Så är det. Jag njuter varje dag. Lite extra njuter jag när jag blir tvungen att hyra eller låna en fossil.LarsOJ skrev: ↑15 apr 2023 16:48Alla kommer byta till elbil så småningom det går bara inte så snabbt som många vill. Den elektriska drivlinan är ju helt överlägsen när det gäller både prestanda och effektivitet. Samtidigt är det enklare att bygga en elbil än en fossilbil. Priserna på nya bilar börjar bli vettiga och begagnatmarknaden har tagit fart. Fler modeller som passar alla behov är på gång. Alla bytte inte till smaltv första året heller.![]()
Passa på och njut nu istället ni som kör elbil innan alla gör det. Då kommer det inte kännas speciellt längre![]()
Elbil är jätteroligt!
Moderator: Redaktion
Re: Elbil är jätteroligt!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Elbil är jätteroligt!
Vem det är av oss två som ställer sig dum låter jag vara osagt.Legato skrev: ↑15 apr 2023 17:21Nej, du är inte dum. Jag orkar inte detta eviga "göra sig dum för att provocera" som numera verkar ha blivit standard i forumet. Så onödigt att kasta ur sig att det aldrig är billigare.mati skrev: ↑15 apr 2023 16:45Nej, jag inser inte alls att mitt påstående är felaktigt. Tvärtom, jag är övertygad om att en elbil för de allra flesta inte lönar sig. Jag försöker förklara igen. Det är i mina ögon helt felaktigt att rakt av jämföra en ny elbil med en likvärdig ny fossilbil. För den som väger mellan en säg BMW 3-serie och en Model 3 är elbilen säkert i många fall billigare. Och som förmånsbil är en elbil förmodligen också i de flesta fallen ett billigare alternativ. Men det är inte det jag menar. För så ser inte verkligheten ut. De flesta privatpersoner köper begagnade bilar. Det är jättesvårt att hitta en begagnad elbil som uppfyller de krav som de flesta ställer på en bil, framförallt när det ska vara en förstabil. Och den som vill lägga kanske 200-250 tusen på en bil, vilket i mina ögon är en ansenlig summa och som man får en riktigt bra begagnad fossilbil för, kan aldrig köpa en likvärdig elbil för samma TCO. Finns inte på tapeten.Legato skrev: ↑15 apr 2023 13:59"Det finns inte på världskartan att TCO blir lägre då, hur många mil per dag man än kör."
Jag hoppas innerligt att du inser att det påståendet är helt felaktigt. Det finns givetvis många scenarier där elbilen är billigare, även om de är betydligt färre nu än för ett år sedan (men samtidigt långt fler än för 10 år sedan...).
Visa mig den bilen, då ändrar jag gärna min uppfattning.
Vad tror du händer om man kör 10.000 mil per år i en gammal Leaf jämfört med att göra det i en fossil-Dacia? Det är inga som helst problem att räkna hem tom om man får fossilen gratis.
Jag avslutar härmed denna diskussion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbil är jätteroligt!
Och jag njuter också kraftfullt och mycket mer i IX än leaf av någon konstig anledning.Legato skrev: ↑15 apr 2023 17:22Så är det. Jag njuter varje dag. Lite extra njuter jag när jag blir tvungen att hyra eller låna en fossil.LarsOJ skrev: ↑15 apr 2023 16:48Alla kommer byta till elbil så småningom det går bara inte så snabbt som många vill. Den elektriska drivlinan är ju helt överlägsen när det gäller både prestanda och effektivitet. Samtidigt är det enklare att bygga en elbil än en fossilbil. Priserna på nya bilar börjar bli vettiga och begagnatmarknaden har tagit fart. Fler modeller som passar alla behov är på gång. Alla bytte inte till smaltv första året heller.![]()
Passa på och njut nu istället ni som kör elbil innan alla gör det. Då kommer det inte kännas speciellt längre![]()

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW