De inflationsjusterar priset kanske

Moderator: Redaktion
Bara att bestrida av ren princip, be dom visa dessa övermil på mätarställningen vid återlämnandet. Är dom helt dumma i huvudet? Mer och mer pekar på att jag aldrig mer ska leasa en bil.Legato skrev: ↑28 apr 2023 15:21Lämnade nyss tillbaka min operationellt leasade E-tron till Lecab i Karlstad.
Bilen skulle lämnas tillbaka senast sista maj, men då den rullat sina mil inom avtalet och vi just nu har så många bilar så avtalade jag att lämna tillbaka den en månad tidigare. Något jag tänkte borde vara bra för båda parter, de har alltså fått fullt betalt för hela leasingperioden.
De ringde nyss upp och berättade "notan" för lite skrap på kofångaren osv vilket väl var som sig bör, men de vill påföra en avgift som var bland det sjukaste jag hört...
Leasingen omfattade 2000 mil. Jag lämnade tillbaka bilen med 1996 mil på mätaren.
Nu vill de debitera 87 övermil! Motiveringen är att de lägger till baserat på det genomsnittliga antal mil den rullat per månadBilen ska alltså stå hos Lecab alternativt tas tillbaka till Audi Finans men betalning vill de ha för mil den aldrig ska rulla!
Jag utgick ifrån att det var ett missförstånd men han stod på sig, helt absurt.Dafro skrev: ↑28 apr 2023 15:29Bara att bestrida av ren princip, be dom visa dessa övermil på mätarställningen vid återlämnandet. Är dom helt dumma i huvudet? Mer och mer pekar på att jag aldrig mer ska leasa en bil.Legato skrev: ↑28 apr 2023 15:21Lämnade nyss tillbaka min operationellt leasade E-tron till Lecab i Karlstad.
Bilen skulle lämnas tillbaka senast sista maj, men då den rullat sina mil inom avtalet och vi just nu har så många bilar så avtalade jag att lämna tillbaka den en månad tidigare. Något jag tänkte borde vara bra för båda parter, de har alltså fått fullt betalt för hela leasingperioden.
De ringde nyss upp och berättade "notan" för lite skrap på kofångaren osv vilket väl var som sig bör, men de vill påföra en avgift som var bland det sjukaste jag hört...
Leasingen omfattade 2000 mil. Jag lämnade tillbaka bilen med 1996 mil på mätaren.
Nu vill de debitera 87 övermil! Motiveringen är att de lägger till baserat på det genomsnittliga antal mil den rullat per månadBilen ska alltså stå hos Lecab alternativt tas tillbaka till Audi Finans men betalning vill de ha för mil den aldrig ska rulla!
Om du kommit dit sista maj istället med 1996mil så hade det varit lugnt alltså? Sjukt isf.Legato skrev: ↑28 apr 2023 15:33Jag utgick ifrån att det var ett missförstånd men han stod på sig, helt absurt.Dafro skrev: ↑28 apr 2023 15:29Bara att bestrida av ren princip, be dom visa dessa övermil på mätarställningen vid återlämnandet. Är dom helt dumma i huvudet? Mer och mer pekar på att jag aldrig mer ska leasa en bil.Legato skrev: ↑28 apr 2023 15:21Lämnade nyss tillbaka min operationellt leasade E-tron till Lecab i Karlstad.
Jag kommer bestrida det även om det är småpengar i sammanhanget. Men sånt här gör verkligen att man känner att man, precis som du säger, aldrig ska op-leasa igen![]()
En solklar princip, hade gått till nästa chef. Vissa saker kan man inte släppa, återförsäljare av Audi verkar ju tyvärr inte alltid glänsa.Legato skrev: ↑28 apr 2023 15:33Jag utgick ifrån att det var ett missförstånd men han stod på sig, helt absurt.Dafro skrev: ↑28 apr 2023 15:29Bara att bestrida av ren princip, be dom visa dessa övermil på mätarställningen vid återlämnandet. Är dom helt dumma i huvudet? Mer och mer pekar på att jag aldrig mer ska leasa en bil.Legato skrev: ↑28 apr 2023 15:21Lämnade nyss tillbaka min operationellt leasade E-tron till Lecab i Karlstad.
Jag kommer bestrida det även om det är småpengar i sammanhanget. Men sånt här gör verkligen att man känner att man, precis som du säger, aldrig ska op-leasa igen![]()
För mig handlade det alltså enbart om att bilen återlämnades i förtid. Hade jag väntat till leasingperiodens slut (ett sämre alternativ för båda parter såklart) så hade de inte kunnat debitera något... Helt absurt och har man en så sjuk regel borde man ju iaf informera om det vid diskussionen om förtida återlämning. De hävdar att det är Audi Finans regler, dvs att det inte är återförsäljarens beslut. Ingen aning om det är sant.Nect skrev: ↑28 apr 2023 20:52Låter helt sjukt!
Lämnade tillbaka min nyligen och får bara betala för övermilen allt annat ansågs vara ”normalt slitage”.
Övermilen var även exakt det milantal som jag kört för mycket när den lämnades in. Så det kanske är olika beroende på vilken återförsäljare man pratar med?
Men sen tog jag en ny bil av samma återförsäljare så de släpper väl säkert igenom små saker då?
Ok!Legato skrev: ↑28 apr 2023 21:03För mig handlade det alltså enbart om att bilen återlämnades i förtid. Hade jag väntat till leasingperiodens slut (ett sämre alternativ för båda parter såklart) så hade de inte kunnat debitera något... Helt absurt och har man en så sjuk regel borde man ju iaf informera om det vid diskussionen om förtida återlämning. De hävdar att det är Audi Finans regler, dvs att det inte är återförsäljarens beslut. Ingen aning om det är sant.Nect skrev: ↑28 apr 2023 20:52Låter helt sjukt!
Lämnade tillbaka min nyligen och får bara betala för övermilen allt annat ansågs vara ”normalt slitage”.
Övermilen var även exakt det milantal som jag kört för mycket när den lämnades in. Så det kanske är olika beroende på vilken återförsäljare man pratar med?
Men sen tog jag en ny bil av samma återförsäljare så de släpper väl säkert igenom små saker då?
Övriga kostnader kändes ok. Hoppades att de skulle gå under normalt slitage pga att bilen totalt sett var i väldigt fint skick, men den skada som var på kofångaren (blev påbackad vid en Ionity i Spanien) förstår jag ändå att de ville debitera för. Några andra småskador lät de iaf gå som normalt slitage.
Låter ju också helt galet. Ska man se det som gentilt. Menar dom att man måste på exakt samma dag. Är det bara Audi som håller på så här?Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:15Ok!Legato skrev: ↑28 apr 2023 21:03För mig handlade det alltså enbart om att bilen återlämnades i förtid. Hade jag väntat till leasingperiodens slut (ett sämre alternativ för båda parter såklart) så hade de inte kunnat debitera något... Helt absurt och har man en så sjuk regel borde man ju iaf informera om det vid diskussionen om förtida återlämning. De hävdar att det är Audi Finans regler, dvs att det inte är återförsäljarens beslut. Ingen aning om det är sant.Nect skrev: ↑28 apr 2023 20:52Låter helt sjukt!
Övriga kostnader kändes ok. Hoppades att de skulle gå under normalt slitage pga att bilen totalt sett var i väldigt fint skick, men den skada som var på kofångaren (blev påbackad vid en Ionity i Spanien) förstår jag ändå att de ville debitera för. Några andra småskador lät de iaf gå som normalt slitage.
Det du får betala, det är inte en avbrottsavgift?
Det vet jag att min säljare nämnde att man får betala om bilen lämnas tillbaka i förtid (men tar man ut en ny bil stryks den avgiften). Jag lämnade in min ca 5 dagar innan det riktiga datumet och skulle då få betala en avbrottsavgift trots att jag betalat för hela månaden. Men eftersom jag tog ut en ny så ströks den avgiften.
Banker, fastighetsbolag etc. utövar mer eller mindre samma princip. Och så leasingen är utfärdad av en ”bank” så kommer det troligen därefter.Dafro skrev: ↑28 apr 2023 21:26Låter ju också helt galet. Ska man se det som gentilt. Menar dom att man måste på exakt samma dag. Är det bara Audi som håller på så här?Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:15Ok!Legato skrev: ↑28 apr 2023 21:03För mig handlade det alltså enbart om att bilen återlämnades i förtid. Hade jag väntat till leasingperiodens slut (ett sämre alternativ för båda parter såklart) så hade de inte kunnat debitera något... Helt absurt och har man en så sjuk regel borde man ju iaf informera om det vid diskussionen om förtida återlämning. De hävdar att det är Audi Finans regler, dvs att det inte är återförsäljarens beslut. Ingen aning om det är sant.Nect skrev: ↑28 apr 2023 20:52Låter helt sjukt!
Det vet jag att min säljare nämnde att man får betala om bilen lämnas tillbaka i förtid (men tar man ut en ny bil stryks den avgiften). Jag lämnade in min ca 5 dagar innan det riktiga datumet och skulle då få betala en avbrottsavgift trots att jag betalat för hela månaden. Men eftersom jag tog ut en ny så ströks den avgiften.
Det är ingen merkostnad för dem, det blir ju bara en större intjäning att få tillbaka en nyare bil som de redan fått fullt betalt för...Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:42Banker, fastighetsbolag etc. utövar mer eller mindre samma princip. Och så leasingen är utfärdad av en ”bank” så kommer det troligen därefter.Dafro skrev: ↑28 apr 2023 21:26Låter ju också helt galet. Ska man se det som gentilt. Menar dom att man måste på exakt samma dag. Är det bara Audi som håller på så här?Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:15Ok!Legato skrev: ↑28 apr 2023 21:03För mig handlade det alltså enbart om att bilen återlämnades i förtid. Hade jag väntat till leasingperiodens slut (ett sämre alternativ för båda parter såklart) så hade de inte kunnat debitera något... Helt absurt och har man en så sjuk regel borde man ju iaf informera om det vid diskussionen om förtida återlämning. De hävdar att det är Audi Finans regler, dvs att det inte är återförsäljarens beslut. Ingen aning om det är sant.Nect skrev: ↑28 apr 2023 20:52Låter helt sjukt!
Men ytterst märkligt om man ser till att betala allt som de skulle fått in. Så jag förstår inte riktigt vad det blir för merkostnad att avsluta avtalet i förtid.
Låter ju helt sjukt. Så om du tar tillbaka bilen men parkerar den utanför handlaren och lämnar tillbaka på dagen så behöver du inte betala övermilen? (kanske en möjlig kompromiss/förhandling för att de ska stryka övermilen.Legato skrev: ↑28 apr 2023 22:20Det är ingen merkostnad för dem, det blir ju bara en större intjäning att få tillbaka en nyare bil som de redan fått fullt betalt för...Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:42Banker, fastighetsbolag etc. utövar mer eller mindre samma princip. Och så leasingen är utfärdad av en ”bank” så kommer det troligen därefter.Dafro skrev: ↑28 apr 2023 21:26Låter ju också helt galet. Ska man se det som gentilt. Menar dom att man måste på exakt samma dag. Är det bara Audi som håller på så här?Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:15Ok!Legato skrev: ↑28 apr 2023 21:03
För mig handlade det alltså enbart om att bilen återlämnades i förtid. Hade jag väntat till leasingperiodens slut (ett sämre alternativ för båda parter såklart) så hade de inte kunnat debitera något... Helt absurt och har man en så sjuk regel borde man ju iaf informera om det vid diskussionen om förtida återlämning. De hävdar att det är Audi Finans regler, dvs att det inte är återförsäljarens beslut. Ingen aning om det är sant.
Men ytterst märkligt om man ser till att betala allt som de skulle fått in. Så jag förstår inte riktigt vad det blir för merkostnad att avsluta avtalet i förtid.
Men nej, det var inte en avbrottsavgift (vilket i sig också låter absurt, givet full betalning), det var just övermil.
Mmm, bra exempel att anföra gällande hur absurt det är iaf!Nect skrev: ↑29 apr 2023 08:45Låter ju helt sjukt. Så om du tar tillbaka bilen men parkerar den utanför handlaren och lämnar tillbaka på dagen så behöver du inte betala övermilen? (kanske en möjlig kompromiss/förhandling för att de ska stryka övermilen.Legato skrev: ↑28 apr 2023 22:20Det är ingen merkostnad för dem, det blir ju bara en större intjäning att få tillbaka en nyare bil som de redan fått fullt betalt för...Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:42Banker, fastighetsbolag etc. utövar mer eller mindre samma princip. Och så leasingen är utfärdad av en ”bank” så kommer det troligen därefter.Dafro skrev: ↑28 apr 2023 21:26Låter ju också helt galet. Ska man se det som gentilt. Menar dom att man måste på exakt samma dag. Är det bara Audi som håller på så här?Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:15
Ok!
Men nej, det var inte en avbrottsavgift (vilket i sig också låter absurt, givet full betalning), det var just övermil.
Så skulle jag nog ha gjort.Legato skrev: ↑29 apr 2023 13:26Mmm, bra exempel att anföra gällande hur absurt det är iaf!Nect skrev: ↑29 apr 2023 08:45Låter ju helt sjukt. Så om du tar tillbaka bilen men parkerar den utanför handlaren och lämnar tillbaka på dagen så behöver du inte betala övermilen? (kanske en möjlig kompromiss/förhandling för att de ska stryka övermilen.Legato skrev: ↑28 apr 2023 22:20Det är ingen merkostnad för dem, det blir ju bara en större intjäning att få tillbaka en nyare bil som de redan fått fullt betalt för...Nect skrev: ↑28 apr 2023 21:42Banker, fastighetsbolag etc. utövar mer eller mindre samma princip. Och så leasingen är utfärdad av en ”bank” så kommer det troligen därefter.
Grattis, och det var väl väldigt snällt av dom ändå. Men visst lite kommunikation vore väl inte fel.Legato skrev: ↑03 maj 2023 09:39Glädjande nog så visade sig alltihop vara ett missförstånd.
De kommer kreditera tillbaka den sista månadsavgiften men då istället debitera "övermilen".
Ingen hade tidigare nämnt att de avsåg stryka den sista månadsavgiften utan det enda jag fick höra tidigare var debiteringen för övermil. Nu när jag pratade med en chef så kom dock det fram och då var det ju i slutändan betydligt bättre för mig än jag trodde.
Kommunikation verkar inte vara deras starka sida dock, inför återlämning gjorde jag ett "Pre-Test" hos Olofsson Bil i Haninge. Detta görs för kund/min skull så man vet om skador eller brister man kan komma att debiteras för. Protokollet fick jag dock aldrig se... Olofsson hade en process för protokollet och Lecab en annan och efter ca fem försök att få dem att kommunicera med varandra så gav jag upp... Lecab betalade testet och pga det ville Olofsson inte lämna ut protokollet, utan det skulle först skickas till Lecab innan jag fick ta del av det. För skickandet hade de olika processer och respektive företag vägrade acceptera den andras rutin![]()
Well, well, slutet gott, allting gott!![]()
Har inte folk varit rätt missnöjda med de där kamerorna som det här exemplaret har istället för riktiga sidobackspeglar?...
All utrustning som du behöver, var riktigt bra pris på denna!
Även jag håller med, bra pris, men pröva att kör med kamerorna och kolla vad det kostar att laga om det nu är ett vanligt fel. Jag hade hellre köpt en med vanliga speglar, men till det priset så varför inte.Nect skrev: ↑03 maj 2023 23:29All utrustning som du behöver, var riktigt bra pris på denna!
Som posten ovan skriver så är de digitala sidospeglarna lite av en vattendelare. Många har fått problem med kondens i kameralinsen och bilen är utan garanti så det kan bli dyrt att fixa om de inte redan är utbytta?
Enligt annonsen så ger Lecab 12 månaders garanti.Nect skrev: ↑03 maj 2023 23:29All utrustning som du behöver, var riktigt bra pris på denna!
Som posten ovan skriver så är de digitala sidospeglarna lite av en vattendelare. Många har fått problem med kondens i kameralinsen och bilen är utan garanti så det kan bli dyrt att fixa om de inte redan är utbytta?