CHAdeMO Adaptor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

CHAdeMO Adaptor

Inlägg av hybris »

I köpeavtalet står det:
No CHAdeMO Charging Adaptor included

Är detta något nytt eller tryckfelsnisse tro?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av Jojo »

Om jag inte är helt fel ute så var CHAdeMO-adaptern aldrig inkluderad, bara den vanliga Schuko- och en trefasanslutning. Type-2 kan man köpa till, men CHAdeMO har jag aldrig sett, faktiskt. Kanske de är som Superchargers, där adaptern/anslutningen finns på plats? Ingen aning...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av hybris »

Lustig rad i köpekontraktet för inga saker som inte ingår är specade. No för Norge eller undrar vad som menas. Jag har mailat Tesla och frågat.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av Jojo »

Tesla also provides various types of adapters (including J1772, Mennekes Type 2, and CHAdeMO) that allow you to plug Model S into the most commonly used public charging stations in your region.
...utdrag ur Teslas "Model S europeisk ägarmanual". Själv har jag inte sett vart en sådan adapter skulle kunna beställas. Du får gärna återkoppla Teslas svar, det är en intressant fråga.
Cheers
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av Jojo »

Svenssons skrev:
Jojo skrev:
Tesla also provides various types of adapters (including J1772, Mennekes Type 2, and CHAdeMO) that allow you to plug Model S into the most commonly used public charging stations in your region.
...utdrag ur Teslas "Model S europeisk ägarmanual". Själv har jag inte sett vart en sådan adapter skulle kunna beställas. Du får gärna återkoppla Teslas svar, det är en intressant fråga.
Cheers
http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

Coming Soon... (ish...)
Från samma website:
"This adapter is specifically for the North American and Japanese versions of Model S. A separate adapter is required for European, Australian, and Chinese versions of Model S."
Med andra ord så verkar det som att det finns inget CHAdeMO-alternativ från Teslas sida nuförtiden. Kanske det går få tag på en sådan adapter från extern leverantör?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av LarsL »

Coming soon har dessutom stått där sedan förra vintern... Tror inte att du ska hålla andan tills den är här, om man säger så. (Drar inga ytterligare paralleller)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av bylund »

I Japan levereras Model S med CHAdeMO-adapter. Själv hoppas jag de kommer hit också snart, har ofta ärenden till Estland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
I Sverige finns det fler Superchargers än ChaDeMo-laddare.
Att framföra totalt felaktiga uppgifter om antalet laddstationer i Sverige förbättrar inte läget. Det finns nu (eller mycket snart) 9 superchargers att jämföra med de ca 60 chademo-laddarna. Visserligen kommer Tesla att öppna flera stationer men tack vare räckvidden på bilarna så räcker ca 25 platser för att tillgodose hela landets behov. Om vi ska få chademo så att det räcker för alla 10-mils bilarna så pratar vi om flera hundra. Självklart skulle det underlätta även för Tesla-ägare om det fanns en chademo-adapter tillgänglig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av TiborBlomhall »

Ehem... det finns just nu 60 Supercharger laddstolpar i Sverige på 8 platser. Snart uppemot 100.

Varje Supercharger anläggning har 8 laddstolpar (förutom Jung och Kalmar som har 6)
ChaDeMo däremot brukar vara en laddstolpe per anläggning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av LarsL »

Hur som helst hade det varit en stor fördel om bilen gått och ladda var som helst där det finns ström.
Tror det handlar om rättigheter och licenser och inte teknik, tyvärr.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av matbl »

TiborBlomhall skrev:
Ehem... det finns just nu 60 Supercharger laddstolpar i Sverige på 8 platser. Snart uppemot 100.

Varje Supercharger anläggning har 8 laddstolpar (förutom Jung och Kalmar som har 6)
ChaDeMo däremot brukar vara en laddstolpe per anläggning.
Kalmar?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av matbl »

LarsL skrev:
Hur som helst hade det varit en stor fördel om bilen gått och ladda var som helst där det finns ström.
Tror det handlar om rättigheter och licenser och inte teknik, tyvärr.
Va?
Den går att ladda varhelst det finns ström?
Visst, specialsystem som chademo och ccs dc funkar inte, men annars så.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag menar Karlstad förstås. :oops:

Men i morgondagens nyheter har jag skrivit rätt stad ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Ehem... det finns just nu 60 Supercharger laddstolpar i Sverige på 8 platser. Snart uppemot 100.

Varje Supercharger anläggning har 8 laddstolpar (förutom Jung och Kalmar som har 6)
ChaDeMo däremot brukar vara en laddstolpe per anläggning.
Ber så mycket om ursäkt. Givetvis ska det vara 8 (snart 9) platser. Dock kan jag ju bara ladda på en plats åt gången och därför påverkar inte antalet laddmöjligheter per plats min möjlighet att färdas land och rike runt. Det kan gå snabbare att ladda på varje plats men det är det enda jag tjänar in.

Mycket riktigt finns det oftast bara en chademo-laddare per plats men då en Leaf (som oftast är de som utnyttjar dessa) bara tar sig 10- 15 mil så är det ganska sällan som man ser en upptagen chademostation... Får Nissan timmen ur och släpper en Leaf+ som klarar 20 mil så kommer det nog att se annorlunda ut.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av jans »

Men vad är detta med det ständiga tjatet om Chademo-adaptern ? Vi har ju kunnat läsa något år nu att den testas i Norden, någon åker runt med en Tesla o beta-testar eller vad de kallar det. Vad är problemet ? Varför släpper de den inte ? Någon som vet ? Tibor, please ????
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av hybris »

Jag startade tråden för att det står en rad där det ser ut som det skulle ingå en adapter. Jag har inte kryssat för något för det fanns inte i konfiguratorn. Bara nyfiken på raden i köpekontrakten. Tryckfelsnisse eller indikation på att den kommer ingår i framtiden?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av hybris »

Se bilden
image.jpg
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
Se bilden
Nu fattar jag vad du menade. Det där ser ju helt klart skumt ut. Vad säger Tesla?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av hybris »

Inget svar ännu. Misstänker tryckfelsnisse men vem vet...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av jans »

hybris skrev:
Inget svar ännu. Misstänker tryckfelsnisse men vem vet...
Absolut, jag förstår dig.

No chademo adeptor included ..... Herr Musk har ju sagts ha humor, ett utslag av detta ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av Bod »

När vi hämtade våran Tesla visade Emil upp en fungerande CHAdeMO adapter som han använde som test när han åkte upp från Köpenhamn till Täby. Enligt honom vara det bara typgodkännande som saknades..

Har inte hört ett ljud sedan dess.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: CHAdeMO Adaptor

Inlägg av hybris »

Fick entt uppdaterat köpekontrakt där den raden ör borta nu. Så troligen tryckfelsnisse... Men intressant trots allt. Kanske funderar de på att inkludera den i framtiden. Vore logiskt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar