Ladda med elverk i stuga

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Upnorth
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 maj 2022 17:21

Ladda med elverk i stuga

Inlägg av Upnorth »

Hej!

Jag hittade ingen bra information om att ladda med elverk annat än tillfälligt när man fått stopp vid vägkant eller långa trafikstockningar.

Vi funderar på en stuga som ligger en timma från närmaste laddstolpe och två timmar från hemmet. Det finns i dagsläget ingen elanslutning till stugområdet, och närmaste elkabel ligger 1km bort, så åtminstone i närtid kommer det inte att dras in el till stugan.

Min fråga gäller helt enkelt, kan man med hjälp av ett elverk, t.ex. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/e ... _campaign= ladda bilen? Om man bortser från besväret att hålla den med bränsle och ljudet som genereras, är det möjligt, och hur lång tid tar det att ladda från säg 40-80%? Finns det annat som jag missar? Finns det bättre alternativ som inte innefattar solpaneler eller vindkraftverk för 150000kr?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av NiklasTesla »

Det går att ladda med elverk (så länge det finns jord och du ställer ner laddstyrkan i bilen) men är varken särskilt ekonomiskt eller miljövänligt (teckna upp dig på ett Elli-abbonemang och toppa vid närmsta Ionity istället skulle jag rekommendera).

Om ni mest skall vara på plats sommartid kan solceller och batteribank ändå vara ekonomiskt/bekvämt samt kan mest troligtvis höja värdet på fastigheten.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
larkar
elbilist
Inlägg: 50
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av larkar »

På 5000W borde du klara av att ladda med 7A trefas.
7A*400V*roten ur3=4849W

Du skulle behöva en laddbox eller laddkabel som går att ställa till 7A, typ https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw men den har om jag läser rätt 6 eller 8A.

Du får då in 4.8kW som fyller på batteriet med kanske just över 4kWh/timme?
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av Teslaspolen »

larkar skrev: 04 apr 2023 13:20
På 5000W borde du klara av att ladda med 7A trefas.
7A*400V*roten ur3=4849W

Du skulle behöva en laddbox eller laddkabel som går att ställa till 7A, typ https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/l ... 16-a-11-kw men den har om jag läser rätt 6 eller 8A.

Du får då in 4.8kW som fyller på batteriet med kanske just över 4kWh/timme?
Har du Tesla, eller ett par andra bilar, så kan du ställa in hur många ampere den ska dra och behöver ingen advancerad laddkabel. En vanlig EVSE duger bra. Men hur det gäller med jord, och speciellt Teslas egna laddkabel som historiskt varit petig med vad den accepterar vet jag inte.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av mickeisol »

Jo det går bra att ladda från elverk. Men tyvärr inte med Teslas svenska trefaskabel. Har inte prövat med den norska.
Rekommenderas att testa innan skarpt läge.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av FinaFisken »

mickeisol skrev: 04 apr 2023 15:01
Jo det går bra att ladda från elverk. Men tyvärr inte med Teslas svenska trefaskabel. Har inte prövat med den norska.
Rekommenderas att testa innan skarpt läge.
Fungerar det oavsett om elverket genererar en "kantig" sinuskurva eller kräver elektroniken en ren sinuskurva?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av kenjon »

FinaFisken skrev: 04 apr 2023 19:23
mickeisol skrev: 04 apr 2023 15:01
Jo det går bra att ladda från elverk. Men tyvärr inte med Teslas svenska trefaskabel. Har inte prövat med den norska.
Rekommenderas att testa innan skarpt läge.
Fungerar det oavsett om elverket genererar en "kantig" sinuskurva eller kräver elektroniken en ren sinuskurva?
Jag skulle aldrig våga köra med annat än ren sinus.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev: 04 apr 2023 19:29
FinaFisken skrev: 04 apr 2023 19:23
mickeisol skrev: 04 apr 2023 15:01
Jo det går bra att ladda från elverk. Men tyvärr inte med Teslas svenska trefaskabel. Har inte prövat med den norska.
Rekommenderas att testa innan skarpt läge.
Fungerar det oavsett om elverket genererar en "kantig" sinuskurva eller kräver elektroniken en ren sinuskurva?
Jag skulle aldrig våga köra med annat än ren sinus.
Jag tror inte jag skulle våga ladda från elverk överhuvudtaget.

En timme från närmaste laddstolpe är ju inget problem, om man inte kör mycket vid destinationen. När jag är uppe i Lappland och jagar har jag också en timme till närmaste laddstolpe, men om man bara ser till att ha Sentry avstängt så räcker laddningen till att köra omkring på småvägar i knappt en vecka. Och sedan tillbaks till Dorotea.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av tor-ake »

Det blir en rejäl strömspik varje gång spänningen hoppar i den kantiga kurvan. Ombordladdaren är anekdotiskt dokumenterat känslig för detta (Garos "lastbalansering") så låt bli detta även om det funkar.

En batteribank typ ecoflow delta pro och 1600W solpaneler så laddar du fyra mil om dagen om solen skiner. Med litet bensinelverk får du räkna 2 liter bensin per mil så det blir ju ett fasligt kånkande och tankande. De tar en del motorolja också så man måste toppa upp nån deciliter då och då.

Plus, lyssna på skiten i flera timmar, bara det skulle förstöra hela vistelsen för mig. Hade ett bensinelverk till husbilen förra året men sålde det eftersom jag nästan aldrig behövde det tack vare stort batteri och solpanel.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2294
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det bästa är nog att använda det fina energilager du har i elbilens batteri.

Ta med energi i batteriet till stugan helt enkelt. Någon laddplats måste väl finnas inom räckhåll?
Upnorth
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 maj 2022 17:21

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av Upnorth »

Tack för svar, blev mycket klokare. Det låter som att det är svårt att på egen hand tillskansa sig den effekt som behövs annat än i nödfall. Man får förlita sig på laddstolparna som ligger en timma från stugan. Problemet blir ifall dom är ur drift vid något tillfälle, då blir man helt plötsligt strandad. Att köra till exempel skoter på släp låter som att det också kan bli svårt, speciellt vintertid.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av Bengt-re »

Upnorth skrev: 13 apr 2023 10:33
Tack för svar, blev mycket klokare. Det låter som att det är svårt att på egen hand tillskansa sig den effekt som behövs annat än i nödfall. Man får förlita sig på laddstolparna som ligger en timma från stugan. Problemet blir ifall dom är ur drift vid något tillfälle, då blir man helt plötsligt strandad. Att köra till exempel skoter på släp låter som att det också kan bli svårt, speciellt vintertid.
En före detta kollega till mig som har en liknande situation skaffade ett sådant här elverk i fjol. Det har löst hans behov iaf och går lite billigare på Propan istället för akrylatbensin.
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... bensin-gas


https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... bensin-gas

Låter och luktar, men fungerar iaf
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5565
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda med elverk i stuga

Inlägg av Gustafsson »

I början av mitt Tesla-ägande för snart 8 år sedan var det väldigt ont om stolpar, men jag och andra fick upp ögonen för de röda tre-fas uttagen som det faktiskt finns rätt gott om. De är lite som trattkantareller, har man upptäckt ett så ser man plötsligt dessa lite varstans. Då behövs ju en trefas mobil laddare förstås. Varenda stuga (?) har väl ett elskåp som en händig elektriker kan dra ut en trefaskontakt ur. Det är också billigt och funkar kanon..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar