Kände du på de här balkarna? Var de vadderade som typ ett nackstöd, eller var de hårda? I balken på sidan finns det väl en gardinairbag, men jag vet ju inte exakt hur den luftkudden är utformad...stefanskarp skrev: ↑22 apr 2023 10:08Kort återrapport. [...] Nackstödet gick inte dra upp mer en väldigt lite och framför allt så slår huvudet i balken bakom istället för nackstödet. Det går inte luta baksätet bakåt för då hamnar huvudet på balken och man får sitta böjd. Jag upplever också att man sitter instängd bak då balken på sidan hamnar just bredvid. [...
Tesla Y från S baksäte
Moderator: Redaktion
-
Re: Tesla Y från S baksäte
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
@SwedishAdvocate: Det var inget vadderat eller mjukt som tex nackstödet på balkarna, men jag "klämde" inte.
Nej, har ingen S, jag har en Y.jonasl skrev: ↑22 feb 2023 08:55Berguv har en S och säger att en Y är omöjlig.
De andra, som har bytt, säger att det går bra och att Y är bättre.
I övrigt skrev jag ju exakt som du, att sitthöjden är bättre i Y.
Personligen har jag inte suttit i baksätet på en Model S, har bara haft en 3:a före Y. Det enda som var bättre på trean är att det inte är någon tvärbalk ovanför huvudena bak. Men jag sitter ändå bättre i baksätet på Y.
Det är omöjligt att sitta två vuxna och en bälteskudde längre sträckor i model Y pga bredd.
Att tre tonåringar gillar den bättre än S förvånar mig inte: de är inte lika breda + sittställning (benutrymmet).
S är ju helt horribel i baksätet även om man är själv pga högt golv (firmataxin jag åker med har en S, i början satte jag mig bak men har slutat med det).
Ja. Utan problem. Men tryck inte in en till.stefanskarp skrev: ↑16 apr 2023 21:40Barn kan ju vara lite olika stora, precis som vuxna. Ingen som kan relatera baksätesplatsen med personers längd/storlek?
Jag har en KIA e-niro och går snart in i en ny leasingperiod. Tycker ni man kan sitta två vuxna på 190 cm i baksätet på en Model Y?
Filmen har allt som krävs för att avgöra. Y vinner baksätesronden mot en X…
Detta är breddproblemet jag refererar till- hade hans tvilling suttit på andra yttre platsen hade hans trilling i mitten fått 13 cm att sitta på.
Detta är breddproblemet jag refererar till- hade hans tvilling suttit på andra yttre platsen hade hans trilling i mitten fått 13 cm att sitta på.
Min grabb är 190 och vi testade Y som er ersättare för min MS. Sitthöjden bak är ju ingen höjdare i en MS, men i Y så fanns det inte en chans att nå nackkudden utan hela huvudet tog i balken. Det var verkligen inte vad jag förväntade mig så en Y går fetbort för oss.
-
Det beror på. Hade en Y tidigare och min yngste son 8 år 130cm) satt då djupt att han inte såg ut öht. Så han blev åksjuk konstant i bilen vilket inte hänt med någon annan bil
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
190cm: Jag reagerade på det i videon, han hade ju balken i taket som nackstöd…
130cm: ah. Vi har inga problem med våra barn typ 110 cm men det är såklart individuellt vad gäller åksjuka. De har aldrig klagat på att de inte ser men de är rätt bra på att åka bil.
130cm: ah. Vi har inga problem med våra barn typ 110 cm men det är såklart individuellt vad gäller åksjuka. De har aldrig klagat på att de inte ser men de är rätt bra på att åka bil.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Med max lutning på baksätet är balken i vägen för mig (195 cm). Annars funkar det hyggligt.
Men jag brukar aldrig åka bak..
Men jag brukar aldrig åka bak..
Model Y LR AWD 2022
Den som sitter bak brukar inte ha betalat för bilen 

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Halva bilen i vårt fall… oavsett vem av oss som kör.
I de flesta andra fallen är det väl en bankkamrer och han/hon får väl aldrig åka med stackarn.
Jag hade ingen koll på att baksätet är lutningsbart och att det tycks påverka huvudutrymmet så mycket. När min grabb på 190 satt i bak så agerade krockbalken nackskydd. Rimligen borde baksätet varit lutat Max bakåt. Kanske dags för omtest
Bra att du kom iväg, bäst att bilda sig en egen uppfattning. Du får väl vänta in Subaru Outback som ska komma 2026 men vi får hoppas den inte bygger på Toyota.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
Jag är 192, med lång överkropp, kan bara sitta bak med sätet helt uppfällt, men då på håret (det lilla som är kvar) inte går i glastaket. Hade varit fint om de kunde justera lutningen på taket lite generösare när de väl uppdaterar Y så man kan uppgradera sig lagom till att sönerna (som iaf i ett fall verkar ta sikte på ungefär samma slutgiltiga längd) vuxit till sig.