Lackförsegling och spraylackskydd

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

wanyest

Lackförsegling och spraylackskydd

Inlägg av wanyest »

Hej, två frågor om lackförsegling och spraylackskydd från en fruktansvärd nybörjare.

1. Enligt instruktion på https://www.autodude.se/sv/produkt/lack ... q2_one_evo Så bör man vänta med att använda bilden ca 12 timmar efter applicering. Men säg att man tvättar och utför appliceringen i en gör det själv-hall och sedan måste köra hem och parkera på gatan. Hur kan det fungera?

2. Om man har applicerat spraylackskydd sedan tidigare måste man tänka på något extra (rengöringssteg?) innan man applicerar lackförsegligen?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Re: Lackförsegling och spraylackskydd

Inlägg av Lerumsexpressen »

Hej och välkommen till bilvårdens underbart spännande värld.
Som med allt annat finns det olika vägar och filosofier.
Första frågan är, hur gör du idag och hur vill du att det ska fungera sen?
Om du förseglar bilen blir du, enligt mig blir man låst vid produkten du betalat dyrt för.
Jag valde att inte lackskyddsbehandla utan vill handtvätta och testar lite olika produkter, så som avfettningsmedel, förtvättmedel, APC, skumshampoo, shampoo med lättare poleringsmedel, spraywax, snabbwax, ”detailer”, light lacksydd på sprayburk, interiör shampoo, däckbehandlingar och jag polera ”defekter” vid behov.
Testat det mesta från Gyeon, Meguiars och Sonax
Är nu på en lagom nivå där jag tvättar och behandlar hela Teslan inklusive insidan på 2 timmar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
macky

Inlägg av macky »

wanyest skrev: 07 maj 2023 09:05
Hej, två frågor om lackförsegling och spraylackskydd från en fruktansvärd nybörjare.

1. Enligt instruktion på https://www.autodude.se/sv/produkt/lack ... q2_one_evo Så bör man vänta med att använda bilden ca 12 timmar efter applicering. Men säg att man tvättar och utför appliceringen i en gör det själv-hall och sedan måste köra hem och parkera på gatan. Hur kan det fungera?

2. Om man har applicerat spraylackskydd sedan tidigare måste man tänka på något extra (rengöringssteg?) innan man applicerar lackförsegligen?
Innan försegling bör du rengöra bilen med IPA, isopropanol för att behandlingen ska fästa bra. Har kört tershines grejer på mina bilar och det har funkat bra. Men om det är ett riktigt keramiskt lackskydd är det viktigt med bra rengöring innan. Gärna en polering också som avslutas med IPA.

Köra på vanlig väg direkt efter är väl inte optimalt men heller inte ngn katastrof. Jag har gjort detta utomhus i carport och det är ju inte dammfritt. Men kör du iväg från tvätten kommer det ju oundvikligen komma lite vattenstänk och det kan skapa lite fläckar. Jag skulle tvättat bilen, kört hem/till plats för behandlingen och torkat av bilen med ipa för att få bort damm/vattenstänk och sen behandlat. Ej i solen dock.
wanyest

Inlägg av wanyest »

Lerumsexpressen skrev: 07 maj 2023 09:26
Om du förseglar bilen blir du, enligt mig blir man låst vid produkten du betalat dyrt för.
Jag valde att inte lackskyddsbehandla utan vill handtvätta och testar lite olika produkter, så som avfettningsmedel, förtvättmedel, APC, skumshampoo, shampoo med lättare poleringsmedel, spraywax, snabbwax, ”detailer”, light lacksydd på sprayburk, interiör shampoo, däckbehandlingar och jag polera ”defekter” vid behov.
Är nu på en lagom nivå där jag tvättar och behandlar hela Teslan inklusive insidan på 2 timmar.
Tack för svar båda två!

@Lerumsexpressen - förklara gärna lite mer för jag är nybörjare på det här. Varför blir man låst? Och läser jag dig rätt, om man lackskyddsbehandlar så kan/bör/ska man inte handtvätta osv? Det var lite åt det hållet du har gått jag tänkte mig men då kanske man inte ska lackförsegla?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

wanyest skrev: 08 maj 2023 14:42
Lerumsexpressen skrev: 07 maj 2023 09:26
Tack för svar båda två!

@Lerumsexpressen - förklara gärna lite mer för jag är nybörjare på det här. Varför blir man låst? Och läser jag dig rätt, om man lackskyddsbehandlar så kan/bör/ska man inte handtvätta osv? Det var lite åt det hållet du har gått jag tänkte mig men då kanske man inte ska lackförsegla?
Keramiska lackskydd anger ofta i sina UH anvisningar om vilka tvätt- avfettningsmedel du ska använda, tvättvinkel, krav på mellanliggande behandlingar om man vill ha garantier, inte lika självklart att polera lacken vid repor och känns det lurigt med att testa massa olika andra kemikalier och produkter på bilen om det riskerar att förstöra skyddet.
Men jag tror lackskyddsbehandling är utmärkt för 90% av alla bilägare.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar