Väntan är över/ Bonus LTE

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vilgen
Teslaägare

Väntan är över/ Bonus LTE

Inlägg av Vilgen »

Ja då var väntan över.
Idag fick jag min bil. Jag har turen att arbeta i Norge så jag kom billigare undan.
Bonus som jag upptäckte var att bilen hade LTE.
Har även införskaffat lite olika ladd-sladdar, Mennekes type 2, Chademo adapter, Röd plugg och original blå för Norge.
Funderar på solfilm, någon som vet en bra leverantör i Göteborg?

Så i morgon bär det av hem till Göteborg på den första långa premiärturen, undra om jag måste ladda på vägen :lol: .

//Christian
IMG_6241.jpg
Teslaägare
Kontakt:

Re: Väntan är över/ Bonus LTE

Inlägg av inCup1 »

Grattis till förvärvet själv har jag en veckas väntan kvar ;)
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Kolla med Toptint.se på Hisingen
Allan är riktigt duktig och har schyssta priser. På många tonade Model S ser man dom små punkterna längs kanten på det lilla fönstret vid C-stolpen och det ser ärligt talat inte så proffsigt ut, men inte när Allan gör det, då blir det flawless :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om du håller hastighetsgränser så klarar du dig ;) men jag anar att det blir svårt. Vad är det för modell?
Användarvisningsbild
Vilgen
Teslaägare

Inlägg av Vilgen »

apkungen skrev:
Om du håller hastighetsgränser så klarar du dig ;) men jag anar att det blir svårt. Vad är det för modell?
S85 D
I Norge får man vara lätt på foten men tänkte trampa lite hårdare i Sverige :D
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Vilgen skrev:
Ja då var väntan över.
Idag fick jag min bil. Jag har turen att arbeta i Norge så jag kom billigare undan.
Har även införskaffat lite olika ladd-sladdar, Mennekes type 2, Chademo adapter, Röd plugg och original blå för Norge.

Så i morgon bär det av hem till Göteborg på den första långa premiärturen, undra om jag måste ladda på vägen :lol: .

//Christian
Grattis till bilen! Om hem till Göteborg är till Lindome så hoppas jag att jag får se dig glida förbi.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

stort grattis!!!
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Vilgen
Teslaägare

Inlägg av Vilgen »

Stefan skrev:
Vilgen skrev:
Ja då var väntan över.

//Christian
Grattis till bilen! Om hem till Göteborg är till Lindome så hoppas jag att jag får se dig glida förbi.
Lindome är det. :D
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Grattis! Känner igen känslan, då det är 2 veckor sedan igår jag fick den :D

Fick också bonus med LTE som inte var väntad :D

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jocce skrev:
Grattis! Känner igen känslan, då det är 2 veckor sedan igår jag fick den :D

Fick också bonus med LTE som inte var väntad :D

/Jocce
Har skärmen snabbats upp också ? Nån som vet om man märker att det finns LTE ?
Tycker inte hastigheten på hemsidorna blivit så mycket bättre när man kört via mobilens 4G.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Tycker inte hastigheten på hemsidorna blivit så mycket bättre när man kört via mobilens 4G.
/70D
Hastigheten (eller långsamheten) på hemsidorna har i princip inget med dataöverföringen att göra. Det är webbläsaren i bilen tillsammans med hårdvaran som inte är helt OK.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Gustafsson skrev:
/70D

Tror ingen hårdvara har uppdaterats i skärm osv.

Att hemsidor är långsamma har INTE med 3G vs 4G (LTE) att göra, det ligger i begränsning i hårdvaran OCH mjukvaran (webbläsaren) inte i hur snabbt mot nätet går.. (Prova att koppla upp mot ett Wifi annars ?)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
/70D
Hastigheten (eller långsamheten) på hemsidorna har i princip inget med dataöverföringen att göra. Det är webbläsaren i bilen tillsammans med hårdvaran som inte är helt OK.
Min fråga var väl egentligen huruvida hårdvaran som driver webbläsaren också blivit uppgraderad samtidigt, det är ju lite vits med att bara snabba på dataöverföringen, vilken jag inte upplevt som begränsande. Jämför t.ex. med den billiga Raspberry Pi som uppgraderats efterhand och som ger betydligt snabbare skärmrespons efter varje ny uppdatering av processorn...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:

Min fråga var väl egentligen huruvida hårdvaran som driver webbläsaren också blivit uppgraderad samtidigt, det är ju lite vits med att bara snabba på dataöverföringen, vilken jag inte upplevt som begränsande. Jämför t.ex. med den billiga Raspberry Pi som uppgraderats efterhand och som ger betydligt snabbare skärmrespons efter varje ny uppdatering av processorn...
/70D
Det är samma hårdvara i samtliga Model S och Model X. Detta underlättar mjukvaruuppdateringar och felsökning så att inte olika bilar beter sig olika. Hårdvarukostnaden för att uppgradera är nog ingen större sak. Tids nog kommer nog Tesla ändå uppgradera hårdvaran vilket jag kan tänka mig blir i samband med AutoPilot 2.0.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:

/70D
Det är samma hårdvara i samtliga Model S och Model X. Detta underlättar mjukvaruuppdateringar och felsökning så att inte olika bilar beter sig olika. Hårdvarukostnaden för att uppgradera är nog ingen större sak. Tids nog kommer nog Tesla ändå uppgradera hårdvaran vilket jag kan tänka mig blir i samband med AutoPilot 2.0.
De bytte ju hårdvaran längs vägen nån gång har för mig att det var bland annat lägre upplösning på skärmarna innan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
De bytte ju hårdvaran längs vägen nån gång har för mig att det var bland annat lägre upplösning på skärmarna innan
Upplösningen på lilla skärmen har höjts men själva datorn som styr skärmarna och kör webbläsaren m.m. har inte bytts ut. Tillslut kommer det dock vara svårare/dyrare att få tag på den äldre hårdvaran än att ha olika mjukvara till de olika bilarna.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Det är Nvidia Tegra 3 för lilla skärmen och Tegra 4 för stora skärmen. Det bör absolut gå att optimera webbläsaren så att den blir snabbare med Tegra 4 tycker jag...

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kanylbullen skrev:
Det är Nvidia Tegra 3 för lilla skärmen och Tegra 4 för stora skärmen. Det bör absolut gå att optimera webbläsaren så att den blir snabbare med Tegra 4 tycker jag...
Kan man tycka men minnet kan spela en roll också. Kanske begränsat samt långsamt. Tror främst på att det inte är prioriterat bland utvecklingspunkterna.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
kanylbullen skrev:
Kan man tycka men minnet kan spela en roll också. Kanske begränsat samt långsamt. Tror främst på att det inte är prioriterat bland utvecklingspunkterna.
Tror också det. Kan tom vara medvetet för att man inte ska frestas att surfa medan man kör...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tror det är tegra 2 och 3
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar