Hade beställt en MYP som tjänstebil som fick avbeställas i sista sekund p.g.a. byte av arbetsgivare. Tänkte nu beställa en ny, privat. Står i valet och kvalet mellan kontantköp och privatleasing. Är osäker på saker som servicekostnader (billigare än fossilbil antar jag?), försäkringskostnader (kan väl inte vara allt för höga, 3 års vagnskada ingår ju) och restvärden (borde vara OK givet att jag köper in mig på de sänkta nivåerna).
Om jag gör det enkelt för mig och beställer en MYP idag, med Teslas original vinterhjul och svart lack. Då ser alternativen ut som följer:
Kontantköp: 748.200 kr
Privatleasing (2.500 mil/år, 3 år, 2.500 kr i kontantinsats): 12.778 kr/månad
Tilläggas kanske bör att alternativkostnaden för kapital är ungefär i paritet med ett välrabatterat bolån, säg 4% i dagsläget.
Kontant.
Om du vill kan jag köpa en option på att köpa din bil för en högre summa än vad dealen med privatleasingen kostar.
Så att du är säker på att gå plus på kontantköpet.
Kontant.
Om du vill kan jag köpa en option på att köpa din bil för en högre summa än vad dealen med privatleasingen kostar.
Så att du är säker på att gå plus på kontantköpet.
Tack för tydligt svar. Vad är det som gör att kalkylen tippar över? Tar Tesla alltid väl bra betalt för privatleasing? Eller är det billiga driftskostnader som talar för kontaktköpet?
Kontant.
Om du vill kan jag köpa en option på att köpa din bil för en högre summa än vad dealen med privatleasingen kostar.
Så att du är säker på att gå plus på kontantköpet.
Tack för tydligt svar. Vad är det som gör att kalkylen tippar över? Tar Tesla alltid väl bra betalt för privatleasing? Eller är det billiga driftskostnader som talar för kontaktköpet?
Allt är ju ett spel och ingen har svaret men det man kan förmodas veta är att de tar överbetalt för privatleasing.
Du har fortfarande en stor risk då du får betala för ev övermil, slitage som de anser är onormalt mm.
sen är troligen avgiften ej fast, den höjs om ränteläget går upp, samtidigt sänks den inte om räntan sänks.
Du har garanti under tiden och några speciella reparationskostnader har du inte.
Du har inte ens en egen bil för den hyr du. (hur skulle det ens kännas att åka omkring i någonannans bil?)
Högst sannolikt går man plus på att undvika privatleasing.
Hade beställt en MYP som tjänstebil som fick avbeställas i sista sekund p.g.a. byte av arbetsgivare. Tänkte nu beställa en ny, privat. Står i valet och kvalet mellan kontantköp och privatleasing. Är osäker på saker som servicekostnader (billigare än fossilbil antar jag?), försäkringskostnader (kan väl inte vara allt för höga, 3 års vagnskada ingår ju) och restvärden (borde vara OK givet att jag köper in mig på de sänkta nivåerna).
Om jag gör det enkelt för mig och beställer en MYP idag, med Teslas original vinterhjul och svart lack. Då ser alternativen ut som följer:
Kontantköp: 748.200 kr
Privatleasing (2.500 mil/år, 3 år, 2.500 kr i kontantinsats): 12.778 kr/månad
Tilläggas kanske bör att alternativkostnaden för kapital är ungefär i paritet med ett välrabatterat bolån, säg 4% i dagsläget.
Vad är bästa dealen?
Kolla försäkringen, ofta är tesla dyra att försäkra jämfört med många "normal" bilar.
Kontant.
Om du vill kan jag köpa en option på att köpa din bil för en högre summa än vad dealen med privatleasingen kostar.
Så att du är säker på att gå plus på kontantköpet.
Tack för tydligt svar. Vad är det som gör att kalkylen tippar över? Tar Tesla alltid väl bra betalt för privatleasing? Eller är det billiga driftskostnader som talar för kontaktköpet?
Allt är ju ett spel och ingen har svaret men det man kan förmodas veta är att de tar överbetalt för privatleasing.
Du har fortfarande en stor risk då du får betala för ev övermil, slitage som de anser är onormalt mm.
sen är troligen avgiften ej fast, den höjs om ränteläget går upp, samtidigt sänks den inte om räntan sänks.
Du har garanti under tiden och några speciella reparationskostnader har du inte.
