E Golf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: E Golf

Inlägg av Tars »

Skönt att höra att det bara är några km som skiljer sig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: E Golf

Inlägg av Tars »

Kommer få en offert i nästa vecka. Om man måste åka vag så verkar e-golfen det enda man har att välja på tyvärr när det kommer till ren elbil.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E Golf

Inlägg av Leo »

Kommer också köra 18" på den nya.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: E Golf

Inlägg av Tars »

Verkar va en poppis bil här på forumet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E Golf

Inlägg av Mats »

Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Hade aldrig några problem under mina 1.5 år men kan i ärlighetens namn inte säga om det någonsin var -30 c.

Men CSS:ade ett par sommarlångresor, till exempel 6-7 gånger-CSS i rad Halmstad -Stockholm i motorvägsfart utan tillstymmelse till sänkt laddhastighet pga överhettning eller så. Nu är inte snittladdhastigheten speciellt hög på ett ~21kwh batteri men ändå. Förstod aldrig behovet av batterikyla/värme förrän jag köpte teslan. Då insåg jag att vinterräckvidden hade kunnat varit bättre om batteriet kunde ha värmts från laddkabeln.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E Golf

Inlägg av Leo »

Har kört e-Golf under snart 3år. Har som kallast kört i -23 och det funkade utan problem i varje fall.

Tycker det är en fantastiskt trevlig "vardagsbil" att köra omkring med då man inte ska på långresor. På det "den kan" är den ofta bättre/smidigare än vår Model S. På långresor är självklart Teslan överlägsen av naturliga skäl.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: E Golf

Inlägg av gellerstam »

Tars skrev:
... Om man måste åka vag så verkar e-golfen det enda man har att välja på tyvärr när det kommer till ren elbil.
Nu har vi inte haft vår Elin (WV e-Up! ) så länge men hitintills är vi mkt nöjda. Räckvidden räcker gott för vårat ändamål. CCS-laddaren i Rättvik toppade som mest 46kW, men jag stirrade inte konstant på laddaren under hela laddningen.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E Golf

Inlägg av Leo »

Gellerstam: jag körde e-up under 13månader och 1900mil och jag upplevde den faktiskt lite roligare/piggare än e-Golf! Mera Go-Cart känsla så att säga. Suveränt trevlig bil i alla fall.

Den har också extra ljudisolering så den går väldigt tyst. Tystare än många andra elbilar enligt tidningstester osv. Sen är det kompakta ytterformatet (360cm) suveränt i stan.

Skulle säga att e-Golfen i praktiken har 3 mil i skillnad på räckvidd. För oss blir det avgörande då vi har 12mil om vi ska fram o tillbaka till vår sommarstuga. Då åker vi också ofta 4 personer med lite packning.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: E Golf

Inlägg av Bjelke »

Mats skrev:
Bjelke skrev:
Hur funkar det om det blir typ 30 minus ute? Har dom ingen värme alls för sånt heller?
Hade aldrig några problem under mina 1.5 år men kan i ärlighetens namn inte säga om det någonsin var -30 c.

Men CSS:ade ett par sommarlångresor, till exempel 6-7 gånger-CSS i rad Halmstad -Stockholm i motorvägsfart utan tillstymmelse till sänkt laddhastighet pga överhettning eller så. Nu är inte snittladdhastigheten speciellt hög på ett ~21kwh batteri men ändå. Förstod aldrig behovet av batterikyla/värme förrän jag köpte teslan. Då insåg jag att vinterräckvidden hade kunnat varit bättre om batteriet kunde ha värmts från laddkabeln.
Jag tänkte mest på, som jag skrev i ett senare inlägg, om batteriet saknar värmare så förstörs det ju när man kommer neråt 20 minus, inte så att det säckar ihop direkt men det degraderas
ganska rejält ju kallare det blir, och det är inget man märker omedelbart på räckvidden och sånt utan det tar lite tid. Inte så kul om batteriet tappar tex 10% på en vinter osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E Golf

Inlägg av Leo »

Nja "Litiumplätering" eller vad det heter som riskerar att hända vid stark kyla kräver nog avsevärt kallare än -20gr.

Har skrivits lite om det i tidningen "Elbilen" bland annat. Där man frågat batteriforskare om just det. Alla var dock överrens om att det i praktiken i verkligheten för elbilar inte var något problem. Dock i teorin är det korrekt ett fenomen som finns vid väldigt stark kyla.

Har ju rullat elbilar i kalla länder länder tidigare utöver Sverige. Tex Norge och Kanada som har mer erfarenheter av detta.

Vinterdiesel från mälardalen och nedåt garanteras väl bara för -26gr, norra Sverige -32. Apple garanterar en iPhone från 0! Osv. Så det finns alltid olika normer/köldgränser angivet där leverantörer, underleverantörerna garanterar 100% funktion på 100% av produkterna så att säga. Det är ju i vissa fall också för att testprocedurerna/normen gäller just dessa temperaturer så då utförs testerna vid dessa gränser.

Har även läst att användning/kapacitet vid stark kyla påverkas av hur mycket "vätska" olika batterier innehåller.

Där också den "inre resistansen" påverkar, som även påverkar självurladdningen.

Så det är nog lite olika hur olika elbilars batterier är uppbyggda och därigenom deras egenskaper.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: E Golf

Inlägg av Vasp »

Inga bilar skulle jag säga fungerar i star kyla utan att få försämrade egenskaper. Vi är nog många i norra Sverige som inte har kommit iväg på morgonen då bensin eller oftare dieselbilen vägrar gå igång i kylan bara för att man glömde koppla in motorvärmaren.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: E Golf

Inlägg av Leo »

Min far körde skogsmaskiner i norr. Kallare än -28 körde man inte.

Eftersom man "körde sönder" för mer pengar på maskinen än man tjänade in.

Metall blir sprött, hydraulslangar spricker osv. Dessutom förbaskat kallt att reparera med merallverktyg!

Så stark kyla är ett problem oavsett drivmedel.

-30 är det måååååånga vanliga bilar som inte vill starta, 12V batteriet för svagt, problem med bränslet osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
SwedishAdvocate
Inlägg: 5641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: E Golf

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är det den här tråden som är huvudtråden för e-Golf?

Hur som helst...

Har tyvärr hittat en sopig konstruktion på nästan alla Golf MK7, så gissar att det här tyvärr även gäller e-Golf...

Framför bakhjulet längst ner så går det in en plåtkant framför bakhjulets slitbana (se bild nedan). Ett 'relativt' utsatt ställe... Verkar som det kan hålla sådär cirkus 16.000 mil innan det blir sönderblästrat ngnstans längs den här plåtkanten... Kanske lite beroende på hur mycket 'racinglinje' man kör (eller grusväg). Hursomhelst... Blir det ett stenskott ner till plåten så blir det rost...

Och är bilen 7 år eller äldre så gissar jag att VW kommer säga att det beror på ett "stenskott"... Är bilen nyare så kanske de säger något annat...

Se. t.ex:
https://www.vwvortex.com/threads/rust-i ... r.9472383/
https://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=287877.0

Vet inte vad det här kostar att fixa på en vettig verkstad. Var förbi och snackade med en. Om jag förstod det rätt så skulle det gå på 3000-4000. Lät lågt. Och undrar hur länge det håller...

EDIT: Tre till fyra lax var en uppskattning för att fixa det här på både vänster och höger sida...

EDIT 2: Bilden nedan är inte min bil. Den är tagen en från en av länkarna ovan för att illustrera problemet.

Bild
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: E Golf

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Det löjliga är att det inte ser ut så här på jämnåriga Skoda eller Audi. Osäker på SEAT. Och på Golf MK8 har de så klart rättat till det här. På den konstruktionen finns det ingen sån här exponerad plåtkant...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: E Golf

Inlägg av mans71 »

VW är kanske inte så bra på rostskydd? Vår e-Golf reste sig lacken på ett par ställen på bakluckan. Sålde innan det började trilla loss bitar.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: E Golf

Inlägg av taliz »

Köp en rostätare på biltema och peta i lite färg?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: E Golf

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 26 apr 2023 12:36
Köp en rostätare på biltema och peta i lite färg?
Bilden ovan är inte min bil. Det är 'bara' en bild jag tog för att illustrera problemet. Jag har kollat på angreppen på min bil i tre gångers förstoring. För att komma åt ordentligt på min bil behöver jag inte bara ta av hjulen. Jag behöver även (åtm. delvis) montera bort innerskärmarna på båda sidorna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E Golf

Inlägg av mati »

Har kollat på min e-Golf. Vad jag kan se inte en smula rost efter 11000 mil och 5 år. Nu har jag visserligen lite tur att grusvägen börjar strax efter där jag bor. Fram hit är det asfalt och bilen körs därför inte så ofta på grusväg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E Golf

Inlägg av mati »

Jag får korrigera mitt tidigare svar. Vänster bak visar den tydliga tecken på rost. Mer än bilden ovan. Det var ju inte bra och kan per definition inte inträffa eftersom den ska vara felfri. :o Skit också.
Går det på garanti tro? Eller vad gör man?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: E Golf

Inlägg av AAKEE »

Leo skrev: 08 sep 2017 12:06
Nja "Litiumplätering" eller vad det heter som riskerar att hända vid stark kyla kräver nog avsevärt kallare än -20gr.
Lithium plating uppstår redan vid 0C vid laddning, man ska inte ladda lithiumbatterier i minusgrader, det tar död på dem.

För kör-cykler, redan 10C celltemp äkar degraderibgen per cykel och även om batterierna tål att laddas ur i minusgrader är det väldigt kostsamt degraderingsmässigt.

Det framgår väldigt tydligt om man läser forskning på området.

En Tesla börjar aldrig ladda föränn batteriet är på plussidan, runt +3C krävs.

För körning så värmer Teslan upp batteriet asap till precis över 0 om man tar den med kallt batteri.
(Jag har en skärm framför ratten med alla såna data synliga som dessutom skickas hem och lagras som loggar)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: E Golf

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 01 maj 2023 13:07
Jag får korrigera mitt tidigare svar. Vänster bak visar den tydliga tecken på rost. Mer än bilden ovan. Det var ju inte bra och kan per definition inte inträffa eftersom den ska vara felfri. :o Skit också.
Går det på garanti tro? Eller vad gör man?
Åk och prata med din VW-verkstad och se vad de säger.

Själv har jag dålig koll på det här med reklamationer, men det kanske är en möjlighet. Kanske lämpligt att kolla upp det om du inte redan har koll på den biten.

Tror de här kan svara på frågor om reklamationer:

https://www.hallakonsument.se/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: E Golf

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Till mig sa VW att det var "stenskott". Så för mig blir det att laga på en annan bilverkstad eftersom jag inte anser att jag kan göra ett tillräckligt bra jobb själv. Att laga båda sidorna kommer gå på ca 3000-4000 kr. Och jag kommer bli av med bilen ca 3 dagar. Så det kunde ju ha varit värre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5641
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: E Golf

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Den verkstad jag använder blev jag rekommenderad av min VW-verkstads skadereglerare i ett tidigare ärende (Den gången var det högst sannolikt inte VW's fel, så jag borde väl egentligen ha skippat att snacka med dem den gången, men fick iallafall en vad det verkar vettig verkstadsrekommendation...).

Läste sen recensioner om den aktuella verkstan på den här sidan:

https://www.reco.se/

Det gav ett vettigt intryck.

Har således använt dem en gång tidigare i två andra ärenden. De fixar även blåljusbilar. Det stod en Polis-VW-buss inne i verkstadshallen sist jag var där...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E Golf

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev: 01 maj 2023 13:25
mati skrev: 01 maj 2023 13:07
Jag får korrigera mitt tidigare svar. Vänster bak visar den tydliga tecken på rost. Mer än bilden ovan. Det var ju inte bra och kan per definition inte inträffa eftersom den ska vara felfri. :o Skit också.
Går det på garanti tro? Eller vad gör man?
Åk och prata med din VW-verkstad och se vad de säger.

Själv har jag dålig koll på det här med reklamationer, men det kanske är en möjlighet. Kanske lämpligt att kolla upp det om du inte redan har koll på den biten.

Tror de här kan svara på frågor om reklamationer:

https://www.hallakonsument.se/
Det är så som jag ser det bara på ena sidan. Bilen ska snart servas ändå. Vi får se vad de säger. Det måste ju fixas oavsett. Då är man glad att det är en företagsbil och att man betalar med oskattade pengar. Billigare än en ny bil blir det ju. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: E Golf

Inlägg av Tellus »

Någon som vet serviceintervallen på en e-golf 2019.
Kollar man på vw hemsida står det 2år/3000mil

Har hört att vw ibland "råkar" programmera om till 1 års intervall, eller är det olika intervall beroende på årsmodell?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar