fth skrev: ↑07 maj 2023 09:03
niklas12 skrev: ↑07 maj 2023 01:24
Ok sammanfattning lägg ner tågtrafiken och låt alla skaffa varsin elbil.
Då kommer vi rädda miljön
Nej, inte alls, tåget är ett fantastiskt transportmedel, och ett utmärkt alternativ till flyget, och förstås mycket bättre än fossilbil. Med tåg kan ju också >99% av dom som färdas pyssla med något annat eller sova, till skillnad mot i en elbil, där minst 20% är fullt sysselsatta med att framföra fordonet.
Det jag vänder mig mot är den allmänt utbredda uppfattningen att man är miljöhjälte när man åker tåg och en miljöbov när man åker med egen elbil.
Det är helt enkelt inte sant.
Jag är också väldigt skeptisk till nya massiva satsningar på snabbtåg etc, det finns inget som tyder på att det kan ge några egentliga klimatvinster på kort eller medellång sikt, och risken är överhängande att andra lösningar (som självkörande bilar o dyl) kommer att göra dessa system helt förlegade när dom väl är färdiga om 20-30-40 år.
/fth
Nu handlade frågan bara om huruvida det var bättre ur miljöhänsyn att köpa en ny elbil för att transportera sig eller
Att åka tåg för privata nöjesresor.
Att det är mer bekvämt att ta bilen håller jag med till 100%
Men att tillverka personbilar med en utnyttjande grad på i bästa fall 2-3% av tiden som sedan skrotas efter 20-25000mil är inte effektivt utnyttjande av resurser.
95% av komponenterna i bilen som skrotas är felfria och det finns gott om vackra lik på bilskrotarna runtom.
För ett tåglok är utnyttjande graden ofta minst 50% av tiden och ofta är de i tjänst bortåt 30år
Om man räknar att tåget färdas liknande sträcka som personbilen under sin livstid så har tåget rullat
ca 1.125.000 mil när det skrotas.
Eller om man vill motsvarande sträcka som 50-60 personbilar
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk