Vehicle Telematics Subscription. Your car includes an activated subscription service that records and sends diagnostic and system
data to Tesla to ensure that your car is operating properly, to guide future improvements and to allow us to locate your car under certain limited circumstances. There is no charge for this service. Access to location data is tightly controlled within Tesla and a history of such is not stored on our servers. We appreciate that customer privacy is of paramount importance (please refer to our privacy policy regarding vehicle telematics available at www.teslamotors.com/about/legal). By accepting this Agreement, you agree to the terms of our privacy policy. Please feel free to contact us at +1 (877) 798-3752 if you would like to suspend your subscription to these services.
Är lite fundersam på hur Tesla kommer att lösa datatrafiken efter de fyra år som är gratis om man inte väljer att betala. Kommer de ändå ha SIM-kortet aktivt men bara för egen del?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Att de inte efter 4 år inte längre samlar in några data från bilen men att de ändå har möjligheten att uppdatera mjukvaran? Eller är allt det där ett paket som inte är delbart?
Leffe, alltså Nissan Leaf, samlar ju in information och skickar till Nissan. Det går ju dessutom kontakta bilen via en webbsida. Allt detta utan att jag på något sättande använda internet i bilen eller betalar ett abonnemang. Alltså kan Tesla göra samma sak och strypa uppkopplingen för allt annat än data trafik till Tesla.
Tesla kommer då att betala för abonnemang oavsett. Uppdateringar och kanske i viss mån även data från körning skulle annars kunna överföras om bilen kopplar upp sig på ett WiFi-nät. Tex skulle varje Supercharger kunna ha det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla kommer då att betala för abonnemang oavsett. Uppdateringar och kanske i viss mån även data från körning skulle annars kunna överföras om bilen kopplar upp sig på ett WiFi-nät. Tex skulle varje Supercharger kunna ha det.
Abonnemanget blir nog billigare för Tesla om det inte används för musikstreaming över hela Europa.
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
I brevet till aktieägare Q4 2013 står det att det är gratis i fyra år. Ospecificerat vad som händer efter det. Det kanske finns nyare info än så.
To further enhance the driver experience, new Model S customers will now receive free data connectivity and Internet radio for four years. As an added benefit to our existing Model S customers, the free four year period starts on January 1, 2014 .
To be fair to all, in rare cases a customer may be charged for extreme data use.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Att de inte efter 4 år inte längre samlar in några data från bilen men att de ändå har möjligheten att uppdatera mjukvaran? Eller är allt det där ett paket som inte är delbart?
...fast när jag tänker efter vore motsatsen det rimliga. Tesla har intresse av att få in data för att utveckla produkten men man vill ha betalt för uppdateringar...
Hur som helst, det där med musikabonnemang och GPS etc. är väl OK att man vill ha betalt för medan allt som rör bilens säkerhet och kördata borde ingå hela bilens livslängd. Det är ju i allra högsta grad i Teslas intresse att de bilar som kör omkring på vägarna är uppdaterade med senaste programvaran så att de är så säkra och driftsäkra som möjligt.