Tibber och förkonditionering

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
freheg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik569068

Tibber och förkonditionering

Inlägg av freheg »

Har gått över till Tibber och aktiverade smartladdning (via bilen, ej boxen då jag har WC). Märkte att laddningen startade under de dyraste timmarna i alla fall och lite då och då avbröts för att återupptas kl 03. Redan vid 21 var dock bilen fulladdad eftersom laddningen hade startats och stoppats av Tibber massor av gånger och laddats 1-2kWh per gång.

Kollade på Tibbers support och där stod det att man inte ska använda förkonditionering via Tiduret eftersom det då kan bli precis som jag upplevde, dvs att bilen ändå laddas trots dyr el. Men hur gör man då om man vill ha bilen förkonditionerad en viss tid? Här har vi fortfarande ned mot -15 grader vissa nätter och då vill man inte komma till en kall bil med kalla batterier...

Någon med Tibber som får det att funka?
Dafro
elbilist

Re: Tibber och förkonditionering

Inlägg av Dafro »

Nu vet jag inte vad för tidur som du avser men jag använder Tibber smartladdning och anger avresetiden i Tibber appen och i natt börja den ladda vid 3 och sedan förvärmde den till 07, möjligt att den förvärmde med el från nätet och inte batteri men det gör inte mig så mycket. Har BMW och fungerar likadant på min Audi.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
freheg
Teslaägare

Inlägg av freheg »

Kan någon bekräfta att även Tesla förvärms till avresetiden man ställt in i Tibber? Trodde bara det gällde att laddningen skulle vara klar till den tiden? I så fall kan man ju strunta i alla inställningar i bilen.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Eftersom du redan har Tibber är det väl bara att testa!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

kenjon skrev: 15 apr 2023 13:05
Eftersom du redan har Tibber är det väl bara att testa!
Så tänkte jag också men du hann före.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
freheg
Teslaägare

Inlägg av freheg »

Har nu testat mig igenom Tibbers smartladdning mot Tesla och kan konstatera att det inte fungerar. Bilen väcks otaliga gånger och laddas 1-2kWh innan den pausas av Tibber. När det väl är dags för "smartladdning" har den redan laddat 5-6 kWh under högprisperioden och ibland mer än så. Eftersom Tibber avråder från att använda Teslas egna inställningar för förkonditionering etc så måste man dessutom gå in och starta detta manuellt varje morgon. Så det blir till att köra Teslas egen styrning och låta den ladda efter 23 istället.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

freheg skrev: 16 apr 2023 10:43
Har nu testat mig igenom Tibbers smartladdning mot Tesla och kan konstatera att det inte fungerar. Bilen väcks otaliga gånger och laddas 1-2kWh innan den pausas av Tibber. När det väl är dags för "smartladdning" har den redan laddat 5-6 kWh under högprisperioden och ibland mer än så. Eftersom Tibber avråder från att använda Teslas egna inställningar för förkonditionering etc så måste man dessutom gå in och starta detta manuellt varje morgon. Så det blir till att köra Teslas egen styrning och låta den ladda efter 23 istället.
Tråkigt men låter så. Svårt att tro att Tibber väcker bilen dock, tror mer att det är bilen som gör något men inte säker. För mig så ställer Tibber in timern i bilen, vilket jag kan se i appen. Men 23-05 är oftast billigt så kör på det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
anarkisten
Teslaägare

Inlägg av anarkisten »

freheg skrev: 13 apr 2023 12:42
Har gått över till Tibber och aktiverade smartladdning (via bilen, ej boxen då jag har WC). Märkte att laddningen startade under de dyraste timmarna i alla fall och lite då och då avbröts för att återupptas kl 03. Redan vid 21 var dock bilen fulladdad eftersom laddningen hade startats och stoppats av Tibber massor av gånger och laddats 1-2kWh per gång.

Kollade på Tibbers support och där stod det att man inte ska använda förkonditionering via Tiduret eftersom det då kan bli precis som jag upplevde, dvs att bilen ändå laddas trots dyr el. Men hur gör man då om man vill ha bilen förkonditionerad en viss tid? Här har vi fortfarande ned mot -15 grader vissa nätter och då vill man inte komma till en kall bil med kalla batterier...

Någon med Tibber som får det att funka?
Om du inte behöver hela rangen under dagen är det inte ekonomisk och värma upp batteriet med dyr morgonel, du kan köra bilen istället så batteriet värms upp under körningen. Om du kan göra detta men vill ha en värm stol och defrostade ruta vid en viss tid på morgonen kan du strunta i tidur i app eller bilen och istället använda en annan app som heter Tessie. Detta för att med Tesla appen kan man inte välja en tid för att bara värma upp säten eller defrosta rutan utan batteriuppvärmning också ingår. I Tessie kan man göra detta. Jag har tibber och använder bara smartladdning i tibber. Förutom första minuterna efter att jag kopplar in min bil tills tibber hittar optimala tiderna har jag inte sett någon laddning under en dyr tid. Jag kommer snart ha en laddbox som går och koppla in till tibber så även de första minuterna skulle försvinna enligt tibber support.
Tesla MY RWD 2023-?
Skoda Superb iv 2020-2023
Passat GTE 2018-2020
Skriv svar