Autokorrigering- blir galen
Moderator: Redaktion
Autokorrigering- blir galen
Kör ofta 2-1 väg på helgerna. Ofta väldigt, ofta skriker bilen om att autokorrigering av styrning behövs. Och varje gång så blir jag lika rädd/irriterad.
Jag upplever att detta sker oftare nu efter senaste uppdateringen.
Det räcker att man är lite fel om mitten av körfältet för att bilen ska uppfatta som att jag är på väg ner i diket.
Klart irriterande och obehagligt när bilen själv tar över styrningen då det absolut inte behövs.
Jag har försökt stänga av larmet, men utan framgång.
Tips mottages tacksamt.
Det räcker att man är lite fel om mitten av körfältet för att bilen ska uppfatta som att jag är på väg ner i diket.
Klart irriterande och obehagligt när bilen själv tar över styrningen då det absolut inte behövs.
Tips mottages tacksamt.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Autokorrigering- blir galen
Kör du på farthållaren?Electron skrev:Kör ofta 2-1 väg på helgerna. Ofta väldigt, ofta skriker bilen om att autokorrigering av styrning behövs. Och varje gång så blir jag lika rädd/irriterad.
Tips mottages tacksamt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
- freheg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik569068
Upplever också att det blivit mer efter uppdateringen. Själva autostyrningen går väl att stänga av, men kanske inte larmet?
Slå på Joe mode så låter det i vart fall inte lika högt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Min piper aldrig när jag kör över sträcket. Men det är en inställning du kan slå av på skärmen vill jag minnas?
Sitter inte i bilen just nu så kan inte kolla.
Sitter inte i bilen just nu så kan inte kolla.
2023 Röd M3 AWD
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är ju en funktion man vill ha, men man vill ju samtidigt att den skall fungera bra. Ungefär som de andra hjälpsystemen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- infelicitas
- Teslaägare
Man kan slå av den men den sätts igång nästa körning igen.
Jag får också ofta problem med det. Sånt är livet med tesla. Förhoppningsvis är det borta om ett halvårs uppdateringar.
Nej ingen farthållare. Enbart manuellt.zorro_nrk skrev: ↑17 apr 2023 21:45Kör du på farthållaren?Electron skrev:Kör ofta 2-1 väg på helgerna. Ofta väldigt, ofta skriker bilen om att autokorrigering av styrning behövs. Och varje gång så blir jag lika rädd/irriterad.
Tips mottages tacksamt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror du jag vågar köra med farthållare??
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Såklart, den stänger jag av. Meeeen varje gång jag rullar iväg så slås den på igen.
Ibland glömmer jag slå av den funktionen.
Min fru blir galen när hon kör. Alla i bilen hoppar till när ”larmet går”
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
”Sånt är livet”infelicitas skrev: ↑18 apr 2023 15:45Man kan slå av den men den sätts igång nästa körning igen.
Jag får också ofta problem med det. Sånt är livet med tesla. Förhoppningsvis är det borta om ett halvårs uppdateringar.
Att bilen försöker ta över styrningen varje gång vitmålad vägmarkering är lite dålig. Eller att man är några cm för nära ett heldragen vägmarkering.
Haft bilen i två år. Men det här är det som irriterar mej mest.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- mikebike
- Teslaägare
Jag har haft Joe mode hela tiden, det blir ju inte direkt tyst...
-
Yep. Den absolut mest irriterande 'featuren'.
Sjukt löjligt att man dessutom inte kan stänga av det permanent...
Genom vilka högtalare spelas detta ljud upp?...
JoeMode säger ju ngt om sig själv av bara namngivningen... Glöttigt. (Skånska)
Sjukt löjligt att man dessutom inte kan stänga av det permanent...
Genom vilka högtalare spelas detta ljud upp?...

JoeMode säger ju ngt om sig själv av bara namngivningen... Glöttigt. (Skånska)
Jag är ofta nära höger vägmarkering, tex när jag möter lastbil/buss eller när det är flera mötande bilar och den bakom den första väntar på att kunna köra om, de brukar då börja korsa mittlinjen redan innan man mötts..
Den ger väl då nåt ljud väglinjen blir blå på skärmen och den styr emot i ratten.
Är det väldigt smal vägrensremsa så är det väl okej (en dm eller två) men om den är en meter eller två så gör den exakt likadant, det kanske inte vore lika nödvändigt?
Håller med! Och tack för ett till ord i min väldigt lilla skånska-vokabulär. Klydderöv kunde jag sedan tidigare vilket kanske passar bra på den som namngivit...pianopiano skrev: ↑09 maj 2023 11:22JoeMode säger ju ngt om sig själv av bara namngivningen... Glöttigt. (Skånska)

Jag får ofta samma meddelanden när jag på en smal landsväg drar åt höger när det kommer mötande trafik. Har dock aldrig upplevt att bilen använt någon korrigerande styrning utan enbart hört pipande ljud utan upplevelse att bilen ändras på styrning. Är det någon som upplevt att bilen själv har korrigerat sin kurs?
Jag har bara känt att den korrigerar några få gånger när jag har varit på väg att åka rejält över linjerna. För det mesta märker jag ingenting. Tycker förövrigt också att det är lite jobbigt, framför allt att den tutar så länge. Oftast är man ju tillbaka på rätt plats i filen långt innan den slutat tuta.
Ibland har jag avsiktligt provat köra över mittlinjen på en landsväg när det inte funnits mötande trafik eller folk bakom. Skulle säga att i 50% av fallen så styr bilen tillbaka till rätt körfält och i hälften av fallen händer ingenting, inte ens en ljudsignal. Förstår inte riktigt hur systemet är konstruerat, men helt pålitligt verkar det ju inte när det bara fungerar ibland...
- mikebike
- Teslaägare
Då funkar det ändå bättre om man passerar över mittlinjen än om passerar sidolinjen, jag har också testat lite....Arn skrev: ↑09 maj 2023 15:51Ibland har jag avsiktligt provat köra över mittlinjen på en landsväg när det inte funnits mötande trafik eller folk bakom. Skulle säga att i 50% av fallen så styr bilen tillbaka till rätt körfält och i hälften av fallen händer ingenting, inte ens en ljudsignal. Förstår inte riktigt hur systemet är konstruerat, men helt pålitligt verkar det ju inte när det bara fungerar ibland...
Pappa somnade vid ratten gång och han vaknade när släpvagnen började gå mot vajerräcket.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tanken är väl att systemet inte ska agera om det är en aktiv manöver, dvs omArn skrev: ↑09 maj 2023 15:51Ibland har jag avsiktligt provat köra över mittlinjen på en landsväg när det inte funnits mötande trafik eller folk bakom. Skulle säga att i 50% av fallen så styr bilen tillbaka till rätt körfält och i hälften av fallen händer ingenting, inte ens en ljudsignal. Förstår inte riktigt hur systemet är konstruerat, men helt pålitligt verkar det ju inte när det bara fungerar ibland...
systemet känner att man verkligen medvetet styr åt ”fel” håll, men problemet
är väl just hur systemet ska veta det (det kan ju bara känna av momentet i ratten).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Kan det vara så att den även använder kameran inne i kupén?Bjelke skrev: ↑11 maj 2023 08:16Tanken är väl att systemet inte ska agera om det är en aktiv manöver, dvs omArn skrev: ↑09 maj 2023 15:51Ibland har jag avsiktligt provat köra över mittlinjen på en landsväg när det inte funnits mötande trafik eller folk bakom. Skulle säga att i 50% av fallen så styr bilen tillbaka till rätt körfält och i hälften av fallen händer ingenting, inte ens en ljudsignal. Förstår inte riktigt hur systemet är konstruerat, men helt pålitligt verkar det ju inte när det bara fungerar ibland...
är väl just hur systemet ska veta det (det kan ju bara känna av momentet i ratten).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tveksamt än så länge, och iaf inte på S & X som saknar den kameran (kanske finns på nyasteSwedishAdvocate skrev: ↑11 maj 2023 08:26Kan det vara så att den även använder kameran inne i kupén?Bjelke skrev: ↑11 maj 2023 08:16Tanken är väl att systemet inte ska agera om det är en aktiv manöver, dvs omArn skrev: ↑09 maj 2023 15:51Ibland har jag avsiktligt provat köra över mittlinjen på en landsväg när det inte funnits mötande trafik eller folk bakom. Skulle säga att i 50% av fallen så styr bilen tillbaka till rätt körfält och i hälften av fallen händer ingenting, inte ens en ljudsignal. Förstår inte riktigt hur systemet är konstruerat, men helt pålitligt verkar det ju inte när det bara fungerar ibland...
modellerna?)… Men rent principiellt så borde det ju gå.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Sven_Bornemark
- Teslaägare
Det är ju så, att om man blinkar, så fattar bilen att man vet vad man håller på med när man byter fil (eller är på väg att göra det).
Visst, jag brukar inte heller blinka höger när jag går ut åt höger vid möte, men man får kanske lägga sej till med det.
/Sven
Visst, jag brukar inte heller blinka höger när jag går ut åt höger vid möte, men man får kanske lägga sej till med det.
/Sven
Model 3 LR 2019
Ja det behöver som sagt inte vara så att man ligger nära vägrenen och heldragen linje. 2-1 väg säger jag. Med slitna vägmarkeringar.wannabee skrev: ↑09 maj 2023 11:30Jag är ofta nära höger vägmarkering, tex när jag möter lastbil/buss eller när det är flera mötande bilar och den bakom den första väntar på att kunna köra om, de brukar då börja korsa mittlinjen redan innan man mötts..
Den ger väl då nåt ljud väglinjen blir blå på skärmen och den styr emot i ratten.
Är det väldigt smal vägrensremsa så är det väl okej (en dm eller två) men om den är en meter eller två så gör den exakt likadant, det kanske inte vore lika nödvändigt?
Ja bilen skriker till.
Vill inte ens tänka tanken vad som skulle hända om jag själv inte styrde tillbaka bilen.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Det är väl en av alla regelverk som tvingar Tesla till detta, el om dom fått så mycket påtryckningar det är frivillig åtgärd från deras sida men håller med klart jobbig