Du har inte ens en egen bil för den hyr du. (hur skulle det ens kännas att åka omkring i någonannans bil?)
Högst sannolikt går man plus på att undvika privatleasing.
Min uppfattning också, har en leaf på privatleasing och fick i veckan ett utskick om höjning from 25/4 men inte med hur mycket men dom har höjt flera ggr tidigare men aldrig tidigare informerat/ ”varnat” om det så jag räknar med en rejäl höjning. Ger nu ca 3700 och började i feb -22 på 3200. Gissar på 500-1000 i ökning. Kommer aldri mer köra privatleasing.
Hade beställt en MYP som tjänstebil som fick avbeställas i sista sekund p.g.a. byte av arbetsgivare. Tänkte nu beställa en ny, privat. Står i valet och kvalet mellan kontantköp och privatleasing. Är osäker på saker som servicekostnader (billigare än fossilbil antar jag?), försäkringskostnader (kan väl inte vara allt för höga, 3 års vagnskada ingår ju) och restvärden (borde vara OK givet att jag köper in mig på de sänkta nivåerna).
Om jag gör det enkelt för mig och beställer en MYP idag, med Teslas original vinterhjul och svart lack. Då ser alternativen ut som följer:
Kontantköp: 748.200 kr
Privatleasing (2.500 mil/år, 3 år, 2.500 kr i kontantinsats): 12.778 kr/månad
Tilläggas kanske bör att alternativkostnaden för kapital är ungefär i paritet med ett välrabatterat bolån, säg 4% i dagsläget.
Vad är bästa dealen?
Kolla försäkringen, ofta är tesla dyra att försäkra jämfört med många "normal" bilar.
Ingår försäkring i privatleasing?
Behövs bara halvförsäkring första 3 åren så det är ingen större kostnad ändå skulle jag säga. Är dock typiskt att många hakar upp sig på små kostnader som försäkring, skatt, service osv. Verkar som att löpande kostnader anses som väldigt jobbiga medan den allt överskuggande värdeminskningen gärna glöms bort då den inte märks i vardagen.
Vad gäller TS fråga så är kontantköp överlägset. Skulle tippa på en månadskostnad under 10 000:-. Dock vet du inte exakt förrän du säljer.
Hade beställt en MYP som tjänstebil som fick avbeställas i sista sekund p.g.a. byte av arbetsgivare. Tänkte nu beställa en ny, privat. Står i valet och kvalet mellan kontantköp och privatleasing. Är osäker på saker som servicekostnader (billigare än fossilbil antar jag?), försäkringskostnader (kan väl inte vara allt för höga, 3 års vagnskada ingår ju) och restvärden (borde vara OK givet att jag köper in mig på de sänkta nivåerna).
Om jag gör det enkelt för mig och beställer en MYP idag, med Teslas original vinterhjul och svart lack. Då ser alternativen ut som följer:
Kontantköp: 748.200 kr
Privatleasing (2.500 mil/år, 3 år, 2.500 kr i kontantinsats): 12.778 kr/månad
Tilläggas kanske bör att alternativkostnaden för kapital är ungefär i paritet med ett välrabatterat bolån, säg 4% i dagsläget.
Vad är bästa dealen?
Kolla försäkringen, ofta är tesla dyra att försäkra jämfört med många "normal" bilar.
Ingår försäkring i privatleasing?
Behövs bara halvförsäkring första 3 åren så det är ingen större kostnad ändå skulle jag säga. Är dock typiskt att många hakar upp sig på små kostnader som försäkring, skatt, service osv. Verkar som att löpande kostnader anses som väldigt jobbiga medan den allt överskuggande värdeminskningen gärna glöms bort då den inte märks i vardagen.
Vad gäller TS fråga så är kontantköp överlägset. Skulle tippa på en månadskostnad under 10 000:-. Dock vet du inte exakt förrän du säljer.
Försäkring brukar inte ingå. Halvförsäkring på BMW är inget att skoja bort men jämfört med värdeminskning så är det absolut ingenting. Inte heller att ladda till fullpris på ionity.
Räknat på et restvärde på 60% efter 3år och 7500mil så får du en månadskostnad på ca 8500kr för värdeminskningen.
Kapitalkostnaden beräknat på 4% ränta ca 2000kr/mån
Lägg till försäkring samt drivmedel.
