Tesla varnar potentiella kunder för prishöjning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Min fru hade missat samtal från Tesla idag, och fick därefter det här mailet:

Bild

Kan säkert vara matnyttig info för de som går och funderar på att köpa. Angående varför hon fick mailet så har hon registrerat sig hos dem för en provkörning en gång i tiden, så det är väl därför hon står kvar i registret som potentiell köpare och inte som befintlig ägare, misstänker jag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Tesla varnar potentiella kunder för prishöjning

Inlägg av Svenssons »

Apropå orsaker till denna eventuella höjning så verkar den inte bero på valutarörelser denna gång. Model X pris i Europa sattes rätt nyligen i och med att Design Studion öppnades. I USA låg Model X ca $5.000 över priset på motsvarande Model S och för Europa borde priset då ligga ca €5.000 mer än Model S. Priset på Model X ligger dock ca €11.000 över Model S för närvarande och priset på Model X lär inte sänkas, det sattes ju nyss. Cirka 5% höjning skulle leda till att priset på Model X ligger ca €5.000 över Model S pris.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Höjningens timing är definitivt för att få så bra säljstatistik som möjligt. Deras 2015 slutar 31 mars.

De erbjöd mig att flytta min servicetid som jag hade i slutet av mars, för att de skulle ha fullt upp med leveranser.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tesla kör väl inte med brutet räkenskapsår och dessutom är ju prisuppdatering inte retroaktiv. Inga bilar med höjt pris kommer att levereras under mars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Precis denna typ av information var det som tesla missade att ge till mig, förlorade ca. 70.000 Kr på detta.

Enl. annan säljare än den som tabbade sig i Täby var det redan våren 2015 en policy att alla starkt motiverade presumptiva köpare skulle kontaktas i tid innan prishöjningar (senare bekräftat av chefsperson på tesla). I detta fall åkte ansvarig säljare på semester och delade inte med sig av information till kollegor, svarade inte på mail eller telefon.
Senast redigerad av provoman, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

provoman skrev:
Precis denna typ av information var det som tesla missade att ge till mig, förlorade ca. 70.000 Kr på detta.
jag tror detta är första gången dom proaktivt går ut med något sånt här. Dom ringde mig i förra veckan, men har aldrig gjort det tidigare innan prishöjningar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ska vi se det som att de vill ha in beställningar innan de presenterar Model 3? Den kommer att vara så bra att ingen kommer att beställa Model S efter det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Model 3 lär ju garanterat ha AP 2.0 t.ex. vilket då kommer antas komma till Model S också inom snar framtid.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Ska vi se det som att de vill ha in beställningar innan de presenterar Model 3? Den kommer att vara så bra att ingen kommer att beställa Model S efter det?
jag har varit inne lite på den tankebanan också. :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
jag har varit inne lite på den tankebanan också. :?
Om de inte höjer priset kommer de förlora trovärdighet och om de höjer priset kommer ju än färre beställa Model S. Att temporärt öka försäljningen en månad för att sedan ha lägre i 2 år eller mer är ju inte så framgångsrikt. Om det istället kan vara så att prishöjningen innebär att man också får mer så är det inga större bekymmer.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Intressant om de höjer priset i SEK då valutan stärkts ca 5 procent de senaste veckorna.
micke_

Inlägg av micke_ »

tycker den är tillräckligt dyr som den är

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

En tanke, som inte är min egen: Kan det vara så att Tesla avser att släppa en faceliftad S nu när X har kommit ut och 3 snart har visats och öppnats för reservation, och man snabbt vill prångla ut restlagret av de delar som då blir "över"? Första kvartalets leveranser påverkas ju inte men det skulle stimulera omsättningen och öka marginalen. Bara ytterligare en spekulation förstås.

Inte för att jag tänker byta nu, men jag skulle gärna ha tagit bättre lysen med rengöring!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Detta kan motivera en prishöjning. Nu tror jag dock inte att det kommer komma i produktion än på många månader. Det är fortfarande i prototypstadiet. När väl hårdvaran är på plats kan det dröja än fler månader innan den används fullt ut.

http://electrek.co/2016/03/18/tesla-mod ... lot-lidar/
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

Lessmog skrev:
En tanke, som inte är min egen: Kan det vara så att Tesla avser att släppa en faceliftad S nu när X har kommit ut och 3 snart har visats och öppnats för reservation, och man snabbt vill prångla ut restlagret av de delar som då blir "över"? Första kvartalets leveranser påverkas ju inte men det skulle stimulera omsättningen och öka marginalen. Bara ytterligare en spekulation förstås.

Inte för att jag tänker byta nu, men jag skulle gärna ha tagit bättre lysen med rengöring!
Men om de har en facelift på gång (med flera utseendemässiga förändringar), varför har de då redan uppdaterat standardfälgarna? Det vore väl smartare att introducera alla planerade förändringar samtidigt?
Model S 85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Detta kan motivera en prishöjning. Nu tror jag dock inte att det kommer komma i produktion än på många månader. Det är fortfarande i prototypstadiet. När väl hårdvaran är på plats kan det dröja än fler månader innan den används fullt ut.

Elon har tidigare dissat detta med LiDAR, då det var onödigt dyrt, och han menade att kameror var fullt tillräckligt. Men vi får väl se. Av rent egoistiska själv vill jag att de håller kvar vi nuvarande hårdvaruupsättning så länge som möjligt, så att fokus på mjukvaruutveckling ligger på denna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

HelectriC skrev:
provoman skrev:
jag tror detta är första gången dom proaktivt går ut med något sånt här. Dom ringde mig i förra veckan, men har aldrig gjort det tidigare innan prishöjningar.
När jag beställde i november blev jag informerad om att prishöjningar var på G. Klassiskt säljsnack, men även korrekt. Det sparade mig de 70.000 Helelectric missade.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

MartinE skrev:
Lessmog skrev:

Men om de har en facelift på gång (med flera utseendemässiga förändringar), varför har de då redan uppdaterat standardfälgarna? Det vore väl smartare att introducera alla planerade förändringar samtidigt?
Tja, man ju alltid spekulera, men man kan bara spekulera. Fälgar kanske inte ses som banbrytande? Aj, nu svor jag i kyrkan! :twisted:
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Sist dom höjde priset (i Usa, runt 2013) var motivet att ibland höjer man helt enkelt priset. Det är nog samma nu isåfall, var tredje år är kanske inte så orimligt att höja lite. Usa har väl nån procents inflation i dagsläget.

Det jag tänker är att garantikostnaderna borde snart börja gå ned och stordriftsfördelar slå in så marginalerna bör kunna börja se väldigt bra ut, lätt över 25% iaf (innan capex).

En risk jag också är lite orolig för är hur stark försäljningen av MX och MS kommer vara efter man vet specarna på M3. Visst, bmw säljer ju både 3 och 7 serie, men många av Teslas kunder skiter lite i statusen tror jag men kan helt enkelt inte tänka sig en sketen bensinbil. Kundbasen är lite annorlunda, många som aldrig ens föreställt sig att lägga en mille på en bil gör det nu helt plötsligt, men hade hellre lagt en halv mille.

Många köper säkert in på att få en lite större, dyrare och snabbare bil, och kanske få alla uppdateringar före M3 ägarna. Men är dom 100k om året?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Daoops skrev:
Sist dom höjde priset (i Usa, runt 2013) var motivet att ibland höjer man helt enkelt priset. Det är nog samma nu isåfall, var tredje år är kanske inte så orimligt att höja lite. Usa har väl nån procents inflation i dagsläget.

Det jag tänker är att garantikostnaderna borde snart börja gå ned och stordriftsfördelar slå in så marginalerna bör kunna börja se väldigt bra ut, lätt över 25% iaf (innan capex).

En risk jag också är lite orolig för är hur stark försäljningen av MX och MS kommer vara efter man vet specarna på M3. Visst, bmw säljer ju både 3 och 7 serie, men många av Teslas kunder skiter lite i statusen tror jag men kan helt enkelt inte tänka sig en sketen bensinbil. Kundbasen är lite annorlunda, många som aldrig ens föreställt sig att lägga en mille på en bil gör det nu helt plötsligt, men hade hellre lagt en halv mille.

Många köper säkert in på att få en lite större, dyrare och snabbare bil, och kanske få alla uppdateringar före M3 ägarna. Men är dom 100k om året?
Jäpp, hade Model 3 känts så verklig och snart 2014 som den gör nu, hade jag väntat på Model 3. Fast jag är ju såklart glad att det blev Model S :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu har Tesla gått ut och sagt officiellt att priserna kommer ändras i början av April

http://electrek.co/2016/03/24/tesla-pri ... r-model-3/
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

bylund skrev:
Svenssons skrev:

Elon har tidigare dissat detta med LiDAR, då det var onödigt dyrt, och han menade att kameror var fullt tillräckligt. Men vi får väl se. Av rent egoistiska själv vill jag att de håller kvar vi nuvarande hårdvaruupsättning så länge som möjligt, så att fokus på mjukvaruutveckling ligger på denna.
Tja, tittar (hihi) vi på hur det fungerar när människor kör bil så är det bara två kameror (ögon) som dessutom sitter inuti bilen... Vi har varken radar eller laser till hjälps :roll:
- så visst borde kameror på rätt ställe räcka.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nicklas skrev:
Tja, tittar (hihi) vi på hur det fungerar när människor kör bil så är det bara två kameror (ögon) som dessutom sitter inuti bilen... Vi har varken radar eller laser till hjälps :roll:
I Sverige dör ett par hundra personer i trafiken varje år, och tusentals skadas, när mänskliga förare med bara två ögon kör. Om man är nöjd med detta så håller jag med dig.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Hok

Inlägg av Hok »

Dessa två ögon är ju dessutom väldigt rörliga och har hjälp av speglar. Bildbehandling med dator är svårare än många tror. Vår hjärna är fantastisk på bildbehandling, ändå missar vi mycket när vi är ute och kör.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Herr X skrev:
Nicklas skrev:
I Sverige dör ett par hundra personer i trafiken varje år, och tusentals skadas, när mänskliga förare med bara två ögon kör. Om man är nöjd med detta så håller jag med dig.
Nu är du lite väl långt från sanningen... Problemet är inte att vi bara har två ögon, utan dessutom nappar att plocka upp, radio att pilla på, kaffe att dricka, mobil att prata i, trötthet, fylla,... Problemet är inte de två ögonen; de hade säkert räckt alldeles utmärkt om de inte hela tiden blivit distraherade av en massa annat.

Känns gött på något vis att få möjligheten att sätta dit Herr X 8-)
Skriv svar