Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Tesla är förstås inte en "lågmarginaltillverkare" även efter dessa kraftiga prissänkningar, dom ligger ju fortfarande långt över industrisnittet, som alltså omfattar både EV och ICE.
EV-segmentet redovisas ju inte separat av dom flesta legacy-företag, men Tesla är sannolikt industriledare här, Ford har som bekant rejält negativa marginaler, det gäller även för GM som har målet att nå break-even 2025, VW har som mål att marginaler för EV skall vara samma som för ICE 2025, etc.
/fth
EV-segmentet redovisas ju inte separat av dom flesta legacy-företag, men Tesla är sannolikt industriledare här, Ford har som bekant rejält negativa marginaler, det gäller även för GM som har målet att nå break-even 2025, VW har som mål att marginaler för EV skall vara samma som för ICE 2025, etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Det beror väl lite på hur mycket ytterligare de behöver sänka priserna? Eller om det rentav vänder upp redan i år?fth skrev: ↑21 apr 2023 10:45Tesla är förstås inte en "lågmarginaltillverkare" även efter dessa kraftiga prissänkningar, dom ligger ju fortfarande långt över industrisnittet, som alltså omfattar både EV och ICE.
EV-segmentet redovisas ju inte separat av dom flesta legacy-företag, men Tesla är sannolikt industriledare här, Ford har som bekant rejält negativa marginaler, det gäller även för GM som har målet att nå break-even 2025, VW har som mål att marginaler för EV skall vara samma som för ICE 2025, etc.
/fth
Men oavsett vilket så bör Tesla värderas som en biltillverkare enligt gängse metoder. Tillväxt, vinstmarginal, volym osv. Den där X-faktorn med drömmar om FSD, RoboTaxi och näst intill världsherravälde ser ut att vara väldigt långt borta nu.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Tesla höjde priset på S/X i USA igen igår, jag vet förstås inte om det är ett trendbrott eller bara tillfälligt.BigEasy skrev: ↑21 apr 2023 10:53Det beror väl lite på hur mycket ytterligare de behöver sänka priserna? Eller om det rentav vänder upp redan i år?
Men oavsett vilket så bör Tesla värderas som en biltillverkare enligt gängse metoder. Tillväxt, vinstmarginal, volym osv. Den där X-faktorn med drömmar om FSD, RoboTaxi och näst intill världsherravälde ser ut att vara väldigt långt borta nu.
Oavsett detta så är min poäng att Teslas marginaler egentligen borde ställas mot övriga tillverkares marginaler inom EV-segmentet, och där är som sagt sannolikt Tesla fortfarande helt överlägsna. Flera (alla?) legacy-tillverkare har fortsatt låga eller negativa marginaler inom EV.
Då dom flesta tillverkare inte särredovisar EV så blir förstås den jämförelsen tyvärr svår/omöjlig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
fth skrev: ↑21 apr 2023 11:04Tesla höjde priset på S/X i USA igen igår, jag vet förstås inte om det är ett trendbrott eller bara tillfälligt.BigEasy skrev: ↑21 apr 2023 10:53Det beror väl lite på hur mycket ytterligare de behöver sänka priserna? Eller om det rentav vänder upp redan i år?
Men oavsett vilket så bör Tesla värderas som en biltillverkare enligt gängse metoder. Tillväxt, vinstmarginal, volym osv. Den där X-faktorn med drömmar om FSD, RoboTaxi och näst intill världsherravälde ser ut att vara väldigt långt borta nu.
Oavsett detta så är min poäng att Teslas marginaler egentligen borde ställas mot övriga tillverkares marginaler inom EV-segmentet, och där är som sagt sannolikt Tesla fortfarande helt överlägsna. Flera (alla?) legacy-tillverkare har fortsatt låga eller negativa marginaler inom EV.
Då dom flesta tillverkare inte särredovisar EV så blir förstås den jämförelsen tyvärr svår/omöjlig.
/fth
Jag tänker att ett företag värderas efter hur mycket pengar det bedöms vara kapabelt att tjäna framöver. Inte efter hur de står sig jämfört med konkurrenterna.
Visst kan det vara mycket positivt i det långa loppet att de har bättre marginaler på sina EV än konkurrenterna då det bäddar för hög tillväxt och i förlängningen även stora inkomster. Det bör dock göras en riskavvägning också.
Jag tycker inte det är orimligt att argumentera för fortsatt nedgång för aktien. Det betyder inte att Tesla är ett dåligt företag, bara att hajpen blev lite för stor och kursen drog iväg lite för långt.
-
- Inlägg: 7447
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Jag är en av dem som anser att Tesla drivs av sitt Mission Statement.
Undrar hur lågt de är beredda att gå med att sänka sina marginaler.
Elon från en transcription av earnings-call:
Här väver han ju även in autonomi. Det biten är jag dock personligen 'rätt skeptisk' till (precis som många andra här)......] I mentioned a moment ago that Tesla is in a uniquely strong strategic position. Because we're the only ones making cars that technically, we could sell for zero profit for now and then yield actually tremendous economics in the future through autonomy, no one else can do that. I'm not sure how many people will appreciate the profundity of what I've just said, but it is extremely significant [Min understrykn.]
https://seekingalpha.com/article/459511 ... transcript
Det här med låga marginaler har jag för mig att jag hört honom uttala sig om tidigare, och att han även då sa ngt liknande om att de i princip kunde gå så långt som till obefintliga marginaler, men tyvärr minns jag inte om det verkligen var det han sa. Minns inte sammanhanget heller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
But for one leading analyst, the selloff isn’t remotely big enough to bring the EV king’s shares in line with its fundamentals. David Trainer, founder and CEO of investment research firm New Constructs, believes that using the most realistic projections for the likes of sales and earnings, Tesla’s worth something like $28 a share or one-sixth its current price—which by the way, is down 60% from its peak of $415 reached in late 2021. “Tesla remains hugely overvalued,” Trainer told Fortune, pointing to a $517 market cap that still amounts to twice the combined valuations of Toyota and Volkswagen.
https://finance.yahoo.com/news/tesla-co ... 54730.htmlHow fast must Tesla grow to be worth a cap of over $500 billion?
For both exercises, Trainer uses one of the most reliable tools in finance, discounted cash flow analysis. To see what Tesla must do to merit an over half-a-trillion valuation, he plugged in the sales, profit, and capex numbers over the next eight years that discount back to that gigantic benchmark. For Tesla to get there, Trainer reckons that it must grow sales at a 28% compound rate through 2031, and achieve after-tax operating margins of 13%, 80% higher than Toyota’s current level of 7%. Tesla also needs to keep capex growth at one-third of its current rate, despite the requirement of constantly building new factories to sustain that exploding output.
If it hits those supercharged metrics, Tesla would garner $100 billion in net operating profit by 2031, 60% more than Toyota, Stellantis, GM, and Ford all make combined, ascending to what Apple has earned in the past four quarters. Trainer’s verdict: It’s mission impossible. It won’t happen.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Aktien TSLA
backe skrev: ↑21 apr 2023 12:38But for one leading analyst, the selloff isn’t remotely big enough to bring the EV king’s shares in line with its fundamentals. David Trainer, founder and CEO of investment research firm New Constructs, believes that using the most realistic projections for the likes of sales and earnings, Tesla’s worth something like $28 a share or one-sixth its current price—which by the way, is down 60% from its peak of $415 reached in late 2021. “Tesla remains hugely overvalued,” Trainer told Fortune, pointing to a $517 market cap that still amounts to twice the combined valuations of Toyota and Volkswagen.https://finance.yahoo.com/news/tesla-co ... 54730.htmlHow fast must Tesla grow to be worth a cap of over $500 billion?
For both exercises, Trainer uses one of the most reliable tools in finance, discounted cash flow analysis. To see what Tesla must do to merit an over half-a-trillion valuation, he plugged in the sales, profit, and capex numbers over the next eight years that discount back to that gigantic benchmark. For Tesla to get there, Trainer reckons that it must grow sales at a 28% compound rate through 2031, and achieve after-tax operating margins of 13%, 80% higher than Toyota’s current level of 7%. Tesla also needs to keep capex growth at one-third of its current rate, despite the requirement of constantly building new factories to sustain that exploding output.
If it hits those supercharged metrics, Tesla would garner $100 billion in net operating profit by 2031, 60% more than Toyota, Stellantis, GM, and Ford all make combined, ascending to what Apple has earned in the past four quarters. Trainer’s verdict: It’s mission impossible. It won’t happen.
Självfaller är $TSLA ett luftslott.
Arma människor som nu faller offer för Felon Musk


- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Vad David Trainer säger om TSLA och vad katten sk-r lägger iaf jag på samma hög, han har i tio år sagt samma sak, och haft fel varje år

/fthTesla has economic value of $50: David Trainer, Published: Aug. 12, 2013
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Vad hade du för värdering på Tesla 2013?
Jag tror nog att hans värdering av bolaget känns mer rimlig än Cathie Wood, däremot har hypen gett henne mer rätt kursmässigt men vi får se framöver när FSD, robotar och marginaler försvinner.
Musk kan inte hypa hur länge som helst och hela hans engagemang i Twitter ger mest skämskuddekänsla faktiskt.
Från att vara messias så känns det knappt som någon vill förknippas med Elon längre...
-
- Inlägg: 7447
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
'Intressant' benämning på någon som väl i praktiken är ateist. Också 'intressant' utifrån att det här forumet riktar sig mot en del av den här planeten där väl ca 85% av alla etniska svenskar är ateister/agnostiker...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Det är inte bara 2013 som han har upprepat mantrat att Tesla är värt typ 10% av aktuell kurs, han har haft konsekvent fel i tio år, han är också generellt lågt rankad bland analytiker på olika "topplistor", med väldigt klen avkastning på hans rekommendationer.backe skrev: ↑21 apr 2023 16:24Vad hade du för värdering på Tesla 2013?
Jag tror nog att hans värdering av bolaget känns mer rimlig än Cathie Wood, däremot har hypen gett henne mer rätt kursmässigt men vi får se framöver när FSD, robotar och marginaler försvinner.
Musk kan inte hypa hur länge som helst och hela hans engagemang i Twitter ger mest skämskuddekänsla faktiskt.
Från att vara messias så känns det knappt som någon vill förknippas med Elon längre...
Jag är iaf väldigt glad idag att jag aldrig har lyssnat på honom, trots nedgången från TSLA ATH

Cathie Woods värderingar ger jag iofs inte heller särskilt mycket för, när man skrapar på ytan i hennes modeller så hittar man snabbt ganska absurda antaganden, även i "bear case".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Du får välja valfri dyrkad symbol om du inte förstod innebörden.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
Intäkter detta kvartal: 23 329 MUSDSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Intäkter förra kvartalet: 24 318 MUSD
Re: Aktien TSLA
Återkom när året är slut så jämför vi 2022 med 2023.FinaFisken skrev: ↑21 apr 2023 19:00Intäkter detta kvartal: 23 329 MUSDSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Intäkter förra kvartalet: 24 318 MUSD
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
De har inte vuxit senaste 3 månaderna, tvärtom. Antagligen kommer de ha någon tillväxt på resterande 3 kvartal, därför skrev jag "kortsiktigt". Att omsättningen skulle växa med 50% har de aldrig sagt, och kommer inte hända. 50% gäller antalet producerade/sålda fordon.Sabbe skrev: ↑21 apr 2023 21:57Återkom när året är slut så jämför vi 2022 med 2023.FinaFisken skrev: ↑21 apr 2023 19:00Intäkter detta kvartal: 23 329 MUSDSabbe skrev: ↑20 apr 2023 23:02Va? Tesla väntas växa med mer än 50% under 2023, hur tolkar du det som att de inte växer?FinaFisken skrev: ↑20 apr 2023 22:29Ja ingen vidare rapport. Ett tillväxtbolag som slutat växa, visserligen kortsiktigt men ändå.
Någon annan biltillverkare som presenterat sin Q1 än? Lär ju inte så så bra för andra heller, men klen tröst.![]()
Intäkter förra kvartalet: 24 318 MUSD
IMG_5062.jpeg
Var Q1 trots detta bra eller dåligt? Det beror på hur det gått för de andra biltillverkarna.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Aktien TSLA
Antar att du varken äger eller planerar att äga några Tesla aktier?
Re: Aktien TSLA
Tesla passerar Audi i antalet sålda bilar per kvartal. Nästa på listan är Mercedes och BMW
Vilket år levererar Tesla flest fordon i världen? Jag räknar med att det sker om 4-5 år.

Vilket år levererar Tesla flest fordon i världen? Jag räknar med att det sker om 4-5 år.
Re: Aktien TSLA
Så rimligtvis borde Tesla värderas max 2-4x BMW ? Ungefär samma marginaler men högre tillväxt. Hur många BMW värderas Tesla till nu? 8-9x? $80 är en rimlig kurs när de levererar lika många bilar som BMW.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Aktien TSLA
Ska Tesla leverera flest blir marginalerna noll eller negativa. 6-8 milj bilar årligen.
Tror du gross margin (GM) fortsätter vara 19%.
1.9% är närmare svaret för GM på dessa volymer. Kanske med ett minustecken framför.
Snälla inget om FSD nu igen. Mercedes ligger före. FSD är en scam och de har till och med slutat rapportera take rate nu. Svider.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Aktien TSLA
Finns ju få bulls kvar. Gary Black har till och med vänt. Först gamblade han bort andras pengar. Ville inte han gå med i Tesla board?
"Q2 has been a major disappointment for $TSLA US sales to date. Inventory is up substantially since 1/4 despite two price cuts and charging incentives.
S - Up 107%
3 - Up 167%
X - Up 41%
Y - Up 65%"
Q2 ser ut att bli ett hvete.
GM på bilarna 5% om ett halvår?


"Q2 has been a major disappointment for $TSLA US sales to date. Inventory is up substantially since 1/4 despite two price cuts and charging incentives.
S - Up 107%
3 - Up 167%
X - Up 41%
Y - Up 65%"
Q2 ser ut att bli ett hvete.
GM på bilarna 5% om ett halvår?

Re: Aktien TSLA
Nej det var hans pumpkompis Ross Gerber. Gary har varit rätt resonlig senaste året.teslaponken skrev: ↑22 apr 2023 17:51Finns ju få bulls kvar. Gary Black har till och med vänt. Först gamblade han bort andras pengar. Ville inte han gå med i Tesla board?