Fast är Tesla så illa numera? Jag hittar ärligt talat inte alls så mycket att anmärka på, på min Model Y. Jämfört med min förra BMW så upplever jag ingen dramatisk skillnad i byggkvalitet. Sedan är det skillnad på byggkvalité och driftsäkerhet. Toyota har ofta t.ex mycket hög mekanisk kvalité men känns ganska rappligt byggda. Hyrde en Toyota CH-R för några år sedan och vill påstå att den kändes betydligt sämre byggd än min Model Y. För flertalet tyska märken så gäller raka motsatsen, de känns solitt byggda men har ofta tveksam mekanisk kvalité. Några exempel:
- VAG:s oljetörstiga TSI motorer, vilket också i vissa fall ledde till kamkedjebrott
- VAG:s DSG-7 låda som slet ut kopplingarna i förtid
- BMW:s N47 dieselmotor där kamkedjorna brast i förtid.
- Mercedes M272 V6:a där kamkedjan kunde brista
- BMW:s xDrive som i vissa fall kan få problem med vibrationer i låg fart.
Personligen har jag varit med om en Skoda Superb med TSI motor och DSG låda som vibrerade kraftigt vid krypkörning i låg fart, samt krävde oljepåfyllning var 100:e mil. Min förra BMW X3 drog ingen olja, men EGR ventilen byttes två gånger.
Tycker det är intressant att många som är skeptiska till elbilar är så oroliga för batteribyte. För den som förstår tyska så finns här ett mycket intressant exempel på hur mycket reparationer som krävts för att hålla en BMW 530d E39 på vägen i över 100000 mil:
https://bmw-forum.de/forum/5er/e39/1316 ... nd-943-232