Tesla fått upp produktionstakten till 100k i månaden när bilar börjar levereras till Europa vilket inte är troligt.Pontus skrev:Frågan är om det gäller här i Europa också. Om dom väntar med att leverera till Europa och tar USA först så kanske dom hinner få igång produktionen av valfritt specade bilar också innan det är dax för leveranser till Europa och då kanske det inte spelar någon roll hur vi specar bilarna här? Men å andra sidan spelar det kanske ingen roll då man vill ha en max specad bil ändå
Produktionsmässigt så vore det enklare att tillverka grundversionen, de fullspecade kommer kräva lite mer arbete. Det kommer dock nog skilja mindre i tid mellan fullspecad för Teslaägare och basversion för icke Teslaägare i Europa än i USA.Pontus skrev:Jo men jag tänkte lite som att om Tesla producerar alla fullspecade som ska till USA innan de börjar skicka till Europa så kan dom ju hamna i ett läge att det produktionsmässigt inte spelar någon roll då de ändå måste producera icke fullspecade bilar till USA samtidigt som man skickar de första till USA. Men om ekonomin får styra så har du säkert helt rätt.
Förresten, det råkar inte vara någon Teslaägare från Uppsala som ska ner till MoS som jag kan lifta med?Andersen skrev:Efter att återigen ha rättat en DI Digital-artikel om Model3-släppet så passade jag på att sälja in en artikel från köandet - eftersom jag nu ändå tänkt åka till Mall of Scandinavia själv! Men blir det inte ordentligt med folk så faller upplägget och jag får inte en krona
Hur många härifrån är det egentligen som tänkt komma? Och vet ni var ni ska köa?
Garaget öppnar kl 6.Jerker skrev:Jag tänker komma och jag tror i nuläget att MoS är bäst, det är iaf närmast när man kommer söderifrån.
Är det nån som vet när parkeringsgaraget öppnar? Jag tänker åka Zoe dit och det vore ju bäst om jag kan ställa mig på laddplats. Men om jag måste parkera nån annan stans först, innan jag ställer mig i kön för att sen lämna kön för att flytta in bilen i parkeringsgaraget så faller ju det...
Skulle man kanske starta en ny tråd med en omröstning så man ser hur många pinnar det blir på respektive ställe?
Planerar att hänga på låset därbylund skrev:Garaget öppnar kl 6.Jerker skrev:Jag tänker komma och jag tror i nuläget att MoS är bäst, det är iaf närmast när man kommer söderifrån.
Är det nån som vet när parkeringsgaraget öppnar? Jag tänker åka Zoe dit och det vore ju bäst om jag kan ställa mig på laddplats. Men om jag måste parkera nån annan stans först, innan jag ställer mig i kön för att sen lämna kön för att flytta in bilen i parkeringsgaraget så faller ju det...
Skulle man kanske starta en ny tråd med en omröstning så man ser hur många pinnar det blir på respektive ställe?
http://mallofscandinavia.se/Services?it ... 070eef6%7D
Edit: Fixade {} i URL:n
Ah! Tack! Då vet jag när jag ska starta hemifrån!bylund skrev:Garaget öppnar kl 6.Jerker skrev:Jag tänker komma och jag tror i nuläget att MoS är bäst, det är iaf närmast när man kommer söderifrån.
Är det nån som vet när parkeringsgaraget öppnar? Jag tänker åka Zoe dit och det vore ju bäst om jag kan ställa mig på laddplats. Men om jag måste parkera nån annan stans först, innan jag ställer mig i kön för att sen lämna kön för att flytta in bilen i parkeringsgaraget så faller ju det...
Skulle man kanske starta en ny tråd med en omröstning så man ser hur många pinnar det blir på respektive ställe?
http://mallofscandinavia.se/Services?it ... 070eef6%7D
Edit: Fixade {} i URL:n
Det beror ju på vad de har för policy. Livs öppnar ju 6:30, men om det innebär att hela området är öppet då eller om man bara kommer in i de butikerna, det är ju frågan...chpaulin skrev:Planerar att hänga på låset därbylund skrev:Garaget öppnar kl 6.Jerker skrev:Jag tänker komma och jag tror i nuläget att MoS är bäst, det är iaf närmast när man kommer söderifrån.
Är det nån som vet när parkeringsgaraget öppnar? Jag tänker åka Zoe dit och det vore ju bäst om jag kan ställa mig på laddplats. Men om jag måste parkera nån annan stans först, innan jag ställer mig i kön för att sen lämna kön för att flytta in bilen i parkeringsgaraget så faller ju det...
Skulle man kanske starta en ny tråd med en omröstning så man ser hur många pinnar det blir på respektive ställe?
http://mallofscandinavia.se/Services?it ... 070eef6%7D
Edit: Fixade {} i URL:nFinns det nån anledning att hänga utanför nån av övriga ingångar tidigare? Öpnnar dörrarna till själva MoS utifrån också vid 06:00 eller är det öppet dygnet runt?
Självklart kommer jag att vara där tidigt. Sitter just nu och filosoferar över problemet med toabesök osv. ...vigge50 skrev:Ska ni bara försöka vara där tidigt på morgonen eller försöker ni bara lura oss andra? I Montreal förväntas det vara långa köer av de som övernattar utanför butiken![]()
http://www.teslarati.com/camp-out-at-te ... e-model-3/
Vara där kvällen innan och bli extremt skitnödig 09:50Jerker skrev:Självklart kommer jag att vara där tidigt. Sitter just nu och filosoferar över problemet med toabesök osv. ...vigge50 skrev:Ska ni bara försöka vara där tidigt på morgonen eller försöker ni bara lura oss andra? I Montreal förväntas det vara långa köer av de som övernattar utanför butiken![]()
http://www.teslarati.com/camp-out-at-te ... e-model-3/