Sen beror restvärdet mycket på hur läget ser ut om 3år kan bli bättre men även sämre
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Räknat på et restvärde på 60% efter 3år och 7500mil så får du en månadskostnad på ca 8500kr för värdeminskningen.
Kapitalkostnaden beräknat på 4% ränta ca 2000kr/mån
Lägg till försäkring samt drivmedel.
Sen beror restvärdet mycket på hur läget ser ut om 3år kan bli bättre men även sämre
Man borde vara hemma på 60% på vilken bil som helst, men helt säker på 50%, med marginal, har det på min nu.
Men man får inte glömma att man måste upp med. 20% av restvärdet om man inte tänker byta bil, och tänker man det så måste man fram med 20% på den. Nackdelen med restskuld som kallas så fint restvärde.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Hade beställt en MYP som tjänstebil som fick avbeställas i sista sekund p.g.a. byte av arbetsgivare. Tänkte nu beställa en ny, privat. Står i valet och kvalet mellan kontantköp och privatleasing. Är osäker på saker som servicekostnader (billigare än fossilbil antar jag?), försäkringskostnader (kan väl inte vara allt för höga, 3 års vagnskada ingår ju) och restvärden (borde vara OK givet att jag köper in mig på de sänkta nivåerna).
Om jag gör det enkelt för mig och beställer en MYP idag, med Teslas original vinterhjul och svart lack. Då ser alternativen ut som följer:
Kontantköp: 748.200 kr
Privatleasing (2.500 mil/år, 3 år, 2.500 kr i kontantinsats): 12.778 kr/månad
Tilläggas kanske bör att alternativkostnaden för kapital är ungefär i paritet med ett välrabatterat bolån, säg 4% i dagsläget.
Vad är bästa dealen?
Kolla försäkringen, ofta är tesla dyra att försäkra jämfört med många "normal" bilar.
Ingår försäkring i privatleasing?
Behövs bara halvförsäkring första 3 åren så det är ingen större kostnad ändå skulle jag säga. Är dock typiskt att många hakar upp sig på små kostnader som försäkring, skatt, service osv. Verkar som att löpande kostnader anses som väldigt jobbiga medan den allt överskuggande värdeminskningen gärna glöms bort då den inte märks i vardagen.
Vad gäller TS fråga så är kontantköp överlägset. Skulle tippa på en månadskostnad under 10 000:-. Dock vet du inte exakt förrän du säljer.
Försäkring brukar inte ingå. Halvförsäkring på BMW är inget att skoja bort men jämfört med värdeminskning så är det absolut ingenting. Inte heller att ladda till fullpris på ionity.
Min poäng är väl att kolla upp de, så blir de ingen överraskning. Vet de ibland har skrivits inlägg där folk är överraskade just på försäkringens kostnad . Sen får TS avgöra själv om de är en strunt summa eller om de påverkar ens beslut.
Min poäng är väl att kolla upp de, så blir de ingen överraskning. Vet de ibland har skrivits inlägg där folk är överraskade just på försäkringens kostnad . Sen får TS avgöra själv om de är en strunt summa eller om de påverkar ens beslut.
Ja absolut ska du göra det innan köp. Dock är de stora kallduscharna förbehållna äldre bilar utan vagnskadeförsäkring. Då kan det kosta 25 000:- per år eller mer. En halvförsäkring är sällan mer än 10 000:-/år.
Hade beställt en MYP som tjänstebil som fick avbeställas i sista sekund p.g.a. byte av arbetsgivare. Tänkte nu beställa en ny, privat. Står i valet och kvalet mellan kontantköp och privatleasing. Är osäker på saker som servicekostnader (billigare än fossilbil antar jag?), försäkringskostnader (kan väl inte vara allt för höga, 3 års vagnskada ingår ju) och restvärden (borde vara OK givet att jag köper in mig på de sänkta nivåerna).
Om jag gör det enkelt för mig och beställer en MYP idag, med Teslas original vinterhjul och svart lack. Då ser alternativen ut som följer:
Kontantköp: 748.200 kr
Privatleasing (2.500 mil/år, 3 år, 2.500 kr i kontantinsats): 12.778 kr/månad
Tilläggas kanske bör att alternativkostnaden för kapital är ungefär i paritet med ett välrabatterat bolån, säg 4% i dagsläget.
Vad är bästa dealen?
Kolla försäkringen, ofta är tesla dyra att försäkra jämfört med många "normal" bilar.
Ingår försäkring i privatleasing?
Behövs bara halvförsäkring första 3 åren så det är ingen större kostnad ändå skulle jag säga. Är dock typiskt att många hakar upp sig på små kostnader som försäkring, skatt, service osv. Verkar som att löpande kostnader anses som väldigt jobbiga medan den allt överskuggande värdeminskningen gärna glöms bort då den inte märks i vardagen.
Vad gäller TS fråga så är kontantköp överlägset. Skulle tippa på en månadskostnad under 10 000:-. Dock vet du inte exakt förrän du säljer.
Försäkring brukar inte ingå. Halvförsäkring på BMW är inget att skoja bort men jämfört med värdeminskning så är det absolut ingenting. Inte heller att ladda till fullpris på ionity.
Min poäng är väl att kolla upp de, så blir de ingen överraskning. Vet de ibland har skrivits inlägg där folk är överraskade just på försäkringens kostnad . Sen får TS avgöra själv om de är en strunt summa eller om de påverkar ens beslut.
Sant och klokt, jag gjorde det inte. Halvförsäkring på BMW blev samma som hel på e-tron. YOLO.
Sant och klokt, jag gjorde det inte. Halvförsäkring på BMW blev samma som hel på e-tron. YOLO.
Kan väl inte vara så farligt ändå? Över 10?
Jag har helförsäkring på min S på drygt 15. Hade jag haft en V70 eller något dötråkigt hade det kostat 6-7 också säkert. Mellanskillnaden är då inte så farlig egentligen.
Sant och klokt, jag gjorde det inte. Halvförsäkring på BMW blev samma som hel på e-tron. YOLO.
Kan väl inte vara så farligt ändå? Över 10?
Jag har helförsäkring på min S på drygt 15. Hade jag haft en V70 eller något dötråkigt hade det kostat 6-7 också säkert. Mellanskillnaden är då inte så farlig egentligen.
13+ men då ingår något som kallas stor med hyrbil och att dom betalar ut 25% av marknadsvärde de första 2 åren och upp till 4000 mil, så känns ok.
Sant och klokt, jag gjorde det inte. Halvförsäkring på BMW blev samma som hel på e-tron.
Vad har du för försäkringsbolag? Kollade några iX50 samt även Tesla genom Swedbanken ( nyckelkund ) och halvförsäkring kostar runt 600kr/månad
Bolag? Med hyrbil och självisk reducering? TH och LF har jag kollat. Sen är ju 500 mer eller mindre en piss i Mississippi i den stora konkursen men ändå intressant när bilen har passerat 2 år.
Eftersom Tesla är inne i en period då de sänker priserna regelbundet (MYP sänktes 44 000 kr idag) skulle det möjligen kunna tala för att leasing med garanterat restvärde är det bättre alternativet. Då hamnar risken för värdeminskning pga konstanta prissänkningar på leasingbolaget istället för dig.
Eftersom Tesla är inne i en period då de sänker priserna regelbundet (MYP sänktes 44 000 kr idag) skulle det möjligen kunna tala för att leasing med garanterat restvärde är det bättre alternativet. Då hamnar risken för värdeminskning pga konstanta prissänkningar på leasingbolaget istället för dig.
Absolut en väldigt klok tanke som jag inte beaktade.
Eftersom Tesla är inne i en period då de sänker priserna regelbundet (MYP sänktes 44 000 kr idag) skulle det möjligen kunna tala för att leasing med garanterat restvärde är det bättre alternativet. Då hamnar risken för värdeminskning pga konstanta prissänkningar på leasingbolaget istället för dig.
Absolut en väldigt klok tanke som jag inte beaktade.
Det är värt att kolla upp så som läget ser ut nu. Hade jag varit leasingbolaget hade jag givetvis sänkt det garanterade restvärdet för att kompensera. Men så länge de inte hunnit göra det... 44 000 utslaget på 36 mån är trots allt 1222,222222 kr/mån.
Har ännu inte sett ett enda exempel på någon som faktiskt tjänat på att privatleasa vs köpa.
Inte MYP men jag hade en M3 för 5995kr/mån inkl försäkring och vinterdäck, uttagen mars förra året. Nu blev jag av med den och köpte en MYLR istället.
Hade jag köpt M3 förra året och sålt den nu så hade jag nog inte gjort en så bra affär och tjänat på att leasa istället.