Sälj hojarna så ska du se att bilförsäkringen blir billigare.taliz skrev: ↑01 maj 2023 12:50Var kan jag se "den faktiska modellen"?OfarligTesla skrev: ↑01 maj 2023 12:02Om du kollar på den faktiska modellen så finns det gott om faktorer som skulle förklara det. Utan att röja företagshemligheter kan jag kan dock lova dig att inkomst inte tas med för en majoritet av bolagen.
Inkomst stor påverkan på försäkring?
Moderator: Redaktion
Re: Inkomst stor påverkan på försäkring?
-
För de bolag som tar med inkomst gissar jag att högre inkomst ger lägre premie. Vore intressant ifall någon vet hur stora procentsatser det handlar om på ett ungefär...OfarligTesla skrev: ↑01 maj 2023 12:02Om du kollar på den faktiska modellen så finns det gott om faktorer som skulle förklara det. Utan att röja företagshemligheter kan jag kan dock lova dig att inkomst inte tas med för en majoritet av bolagen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- OfarligTesla
- Teslaägare
Du får börja jobba med att bygga sådana modeller på ett försäkringsbolag, de är företagshemligheter och inget som visas publikt.
Jag har som sagt aldrig hört talas om något bolag som tar med inkomst som faktor i premiesättningen, min gissning utifrån hur data brukar se ut på sådant här är att ifall något litet bolag tar med det som faktor så är det något man lägger på efter som en mer schablonmässig sak snarare än bakar in i modellen direkt.SwedishAdvocate skrev: ↑01 maj 2023 13:05För de bolag som tar med inkomst gissar jag att högre inkomst ger lägre premie. Vore intressant ifall någon vet hur stora procentsatser det handlar om på ett ungefär...