Gräset grönare? En 911 & en Ferrari California T

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Gräset grönare? En 911 & en Ferrari California T

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det här är inte menat som någon slags ursäkt för fel och defekter på bilar från Tesla, utan mer för att visa att det kan förkomma även på 'premium'-bilar från andra tillverkare... ;)

Det är i stort sett 'endast' två snubbar som sitter i sina bilar och snackar. Funkar således antagligen helt ok att lyssna på som 'podd' också...

Ifall någon missade den här. En 911 (991) såld i Amerikat:

Ny för mig. En California T såld på den europeiska marknaden:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Re: Gräset grönare? En 911 & en Ferrari California T

Inlägg av BigEasy »

Måndagsexemplar finns av alla märken. Porsche hade jätteproblem med motorn i 996:an har jag för mig och Ferrari är knappast kända för sin höga tillförlitlighet.

Tesla står ut ändå genom att släppa igenom visuella defekter från fabrik. Paneler som sitter snett osv.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Fast är Tesla så illa numera? Jag hittar ärligt talat inte alls så mycket att anmärka på, på min Model Y. Jämfört med min förra BMW så upplever jag ingen dramatisk skillnad i byggkvalitet. Sedan är det skillnad på byggkvalité och driftsäkerhet. Toyota har ofta t.ex mycket hög mekanisk kvalité men känns ganska rappligt byggda. Hyrde en Toyota CH-R för några år sedan och vill påstå att den kändes betydligt sämre byggd än min Model Y. För flertalet tyska märken så gäller raka motsatsen, de känns solitt byggda men har ofta tveksam mekanisk kvalité. Några exempel:

- VAG:s oljetörstiga TSI motorer, vilket också i vissa fall ledde till kamkedjebrott
- VAG:s DSG-7 låda som slet ut kopplingarna i förtid
- BMW:s N47 dieselmotor där kamkedjorna brast i förtid.
- Mercedes M272 V6:a där kamkedjan kunde brista
- BMW:s xDrive som i vissa fall kan få problem med vibrationer i låg fart.

Personligen har jag varit med om en Skoda Superb med TSI motor och DSG låda som vibrerade kraftigt vid krypkörning i låg fart, samt krävde oljepåfyllning var 100:e mil. Min förra BMW X3 drog ingen olja, men EGR ventilen byttes två gånger.
Tycker det är intressant att många som är skeptiska till elbilar är så oroliga för batteribyte. För den som förstår tyska så finns här ett mycket intressant exempel på hur mycket reparationer som krävts för att hålla en BMW 530d E39 på vägen i över 100000 mil:
https://bmw-forum.de/forum/5er/e39/1316 ... nd-943-232
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

tesla newbie skrev: 09 maj 2023 09:56
Fast är Tesla så illa numera? Jag hittar ärligt talat inte alls så mycket att anmärka på, på min Model Y. Jämfört med min förra BMW så upplever jag ingen dramatisk skillnad i byggkvalitet. Sedan är det skillnad på byggkvalité och driftsäkerhet. Toyota har ofta t.ex mycket hög mekanisk kvalité men känns ganska rappligt byggda. Hyrde en Toyota CH-R för några år sedan och vill påstå att den kändes betydligt sämre byggd än min Model Y. För flertalet tyska märken så gäller raka motsatsen, de känns solitt byggda men har ofta tveksam mekanisk kvalité. Några exempel:

- VAG:s oljetörstiga TSI motorer, vilket också i vissa fall ledde till kamkedjebrott

Personligen har jag varit med om en Skoda Superb med TSI motor och DSG låda som vibrerade kraftigt vid krypkörning i låg fart, samt krävde oljepåfyllning var 100:e mil. Min förra BMW X3 drog ingen olja, men EGR ventilen byttes två gånger.

Nej det är väl främst de som byggs i Fremont som är dåliga.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ett drygt två år gammalt Youtubeklipp.

PCM – Porsche Communication Management [...] the central control unit for all audio, communication, navigation, and standard vehicle functions, dvs. även AC slutar fungera i en 2-3 år gammal 911 992 såld på den europeiska marknaden (som då sannolikt var ca 0-1 år gammal)...

Spola fram till 1:10 nedan:

What Is Porsche Communication Management?

Porsche Communication Management, or PCM, is the central control unit for all audio, communication, navigation, and standard vehicle functions within your Porsche. The PCM system features a large high-resolution touchscreen display which makes for easy and convenient operation. [...] The PCM system offers the same ease of use and functionality as your mobile device but allows you to safely and seamlessly access its features while behind the wheel. With the customizable home screen, you can set the functions you care about most front and center.

https://www.porscheirvine.com/research/ ... gement.htm
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

BigEasy skrev: 09 maj 2023 10:00
tesla newbie skrev: 09 maj 2023 09:56

Nej det är väl främst de som byggs i Fremont som är dåliga.
Berlin suger rätt bra också.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Texas - och idioten tog emot bilen...

Säg ett bilmärke som skulle leverera en sån här bil till kund förutom Tesla.
Skriv svar