Kvd auktion, ångra köp

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Kvd auktion, ångra köp

Inlägg av Tellus »

Stämmer det att man kan välja att inte slutföra affären efter man tittat på bilen, efter vunnen auktion.
Om man till exempel inte är nöjd med bilen på grund av någonting. Slagavgiften verkar ej heller behöva betalas?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Lund
elbilist

Re: Kvd auktion, ångra köp

Inlägg av Lund »

Hej,

Jag budade hem en dieselbrännare för något år sedan, men när jag var på plats och provkörde så visade det sig att bilen varit krockad två gånger.
Så jag bad (utan motivering) att häva köpet. Vilket jag fick. Dock tog det över en vecka att få åter pengarna.

Samma när jag budade hem en riktig bil, så ångrade jag mig efter vunnen budgivning.
Båda gångerna fick jag tillbaka hela beloppen
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tellus skrev: 03 maj 2023 19:27
Stämmer det att man kan välja att inte slutföra affären efter man tittat på bilen, efter vunnen auktion.
Om man till exempel inte är nöjd med bilen på grund av någonting. Slagavgiften verkar ej heller behöva betalas?
Noll problem.

Enligt deras egna regler så har man ingen skyldighet att köpa bilen. Rent juridiskt tror jag de har mycket svårt att påföra någon avgift även om man inte dyker upp. Det har jag inte provat, men har varit där och sagt nej till ett antal bilar och det är helt problemfritt.

Ska faktiskt dit imorgon. Återstår att se om det blir köp eller ej.

De är också medvetna om att det är en stor brist att de inte redovisar batteriets status, så är man obekväm med att säga nej av annat skäl så kan man alltid klaga på det ;)

Största problemet är betalningen eftersom man oftast bara kan föra över 250k per dag. Jag har gjort som så hittills att jag betalar de sista 250k på plats oavsett och om det är en bil jag lutar åt att inte köpa så avvaktar jag helt med betalning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Vad har du nu budat hem @legato ?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

pejvic skrev: 03 maj 2023 19:57
Vad har du nu budat hem @legato ?
En S för första ggn på mkt länge. Har gått från 6 till "bara" 3 bilar på parkeringen och troligen är en av de tre nu såld så dags att fylla på kanske :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

jag blir nyfiken på vilka era skäl har varit till att tacka nej efter vunnen budgivning. Jag fattar att man kan ångra sig. Jag tänker mer om skälet har varit att beskrivningen av bilens skick har varit fel?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

mussla skrev: 03 maj 2023 23:32
jag blir nyfiken på vilka era skäl har varit till att tacka nej efter vunnen budgivning. Jag fattar att man kan ångra sig. Jag tänker mer om skälet har varit att beskrivningen av bilens skick har varit fel?
Man vet ju inte hur bilen är i skick innan man själv kollat. Bra att man kan hoppa av om man inte blir nöjd. Verkar till och med vara så att man har 14 dagar på sig efter man hämtat bilen också, att ångra sig.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Tellus skrev: 04 maj 2023 00:32
Man vet ju inte hur bilen är i skick innan man själv kollat. Bra att man kan hoppa av om man inte blir nöjd. Verkar till och med vara så att man har 14 dagar på sig efter man hämtat bilen också, att ångra sig.
Jo ör väl inte så dumt, trodde dock dom var duktiga på att visa alla fel men så kanske inte är fallet alltid.

14 dagar ånger är jag något skeptisk till. Är du säker? För nör man säljer bil så får man ju pengarna på ett par dagar och det stod inget sådant i avtalet när jag sålt via kvd.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tellus skrev: 04 maj 2023 00:32
Nej, 14 dagar har du bara om du får bilen hemlevererad. Inte om du godkänt den på plats.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

För min del har det främst rört sig om mer degraderat batteri än jag räknat med, men det är också väldigt olika hur noggranna de varit med att deklarera fel och brister. De är också ganska inkonsekventa med vad de tar upp.

Var tex och kikade på en S Performance med blankt protokoll. Dvs den skulle då vara i nära nog perfekt skick. Visade sig ha ett antal skavanker och var i ganska genomsnittligt skick för en bil som rullat 8000 mil.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar