MY LR hantera laddning när man inte använder bilen på länge
Moderator: Redaktion
MY LR hantera laddning när man inte använder bilen på länge
Hämtar ut ny MYLR inom kort. Ursäkta nybörjarfråga… Måste direkt låta bilen stå ett par veckor eller längre tyvärr. Om man inte har laddmöjlighet, hur mkt förbrukar bilen per dygn när den inte används? Har läst någonstans att den drar ca 1% per dygn. Stämmer det? Vill inte ladda för mkt innan man låter den stå då det inte är bra för batteriet.
Passar på och fråga samtidigt hur ni gör när ni har laddare och inte använder bilen på länge. Hur ställer ni in laddningen då? T ex ladda lite var tredje dag upp till 40%?
Passar på och fråga samtidigt hur ni gör när ni har laddare och inte använder bilen på länge. Hur ställer ni in laddningen då? T ex ladda lite var tredje dag upp till 40%?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MY LR hantera laddning när man inte använder bilen på länge
50% är lägsta inställningen. Men den drar inte mycket när den bara står, jag hade laddat till 50% och nöjt mig med det. Det kommer vara mycket mer än 40% kvar när du kommer hem - men stäng av sentry mode.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
Jonas har gett ett bra svar.
Jag som sparar på batteriet lämnar bilen utan att ladda den innan.
Hade 32% infor en tre veckors utlandsresa i somras. Polaren hämtade från Servicecenter (300 km körning), så för att han inte skulle få räckviddsångest blev det 32% väl hemma.
Jag hade siktat på 15-20% om jag hade kört.
Min bil står ofta under 20% när jag jobbar (en vecka i stöten) och laddas kort före hemfärd.
Mitt batteri har avsevärt lägre degradering än genomsnittet.
Är man inte brydd om att minimera degraderingen fungerar alla laddningsnivåer bra, det är ingen fara för batteriet.
Jag som sparar på batteriet lämnar bilen utan att ladda den innan.
Hade 32% infor en tre veckors utlandsresa i somras. Polaren hämtade från Servicecenter (300 km körning), så för att han inte skulle få räckviddsångest blev det 32% väl hemma.
Jag hade siktat på 15-20% om jag hade kört.
Min bil står ofta under 20% när jag jobbar (en vecka i stöten) och laddas kort före hemfärd.
Mitt batteri har avsevärt lägre degradering än genomsnittet.
Är man inte brydd om att minimera degraderingen fungerar alla laddningsnivåer bra, det är ingen fara för batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack för goda råd. Vill absolut försöka minimera degraderingen. Ok. Satsar på lägre laddnivå innan resan.
Det kan vara bra att kolla över ett dygn eller ngt innan man reser att bilen inte är konstant vaken av ngn anledning tex någon app man använder, eller en tjänst. (skulle man glömma Sentry på är det ingen kris, den stängs ned vids 20%).
Jag använder Teslafi, och vet att min bil inte väcks av teslafi.
Om man kollar SOC i Tesla-appen väcks bilen, så man kan ju göra det någon gång, säg 1 gång i veckan om man vill...men gör man det en gång i timmen kommer batteriet dras ur (bilen drar runt 200W när den är vaken).
När jag åkte till USA lämnades bilen med 33% och hade 31% efter nästan tre veckor.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Se bara till att Sentry är avslaget...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ska man vara petig så mår batterier som bäst när de är laddat till runt 50% så ska man ställa den en längre tid så är det väll runt där man bör ligga.
Japp, det rationella är väl att ställa laddnkvån till 50% och lämna bilen inkopplad.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag hade varit lite nojig att lämna bilen inkopplad med tanke på åskväder och annat, säkert opåkallat. Men eftersom bilen knappt tappar något över tid så hade jag ändå lämnat utan sladden inkopplad.
Model Y LR AWD 2022
Nej, så är det inte. Du har gått på en myt.
Så här ser Calendar Aging ut för de tre vanligaste kemierna:
(Denna bild är tagen ur en forskningsrapport, och det finns bokstavligen hundratals rapoorter som visar på samma sak).
Ju lägre SOC desto lägre degradering, och ju lägre temp desto mindre degradering.
Jag köpte 35 Panasonic NCA (2170, närbesläktade med model 3/Y’s celler som jag lagrat i olika SOC sedan dess.
Mina mätdata under ett drygt år stödjer istort det bilden visar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Värt att nämna är även att undvika att ha olika tredjepartsmjukvaror som övervakar bilen igång om du ska lämna bilen stående. De kan väcka bilen och då drar den mer ström. Konfigurerar du dess rätt så är det ingen fara, men det är inte ovanligt att standardinställningen gör att bilen väcks på tok för ofta.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Innan vi åkte på en treveckors USA-resa i somras så hade i princip alla robotklippare slagits ut i bostadsområdet (inte vår, inplockad pga åska), många teveapparater etc gått.
Hos närmsta grannen var allt skjutet, TV + TV-boxar, datorer etc. En AppleTV hade klarat sig.
Jag hade ändå inte tänkt lämna bilen kopplad men det blev ju liksom än mindre tvekan.
(Min tappade 2% på tre veckor)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Okej, där ser man.AAKEE skrev: ↑27 apr 2023 13:35Nej, så är det inte. Du har gått på en myt.
Så här ser Calendar Aging ut för de tre vanligaste kemierna:
(Denna bild är tagen ur en forskningsrapport, och det finns bokstavligen hundratals rapoorter som visar på samma sak).
03448112-B4CA-48C8-93FE-0C186D8038A9.jpeg
Ju lägre SOC desto lägre degradering, och ju lägre temp desto mindre degradering.
Jag köpte 35 Panasonic NCA (2170, närbesläktade med model 3/Y’s celler som jag lagrat i olika SOC sedan dess.
Mina mätdata under ett drygt år stödjer istort det bilden visar.
Ja, det finns ett helt gäng med myter.
De lever ett lätt liv, då många på forumen försvarar dem

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Sen är det väl också så att bilarna verkar skeppas med max 20%. I allafall vad man kan se på senaste kvartalshetsens kinabilar som många inte hann laddas upp.
Det verkar osannolikt om tesla låter bilar stå med under 20% i två månader om det hade varit skadligt för batterierna.
Så visst är det någon slags rykten som cirkulerar, man läser många på olika trådar på fb som tror att batterierna mår bästa av att nästan alltid stå på 80%. De säger också att "Elon säger det". Och att "Tesla rekommenderar det".
Då är det ju konstigt att de inte följer sina egna rekommendationer.
Det verkar osannolikt om tesla låter bilar stå med under 20% i två månader om det hade varit skadligt för batterierna.
Så visst är det någon slags rykten som cirkulerar, man läser många på olika trådar på fb som tror att batterierna mår bästa av att nästan alltid stå på 80%. De säger också att "Elon säger det". Och att "Tesla rekommenderar det".
I Teslas underlag för certifiering i USA hos EPA framgår att batterier som är lagerställda skall laddas till mellan 15-50%, ”To maintain Service life”.pejvic skrev: ↑27 apr 2023 23:32Sen är det väl också så att bilarna verkar skeppas med max 20%. I allafall vad man kan se på senaste kvartalshetsens kinabilar som många inte hann laddas upp.
Det säger en hel del, och det ligger helt i linje med det vi ser om calendar aging. 50% är under 55% och 15% är nog en rimlig nivå då man inte i förväg vet hur länge det kommer ligga i storage, dvs en marginal nedåt för att det kanske blir liggande ett år eller något.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
ja men denna text röjer ju alla tvivel. Har aldrig sett den förut. Antar att det är manualer för Teslaanställda?
Det finns de som säger att det är "skitsnack" att laddningsgränsen skall vara 50-60 och menar att det generellt handlar om långtidsförvaring. De förstår inte att det totala antal timmar som batteriet har hög SoC under flera års tid har ett samband.
Det verkar också som hybridbilarna generellt står med hög SoC jämt. Antar att de batterierna degraderas sjukt mkt.
För det kan ju inte vara någon skillnad på dem, trots att de är små.
Det finns de som säger att det är "skitsnack" att laddningsgränsen skall vara 50-60 och menar att det generellt handlar om långtidsförvaring. De förstår inte att det totala antal timmar som batteriet har hög SoC under flera års tid har ett samband.
Det verkar också som hybridbilarna generellt står med hög SoC jämt. Antar att de batterierna degraderas sjukt mkt.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Skillnaden är att hybridernas batterier har buffert både uppåt och nedåt. Frågan är om det räcker, många av dessa cyklas ju "fullt" dagligen.pejvic skrev: ↑03 maj 2023 20:26ja men denna text röjer ju alla tvivel. Har aldrig sett den förut. Antar att det är manualer för Teslaanställda?
Volvo PV 544 Special 1963
Det kommer från Teslas ansökningshandling för miljögodkännande. Det står samma på alla Teslor oavsett model/batteri i USA, även LFP.pejvic skrev: ↑03 maj 2023 20:26ja men denna text röjer ju alla tvivel. Har aldrig sett den förut. Antar att det är manualer för Teslaanställda?
Det lär såklart även finnas beskrivet i Teslas servicemanualer etc så batterierna lagras korrekt.
https://dis.epa.gov/otaqpub/publist1.jsp Här kan man söka på document type: applications och manufacturer: Tesla motors inc.
Här, Model 2022 RWD med LFP-batteri:
https://dis.epa.gov/otaqpub/display_fil ... 622&flag=1
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Men det känns ju ändå lite lustigt. Hör man runt lite så tycker jag att det verkar som ungefär 99% av elbilsägarna tycker att den skall förvaras på 80 eller 90%. När det blir så många bilar som hanteras fel så urholkar man ju batterierna i onödan. Det blir ju inte bra ur ett miljöperspektiv. Det borde informeras om detta!
Sen har jag också läst i diskussioner en hel del som resonerar att de skiter i det.
Dvs om degraderingen blir ett par procent mer så drabbar det nästa ägare, de skall ändå inte ha bilen mer än 2-3år. Då tar man sig lite för pannan.
Sen har jag också läst i diskussioner en hel del som resonerar att de skiter i det.
Dvs om degraderingen blir ett par procent mer så drabbar det nästa ägare, de skall ändå inte ha bilen mer än 2-3år. Då tar man sig lite för pannan.
Tror inte att elbilar blir direkt populärare om folk i allmänhet blir varse att man bör hålla ett batteri under 55% till vardags.pejvic skrev: ↑04 maj 2023 09:10Men det känns ju ändå lite lustigt. Hör man runt lite så tycker jag att det verkar som ungefär 99% av elbilsägarna tycker att den skall förvaras på 80 eller 90%. När det blir så många bilar som hanteras fel så urholkar man ju batterierna i onödan. Det blir ju inte bra ur ett miljöperspektiv. Det borde informeras om detta!
Vatten på kvarnen du vet.
En stor del i det är nog myterna som lever vidare. Det absolut vanligaste jag läser är att man påstår att Tesla rekommenderar ju att man ska ladda till 90%. Men i realiteten är det bara en myt som florerar.pejvic skrev: ↑04 maj 2023 09:10Men det känns ju ändå lite lustigt. Hör man runt lite så tycker jag att det verkar som ungefär 99% av elbilsägarna tycker att den skall förvaras på 80 eller 90%. När det blir så många bilar som hanteras fel så urholkar man ju batterierna i onödan. Det blir ju inte bra ur ett miljöperspektiv. Det borde informeras om detta!
Den här bilden är rätt tydlig Ska man vara riktigt petig så är ju inte ens 90% rekommenderat av Tesla. Under 90%, så 89% är okey

En rätt vanlig kommentar på teslamotorsclub är “My car has high degradation, yet I have babied the battery at 80%”
Man tror att eftersom 90% är max rekommenderat, så smeker man batteriet medhårs vid 80%
Den här bilden visar calendar aging på faktiska tesla model S-celler som togs från en 6 månader gammal Model S
Det blir rätt uppenbart att låg SOC är bra även om det bara är 4 olika SOC man testat. Värdena stämmer ganska bra överrens med övriga tester på Panasonic NCA. Notera att 80% har högst calendar aging av de testade laddningsnivåerna, och högre än vid 100%.
(Vilket är precis det som många av testerna visar)
Det torde vara uppenbart att man inte stryker batteriet medhårs vid 80%.
Länk till rapporten:
https://www.researchgate.net/profile/Mi ... ion_detail
Egentligen är det ju så Tesla tänker och menar. Batteriet håller garantitiden ut ändå.
Det ska vara enkelt att äga en Tesla. Man ska inte behöva vara forskare i lithiumbatteriteknik eller professor på KTH för att äga en Tesla. Det är fullt naturligt att Tesla har mycket få instruktioner runt batteriet tycker jag.
Det är ju knappast fel att följa manualen så de som “bara gör det” tycker jag inte gör något fel.
80-90% är okey, men man kommer inte ha lägst degradering.
Det är när folk verkligen vill spara på batteriet och verkligen tror på myterna som det blir fel.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5