Punktering - byta däck?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pberglund
Teslaägare

Punktering - byta däck?

Inlägg av pberglund »

Fick tyvärr punktering nyligen i mina 18tum sommardäck (m3 rwd) tack vare en spik (!) på motorvägen. Lagades temporärt av assistanskåren, funkat okej so far men läcker däcket en del luft vilket betyder att jag just nu behöver pumpa däcket en gång var tredje dag.

Om jag förstår det rätt går det inte att reparera däcken, utan det är bara byta som gäller? Och i så fall är det väl två däck som bör bytas, vilket betyder 6000 kr =/ Någon som har något tips vad man kan göra eller är det bar att bita i det sura? Antar att försäkringar inte täcker däck heller?
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare

Re: Punktering - byta däck?

Inlägg av max001 »

Varför skulle försäkringen inte täcka däcken?

Vid punktering så går det mesta att laga på en däckverkstad, förutom:

"Däcket går ej att reparera ifall skadan sitter utanför slitbanan på däcket eller i sidoväggen."
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

Punktering som inte är vid sidorna går oftast att laga för några hundra. Gå till en däckverkstad
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
pberglund
Teslaägare

Inlägg av pberglund »

Pratade med en däckverkstad som sa att originaldäck från Tesla har en ljudisoleringslager som inte går att laga.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

pberglund skrev: 09 maj 2023 07:19
Pratade med en däckverkstad som sa att originaldäck från Tesla har en ljudisoleringslager som inte går att laga.
Vianor lagade mitt ljudisolerade Pirellidäck (gamla S Raven). Skar ur isoleringen, lagade däcket, limmade tillbaka isoleringen och balanserade för säkerhets skull.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Är ju ett skumgummilager i däcket. Går ofta inte längs kanterna utan i mitten. Har väldigt svårt att se varför det inte skulle gå och laga. Annars är det lätt att göra själv. Finns färdiga kit på biltema. Man borrar ur i hålet, stoppar in en tråd med vulk som låser på insidan av däcket. Klipp av och sen är det klart.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Det stämmer inte. Det är inga problem att laga ett däck med ljuddämpande skumgummi. Fick själv gjort det på den lokala däckverkstan för några månader sedan.

Men har man tryckt in sån där däcklagningsgegga i ett däck med ljuddämpande skum, så är det nog kört.

Så frågan är hur Assistanskåren gjorde den temporära lagningen? Körde de in en "plugg" eller använde de lagningsvätska?

Gissar på det sistnämnda eftersom däcket fortfarande läcker. Det gör det inte om man använder en "plugg"
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag hade nog provat plugga det själv om hålet är i slitbanan, oavsett vad assistanskåren gjort.
Funkar det inte så har man iaf provat och det kostar ju bara någon hundralapp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Fixade precis ett originaldäck lagat som inte höll pluggningen. Däckhandlaren har prylar för att reparera bättre från insidan. Inga problem med ljudisoleringsskummet.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skriv svar