Tack @LarsOJ och @mikebike. Jag läste själv om texten på sidan jag länkade till och såg det ni påpekar
Med andra ord: allt är i sin ordning enligt Transportstyrelsen.
Ja, enligt Transportstyrelsen, men jag hade föredragit att baklysena var tända ihop med DRL.
Även jag, men i alla fall vid siktnedsättning.
Idag var det t.ex. dimma, körde om många moderna bilar med helt släckta bakljus. Det hade visserligen min Tesla också haft om jag inte manuellt aktiverat dimljuset.
Ett annat scenario utöver dimma är snörök när det är dagsljus, livsfarligt!
Tack @LarsOJ och @mikebike. Jag läste själv om texten på sidan jag länkade till och såg det ni påpekar
Med andra ord: allt är i sin ordning enligt Transportstyrelsen.
Ja, enligt Transportstyrelsen, men jag hade föredragit att baklysena var tända ihop med DRL.
Även jag, men i alla fall vid siktnedsättning.
Idag var det t.ex. dimma, körde om många moderna bilar med helt släckta bakljus. Det hade visserligen min Tesla också haft om jag inte manuellt aktiverat dimljuset.
Ett annat scenario utöver dimma är snörök när det är dagsljus, livsfarligt!
Ja, såpass farligt att dom ofta går ut på P4 (trafikredaktionen) och varnar/påminner alla om det
när det är snörök på G dagtid, att se till så att det lyser baktill alltså.
Se där! Nybliven ägare, det visste jag inte. Tack! Hittade lite info kring det hos Tesla själva:
Model Y has a series of LED lights along the rim of the headlights, also referred to as "signature" lights. These lights automatically turn on whenever Model Y is powered on and a drive mode (Drive or Reverse) is engaged. The rear tail lights are off when daytime running lights are on.
Då är ju frågan bara kvar gällande bakljusen. Enligt texten ovan släcks de då DRL är aktivt, vilket betyder att man inte har röda ljus bak alls?
Det är korrekt. Så är det på de flesta moderna bilar.
Från länken ovan:
”Har din bil rätt belysning bak?
Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända. Det innebär att det finns bilar där bakljuset inte tänds samtidigt med varsellyktor. Detta är tillåtet att köra med under dagtid. Men om du kör en sådan bil, måste du försäkra dig om att halvljuset och lyktor baktill och på sidan tänds under följande omständigheter:
mörker
gryning
skymning
när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
”
Det märkliga är att bilen kan anse att sikten är för dålig för att använda farthållare, men den begriper inte att den skall slå på bakljusen under dessa förhållanden.
Word!
Men bilen tänker nog att ”bara jag gnuggar tillräckligt länge med torkarna blir det bra sikt igen”.