Det låter som en väldigt märklig konstruktion, menar du att jag inte står som försäkringstagare på min egen bilförsäkring?
Gäller det alltså den treåriga VSG som ingår med ny bil?
Det betyder väl i så fall att generalagenten stoppar momsen i egen ficka eftersom han inte har någon ingående moms mot försäkringsgivaren?
/fth
Du är inte försäkringstagare på VSG utan det är företaget som tecknat den (oftast generalagenten) medan du står som försäkrad. Vet faktiskt inte hur konstruktionen ser ut och hur det bokförs när du betalar självrisken, har aldrig grävt i det men kanske kunde vara intressant att göra.
Du är inte försäkringstagare på VSG utan det är företaget som tecknat den (oftast generalagenten) medan du står som försäkrad. Vet faktiskt inte hur konstruktionen ser ut och hur det bokförs när du betalar självrisken, har aldrig grävt i det men kanske kunde vara intressant att göra.
Det måste väl iofs då också innebära att man kan kvitta den momsen om man har bilen på företaget?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det måste väl iofs då också innebära att man kan kvitta den momsen om man har bilen på företaget?
/fth
Tyvärr ingen aning om det, aldrig lagt speciellt mycket tid på bokföring. Men det är väl inget speciellt med den här kostnaden jämfört med andra så det borde väl gå?
Du är inte försäkringstagare på VSG utan det är företaget som tecknat den (oftast generalagenten) medan du står som försäkrad. Vet faktiskt inte hur konstruktionen ser ut och hur det bokförs när du betalar självrisken, har aldrig grävt i det men kanske kunde vara intressant att göra.
Det måste väl iofs då också innebära att man kan kvitta den momsen om man har bilen på företaget?
/fth
Ja. (Egen erfarenhet.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det just momsfriheten som är hela poängen med vagnskadegaranti. Det var Volvo som hittade kryphålet att garantireparationer är momsfria medans vanliga reparationer inte är det.
Wikipedia:
”Den första vagnskadegarantin gavs av Volvo 1954 och var då femårig.
Vagnskadegaranti finns bara i Sverige. Det har prövats i domstol om vagnskadegaranti är en garanti eller försäkring, domstolen beslutade om att det är en garanti, vilket innebär att premien är ca 20 % lägre eftersom generalagenten inte behöver betala moms på garantireparationer.”
Hm, skumt, och surt, vad är egentligen poängen med VGS om man ändå får betala skjortan och femti om man faktiskt behöver utnyttja den?
/fth
VSG är helt värdelöst idag. Det gör bilarna dyrare + tvingas du nyttja den en enda gång har du betalat mer än helförsäkring kostar oavsett.
Hade varit bättre och billigare med helförsäkring direkt som i övriga länder. (Kanske kan hoppas EU kliver in och rättar till problemet..)
Hos en hel del försäkringsbolag kan man nu förövrigt betala extra för att sänka självrisken för VSG, vilket förstår blir en slags workaround.
Man kan också förhandla till sig självriskcheckar(kom till nytta på förrförra bilen) som gör samma sak.
Hm, skumt, och surt, vad är egentligen poängen med VGS om man ändå får betala skjortan och femti om man faktiskt behöver utnyttja den?
/fth
VSG är helt värdelöst idag. Det gör bilarna dyrare + tvingas du nyttja den en enda gång har du betalat mer än helförsäkring kostar oavsett.
Hade varit bättre och billigare med helförsäkring direkt som i övriga länder. (Kanske kan hoppas EU kliver in och rättar till problemet..)
Hos en hel del försäkringsbolag kan man nu förövrigt betala extra för att sänka självrisken för VSG, vilket förstår blir en slags workaround.
Man kan också förhandla till sig självriskcheckar(kom till nytta på förrförra bilen) som gör samma sak.
Jag har självriskreducering hos Trygghansa, hade det inte varit en p-skada hade jag fått betala 11688kr istället för 16688kr. Ingår i insuremytesla paketet.
Holy crap, så varje gång du råkar ut för en olycka eller någon repar bilen ska man betala nästan 17k i vagnskada????
Det är ju absurd, även om man har reducering så är det som att betala för en gammal bil varje gång.
Tycker även 3k är mycket!
Min model S väntar på uthämtning men jag är mer o mer rädd att man blir såååå luran bara för att man äger en Tesla!
Därför jag tog WaterCircles, lite dyrare för mig 100kr månaden men 3500kr självrisk.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Därför jag tog WaterCircles, lite dyrare för mig 100kr månaden men 3500kr självrisk.
water.png
Tänk på att skadekostnaderna måste överstiga självrisken innan reducering för att självriskreduceringen skall gälla. Om självrisken är på 17k och skadekostnaderna hamnar på 15k så betalar du för skadan istället för självrisken inom VGS och då faller inte reduceringen ut.