Schemalagd avresa

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
waterboy
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2022 11:43

Schemalagd avresa

Inlägg av waterboy »

Hej, har både sökt i forumet och på google utan att helt komma till botten med min fråga.
Jag funderar hur man bäst laddar och klimatiserar bilen innan avresa men blir inte riktigt klok på Teslas inställningar.
Jag önskar ställa in avresetid och att bilen då automatiskt laddar bilen till 100% (så nära inpå avresan) och klimatiserar batteri och kupé till den tidpunkten.
Är det möjligt?
Jag vill inte själv gå in och ställa in mellan vilka tider som låglast råder eller själv beräkna när jag ska starta laddning för att den ska vara fulladdad vi avresa. Optimalt vill jag ju få till en större laddning av batteriet sista natten innan avresa för att på så sätt få upp batteriet i temperatur.
Som bonusfråga är hur jag bäst får det att synka ihop med Easee+Tibber - ska jag pausa smart laddning vid dessa tillfällen?

Och så klart, jag vill absolut inte vakna upp på morgonen för avresa och upptäcka att bilen varken laddat fullt eller hunnit förklimatisera.
Model Y P -22
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av pjuur »

Låt Easee+Tibber sköta laddningen.

Ställ in smart laddning i Easee+tibber.
I Tesla appen, gå till Tidur och välj sen Ladda högst upp.
Kontrollera att Aktivera schemalagd laddning är avstängd.
Välj Avresa högst upp.
Välj en tid för avresa.
Ställ in förkonditionering, hela veckan eller vardagar.
Stäng av laddning vid låglast.

När du ställt in allt under tidur och sen går tillbaka till huvudmenyn ser du att det står "Klar för avfärd HH:MM".

Jag förstår inte riktigt vad du menar med sista natten innan avresa.
Väljer du en tid för avresa är bilen förkonditionerad till avresan, kupé och batteri. :)
Användarvisningsbild
waterboy
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2022 11:43

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av waterboy »

Hej,
Jag vill ju helst inte att bilen står fulladdad på 100% i flera timmar innan avresa utan att den börjar ladda så sent som möjligt.
Gör jag enligt din anvisning kommer väl bilen börja ladda när Tibber drar igång laddningen för att optimera elpriset?

Vill ju ladda så mycket som möjligt sista natten för att på så sätt höja temperaturen genom laddningen.
Model Y P -22
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av Tellus »

Är det inte bara att skriva in avresa exempelvis kl 0600 i appen?
Då har den precis laddat klart och förvärmt till den tiden
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
waterboy
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 maj 2022 11:43

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av waterboy »

Ja är det så? Någon som kan bekräfta?!
Model Y P -22
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av Skyltspurtaren »

waterboy skrev: 12 apr 2023 20:52
Ja är det så? Någon som kan bekräfta?!
”Laddning vid låglast” är en knasig omskrivning för ”Ladda klart bilen till klockan…”

Aktivera ”Laddning vid låglast” till en tidpunkt strax innan avfärd. Under Tidur i appen alltså.

Aktivera ”Förkonditionera” till avresetiden. Tid för avresa styr bara förkonditioneringen.

Att förkonditionera tycker jag bara är nödvändigt om man ska på långresa där laddning eller maximal räckvidd krävs. Det värmer upp batteripaketet och kan vid kall väderlek starta åtminstone en timme eller mer innan avfärd.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Schemalagd avresa

Inlägg av Knix »

Är det någon som vet hur man ändrar tiduret för en annan plats än där bilen befinner sig? Jag glömmer alltid att ändra innan jag åker, så om jag återkommer till samma plats vill den förkonditionera till samma tid som när jag var där förra gången, och tiden för eller behovet av förkondotionering är ju inte alltid samma bara för att platsen är densamma.
Skriv svar