För smalt förarsäte - ont i höfterna

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Danne888

För smalt förarsäte - ont i höfterna

Inlägg av Danne888 »

Älskar verkligen vår nya Model Y förutom en sak. Förarsätet är för smalt, mina höfter blir ihopklämda och jag får verkligen ont i höfterna av att sitta i bilen längre tider, speciellt höger höft. Körde drygt 20mil tidigare under veckan och känner fortfarande av det i höften..

Jag är 187cm och väger 80kg, 32” på byxor så ej överviktig. Läst en del på Tesla Motors club och reddit om fler med liknande problem men ej funnit någon bra lösning..

Är det någon där ute med samma problem och som funnit någon lösning på problemet?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Re: För smalt förarsäte - ont i höfterna

Inlägg av DanneB »

Danne888 skrev: 19 apr 2023 22:37
Älskar verkligen vår nya Model Y förutom en sak. Förarsätet är för smalt, mina höfter blir ihopklämda och jag får verkligen ont i höfterna av att sitta i bilen längre tider, speciellt höger höft. Körde drygt 20mil tidigare under veckan och känner fortfarande av det i höften..

Jag är 187cm och väger 80kg, 32” på byxor så ej överviktig. Läst en del på Tesla Motors club och reddit om fler med liknande problem men ej funnit någon bra lösning..

Är det någon där ute med samma problem och som funnit någon lösning på problemet?
Inga sådan problem i min S, men första jag tänker på är att en liten "dyna" borde avhjälpa problemet?
Då kommer du upp ur "skålningen"..
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Jag har exakt samma upplevelse, se MY RWD-tråden från december. 183 cm / 75 kg / 30” midja.

Efter att ha kört ca 400 mil har jag kommit fram till följande:

- Tidigare satt jag ofta med benen vilades brett isär. Det går inte. Att ha benen rakt fram lindrar trycket.
- när jag har farthållare/autopilot försöker jag dra upp fötterna mer mot bakre delen av fotutrymmet, så knäna får mer vinkel och jag sitter mer ner i dynan. Avlastar trycket mot höfterna.
- Hasa fram några cm med rumpan från ryggdynan läget gör att bredden på sittdynan ökar något. Den extra cm gör skillnad för mig.
- ibland trycker jag ner bakre delen av sidostödet med handen, lindrar trycket något.

Stolen är tyvärr inte skön. Enda riktigt dåliga med bilen enligt mig.

Hoppas det hjälper! 🙂
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Danne888

Inlägg av Danne888 »

Tack för svaren. En kudde skulle väl kunna vara en lösning men känns minst sagt tråkigt ett köpa en kudde när man precis köpt en ny bil för >500k.

Får testa justera sätet/sittställningen del och se om det hjälper. Vi ska ut och köra 500mil i sommar och det kommer ej funka om det gör så här ont..har aldrig haft detta problem i någon bil tidigare..
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Har mer vikt men samma utmaning. Jag har en stolskudde från Ikea som hjälper en del. Hade en lite tjockare förut i minnesskum men då kom jag lite för högt upp så nu funkar det bättre.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Väger 90 kg fördelat på 195 cm men har inte samma problem. Däremot kunde stolarna rent generellt vara bekvämare.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Bernard
Referralkod: ts.la/ulf12417

Inlägg av Bernard »

Jag har inte fått min MY ännu, men har haft liknande problem i BMWs sportsäten. I mitt fall var det en mild variant av "trokanterit", en inflammation eller irritation i muskelfästet i den beniga yttersta punkten på sidan av låret. Jag kände aldrig några besvär av den förutom efter längre bilresor i ett ”skålat” säte, men när man väl skapat den irritationen så kände jag av det bl a när jag sover då jag ligger på sidan.
Precis som CrazyGang nämnde så blir det värre av att ha benen mer böjda, för då sticker stora trochanter ut ännu mer åt sidan och trycker i kanten på bilsätet.

Lösningen för mig var att stärka och stretcha musklerna som är involverade.
Här är några exempel: https://myhealth.alberta.ca/Health/afte ... wid=bo1592

Numera, om jag vid minsta känning av detta börjar jag köra ”clamshell” en gång om dagen och lite stretching, så blir det bättre på några dagar och sedan gör det inte ont att sitta i bilsätet eller sova på sidan.

Kanske något att testa?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 20 apr 2023 10:58
Väger 90 kg fördelat på 195 cm men har inte samma problem. Däremot kunde stolarna rent generellt vara bekvämare.
Samma här, ungefär samma storlek också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

Bernard skrev: 20 apr 2023 11:13
Jag har inte fått min MY ännu, men har haft liknande problem i BMWs sportsäten. I mitt fall var det en mild variant av "trokanterit", en inflammation eller irritation i muskelfästet i den beniga yttersta punkten på sidan av låret. Jag kände aldrig några besvär av den förutom efter längre bilresor i ett ”skålat” säte, men när man väl skapat den irritationen så kände jag av det bl a när jag sover då jag ligger på sidan.
Precis som CrazyGang nämnde så blir det värre av att ha benen mer böjda, för då sticker stora trochanter ut ännu mer åt sidan och trycker i kanten på bilsätet.

Numera, om jag vid minsta känning av detta börjar jag köra ”clamshell” en gång om dagen och lite stretching, så blir det bättre på några dagar och sedan gör det inte ont att sitta i bilsätet eller sova på sidan.

Kanske något att testa?
Bra tips. Det kan även trycka på ischias-nerven i ryggen så det strålar ner genom höften. Finns hur många åkommor som helst. :)

En mer upprätt sittposition avlastar ryggen bättre. Kan vara värt att tänka på för alla som halvligger i sina bilar.

Jag har bara provkört Model Y vid ett par korta tillfällen. Jag tyckte jag satt upprätt och bra jämfört med i S där man sitter lite närmare golvet. Det är dock svårt att känna det där på en halvtimme.
Danne888

Inlägg av Danne888 »

Kanske något att testa?
Tack, är absolut värt att testa men ett helt nytt fenomen för mig som jag aldrig haft i tidigare bilar. Känns ju lite märkligt att behöva träna för att sitta i en bilstol dock
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Hade samma problem (är 190cm,95kg). Men har blivit bättre med tiden tycker jag. Har kommit fram till att det beror (eller berodde) på att kanterna är ganska hårda medan själva sitsen är ganska mjuk. När man sitter blir det som en hängmatta och man vilar för hårt på kanterna. Men tycker som sagt att det blivit bättre så kanske har kanterna mjukats upp lite efter hand.
Bernard
Referralkod: ts.la/ulf12417

Inlägg av Bernard »

Danne888 skrev: 20 apr 2023 13:08

Kanske något att testa?
Tack, är absolut värt att testa men ett helt nytt fenomen för mig som jag aldrig haft i tidigare bilar. Känns ju lite märkligt att behöva träna för att sitta i en bilstol dock
Håller med att det känns konstigt att behöva träna för att sitta i bilstol. Själv är jag ganska "benig" på den punkten, har varken stora muskler eller fett där. Så jag tänker att bilstolen bara förstärker ett problem som redan finns där. Lite extra muskler där är nog bra generellt :D
De flesta verkar ju inte har problem med dessa säten, även de som är storväxta, så jag tänker att det är kanske detta som är skillnaden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker också sittdelen blev för liten i Y och 3 refresh. I "gamla" 3an var de helt OK.
Sägs ju att Tesla kommer byta från egna säten till 3e part iom Highland. Får hoppas de blir bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
current

Inlägg av current »

Stolarna på Y på kinabilarna är smalare än stolarna som monteras i Tyskland och USA.

Jag blev själv lite förvånad jag provsatte en Y RWD hur mycket det klämmer, riktigt osköna stolar.

Säljaren bad mig prova en Y LR och där var det inga problem.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Danne888

Inlägg av Danne888 »

current skrev: 20 apr 2023 20:49
Stolarna på Y på kinabilarna är smalare än stolarna som monteras i Tyskland och USA.

Jag blev själv lite förvånad jag provsatte en Y RWD hur mycket det klämmer, riktigt osköna stolar.

Är det verkligen skillnad mellan sätena? Första gången jag hört detta
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Kanske något att testa?
Det här kan vara en blivande klassiker på forumet - min fru skrattade när jag gjorde några musslan i soffan och förklarade att det var för att sitta bättre i Teslan. :D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare

Inlägg av Twarkie »

Danne888 skrev: 20 apr 2023 21:10
current skrev: 20 apr 2023 20:49

Är det verkligen skillnad mellan sätena? Första gången jag hört detta
Lite intressant för jag har läst att Berlin har smalare säten som ”kramar” mer.
Skriv svar